تبیان، دستیار زندگی
كارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهادهایی در مورد كنترل تورم با اجرای هدفمندی یارانه‌ها،‌ به اهمیت استفاده از بانكداری الكترونیك در حین ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورس، تورم و هدفمندی

یارانه

بخش اقتصاد- دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران اسفند ماه 88 راجع به تورم ناشی از اجرای طرح هدفمند کردن یا رانه ها چنین می گوید:

25 سال است که همه اقتصاد دانان کشور هدفمند کردن یارانه ها را به منزله برداشتن بزرگترین مانع از مسیر اقتصاد کشور می دانند و به همین جهت بر اجرای آن و واقعی شدن اقتصاد اصرار دارند. رئیس جمهور گفت: مطمئن باشید با اجرای هدفمند سازی یارانه ها وضع از روز اول بهتر می شود و مشکلی در اقتصاد ما بوجود نمی آید.

وی در ادامه به برخی اظهار نظرها در این باره اشاره کرد و گفت: برخی مدعی شده بودند که اگر 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند سازی یارانه ها به دولت اختصاص یابد تورم 50 تا 75 درصدی ایجاد می شود و این حرف به این معناست که اگر کل یارانه ها که 100 هزار میلیارد تومان است بخواهد هدفمند شود نزدیک به 160 درصد تورم خواهیم داشت. وی افزود: اگر اینطور باشد اجرای آن خیانت است.

حال که در آستانه اجرای طرح هستیم دولت با انجام اقداماتی به دنبال اجرای درست طرح و اجتناب از افزایش سطح عمومی قیمت هاست. اعلام 22 قلم کالا که نباید قیمت آنها تغییر کند، برخورد با واحد های تولیدی که اقدام به افزایش قیمت کرده اند ، مانور سازمان تعزیرات حکومتی و.... همگی برنامه هایی هستند که این روزها شاهد اجرای آن هستیم.اما همه این طرحها کوتاه مدت است و باید به دنبال راه های مناسب بلندمدت بود.

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس"توانا" در تشریح راهكارهای ممكن برای كاهش تورم انتظاری ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در كشور اظهار داشت: برای جلوگیری از افزایش تورم همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید افكار عمومی از نظر روانی آماده و در عین حال باید در مكانیزم اجرا به نحوی برنامه ‌ریزی صورت گیرد تا تصور گرانی قیمت‌ها در ذهن مردم ایجاد نشود.

علیرضا شاه‌ میرزایی با اشاره به تجربه دولت در سهمیه بندی بنزین در سال‌های گذشته و كنترل تورم از این طریق، افزود: دولت با ارائه كارت سوخت و سهمیه بندی بنزین توانست در كنار افزایش واقعی قیمت بنزین مانع از افزایش تورم در كشور شود. این كارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهادهایی در مورد كنترل تورم با اجرای هدفمندی یارانه‌ها،‌ به اهمیت استفاده از بانكداری الكترونیك در حین اجرای این قانون تاكید و تصریح كرد: گردش پول با استفاده از روشهای بانكداری الكترونیك در پرداخت قبوض كنترل می‌شود. وی اضافه كرد: با پرداخت قبوض آب، برق و گاز از طریق حساب یارانه‌ ها پیش از ورود پول به جامعه درآمد ناشی از هدفمندی صرف انرژی‌ها خواهد شد و با این حالت ضمن پرداخت مستقیم یارانه‌ها، نقدینگی افزایش نمی‌یابد.

این كارشناس اقتصادی با اشاره به اینكه قیمت سایر كالاها در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها با تنظیم بازار قابل كنترل است، نرخ‌های اجاره مسكن را یكی دیگر از چالش‌های این قانون عنوان كرد و ادامه داد: به دلیل اینكه تولید مسكن زمان بر بوده و مرحله تولید آن مانند عرضه سایر كالاها نیست؛ باید مسئولان مربوطه به شناسایی املاك خالی بپردازند تا از طریق اخذ مالیات از این املاك تا حدودی از مشكلات این بخش بكاهند. به گفته شاه‌میرزایی،‌ اخذ مالیات از املاك خالی در كشور به دلیل اینكه بیشتر حجم اجاره‌نشینان را افراد كم ‌درآمد تشكیل می‌دهند،آثار و منافع زیادی را به دنبال خواهد داشت.

بورس

یکی دیگر از راه های دیگر توجه به بازار سرمایه و بورس است. مازیار حقیقی کارشناس بورس در گفتگو با فارس گفت: مسوولان و تصمیم‌ گیران در شرایطی نگاه بسیار مثبتی به بورس دارند كه پیشنهاد می‌شود با اجرایی شدن قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، به شركت‌های بورسی امتیازهایی داده شود تا با ادامه رونق بازار سهام، بخشی از نقدینگی جامعه به این سمت جذب شده و زمینه كاهش نرخ تورم فراهم شود.

وی با بیان اینكه بازار سهام در هفته‌های گذشته عمدتا تحت‌تاثیر مسائل داخلی قرار داشت، خاطرنشان كرد: در حالی با ارائه گزارش‌های 6 ماهه شركت‌ها قیمت سهام و پیش‌بینی سود اغلب شركت تعدیل شد كه به دلیل انتشار اخباری مبتنی بر اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی، بخش اعظمی از بازار دچار شك شد، به همین علت شاخص از محدوده 19 هزار واحد به حدود 18 هزار واحد رسید.

وی ادامه داد: افت شاخص بورس در چند وقت اخیر به جا بود؛ چرا كه این اواخر نمودار شاخص به علت برخورداری از شیب بسیار زیاد صعودی به تصحیح قیمتی و ارقام جدید نیاز داشت.

حقیقی افزود: بنابراین بازار سهام در شرایطی از قبل، خود را برای اجرای قانون هدفمند ‌كردن یارانه‌ها آماده كرده كه در صورت حمایت، حركت بعدی شاخص از ارقام كنونی درست خواهد بود.

مدیر سرمایه‌گذاری كارگزاری آبان گفت: با توجه به تقسیم سود قابل‌ توجه شركت‌ها در مجامع، بخش عمده‌ای از روند صعودی ماه‌های گذشته شاخص ناشی از سود تقسیمی شركت‌ها است؛ بنابراین با توجه به اینكه در آینده شركت‌های چندانی مجمع نخواهند داشت، شاخص با كاهش قابل‌توجهی مواجه نخواهد شد.وی افزود: از طرف دیگر قیمت سهام اكثر شركت‌های بزرگ در وضعیت متعادلی قرار داشته و خطر جدی شاخص را تهدید نمی‌كند.

این كارگزار به شرایط كنونی بازار سهام كشور اشاره كرد و گفت: طبق آمارهای موجود و با در نظر گرفتن چند متغیر، باید گفت ماهیت كنونی بورس نسبت به گذشته تغییر كرده است، به همین دلیل برخی نمی‌توانند رفتارهایی بازار سهام را درك كنند.

وی افزود: از سوی دیگر شكل‌گیری و راه‌اندازی صندوق‌های مشترك سرمایه‌گذاری، عامل دیگری در تغییر ماهیت بورس كشور است. حجم سرمایه این صندوق‌ها بدون در نظر گرفتن صندوق‌های با درآمد ثابت، 245 میلیارد تومان بوده كه 130 میلیارد تومان از این حجم به صورت نقد و شبه نقد است؛ یعنی 130 میلیارد تومان نقدینگی آماده تزریق.

«حقیقی» خاطرنشان كرد: همچنین در شرایطی روز به روز اطمینان مردم به این صندوق افزایش می‌یابد كه با شروع به فعالیت صندوق بین‌المللی ارزی كیش، منابع مالی تازه‌ای وارد بورس خواهد شد؛ بنابراین فاصله صندوق‌ها با بورس به اندازه یك كلیك است.

دنیای اقتصاد

حوت نیوز

فرآوری: حمیدی فر