تبیان، دستیار زندگی
گفتگو تبیان با سید جواد زمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بصیرت خواص از آسیب ها جلوگیری می کند

بخش اجتماعی - سراغ سید جواد زمانی سخنگو کمیسیون اجتماعی مجلس رفتیم تا پیرامون جنگ نرم و حوزه اجتماعی اطلاع کسب کنیم.

آقای زمانی به عنوان اولین سؤال در مورد مصداق های جنگ نرم در حوزه اجتماعی توضیحاتی را بفرمایید.

سید جواد زمانی

به طور کلی نوک پیکان جنگ نرم در حوزه اجتماعی است.ما در اجتماع یکسری آیتم هایی داریم که اگر تحریک شوند می توانند در جامعه مشکلات اساسی را ایجاد کنند و در واقع این موارد به آسیب تبدیل می شوند.

مواردی که گفته شد کلیت بحث جنگ نرم را شامل می شود حالا شما جزئیاتی را که مد نظر دارید بفرمایید تا بنده توضیح بدهم.

آقای زمانی در صورت امکان شما مصداق های موجود را نام ببرید و در ادامه گفتگو نیز به نتایج مد نظر هم خواهیم رسید.

در جامعه ما یکسری هنجارهایی وجود دارد که اگر حرمت این هنجارها شکسته شود درنتیجه اینجاست که جنگ نرم می تواند راحت تر در جامعه نفوذ کند و باعث ایجاد مشکل هایی می شود؛یعنی جوان به سمت هنجار شکنی و آسیب های اجتماعی حرکت می کند که این مورد نیز در حوزه جنگ نرم طبقه بندی می شود.به عنوان مثال، کشورهایی که با ما خصومت دارند بحث جنگ نرم را به وسیله اعتیاد(ابزاری که جوانان را به ابتذال نزدیک می کند) شروع کرده اند.

مملکت ما دارای الگو و ساختار خاصی است که به نوعی هنجار محسوب می شوند که اگر  این هنجارها را با الگوهای کشورهای مختلف مقایسه کنیم خواهیم دید که بسیار متفاوت است.درنتیجه غرب و آمریکا نیز با همین هدف جنگ نرم را پیگیری می کنند یعنی برای جوانان طوری برنامه می سازند که متناسب فرهنگ و هویت اسلامی کشور ما نیست.

آنها به دنبال این هستند که جوانان ما را به سمت بی هویت ببرند و با ترویج بی بند و باری که اسم آنرا نیز آزادی می گذارند هویت اصلی جامعه ما را تغییر بدهند.درواقع آزادی را با نوعی سهل انگاری به جوانان آموزش می دهند.

اینجاست که می توان گفت حوزه اجتماعی در نوک پیکان جنگ نرم قرار دارد و بیشتر مسائل این مهم به حوزه اجتماع مربوط می شود.

از دیگر مصداق های جنگ نرم می توان به ایجاد روابط نامشروع دختر و پسر، بی حرمتی به والدین و اعتیاد صنعتی و سنتی برای جوانان   اشاره کرد.

خوب اگر این بصیرت در خواص وجود داشته باشد می توان گفت آنها هم بصیرت را به مردم انتقال می دهند.اینجاست که مقام معظم رهبری اشاره میکنند که خواص مواظب باشند و هر حرفی را نزنند چرا که کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و هر حرفی می تواند  بر پیشبرد اهداف دشمنان تأثیر بگذارد

با توضیحات شما بنده اینطور برداشت کردم که با وجود جنگ نرم برخی از مسائل را به ما ترویج کرده اند در نتیجه برای مقابله با آثار سوء آن چه باید کرد؟آیا تدابیری برای این مهم اندیشیده شده است؟

زمانی با کشوری به صورت جنگ نرم برخورد شود، آن کشور نیز حق دفاع از خود را دارد و بر اساس وظیفه با جنگ نرم به مقابله می پردازد؛ در حال حاضر شاهدیم که کشورهای غربی و آمریکا، جنگ نرمی را در حوزه رسانه و همچنین در بحث هایی همانند اعتیاد و سرخوردگی جوانان ما دنبال می کنند، پس در نتیجه وظیفه مسئولین ما نیز این است که به مردم خود این کشورها که مسائلی برایشان روشن نیست، اطلاع رسانی کنند.

سید جواد زمانی

وقتی که هویت جنگ نرم برای ما آشکار شد مسائلی که با آن مقابله می کند راهکاری برای جلوگیری از این جنگ است.در ابتدا باید دید که چه عواملی باعث ایجاد جنگ نرم می شود چه کسانی به دنبال آن هستند در نتیجه باید آنها را از بین برد و مشکلاتی که این جنگ به ارمغان آورده برای جامعه ما خودبه خود از بین می روند و به وضعیت قبلی باز خواهیم گشت.

بازگشت به اصالت قبلی راهکاری مناسب برای مبارزه با جنگ نرم است؛به عنوان مثال در فرهنگ جامعه ما مسئله طلاق امری زشت و ناپسند محسوب می شود،احترام به والدین بسیار مهم است؛ پس نتیجه می گیریم که اصالت فرهنگ کشورمان مسائلی را مورد حمله قرار داده و از آنها به عنوان موارد ناپسند یاد می کند.

وجود چنین اصالتی شکست جنگ نرم غرب و آمریکا را محقق می کند. باید به جوانان آموخت که ما نمی توانیم فرهنگ کشور خود را با سایر کشورها مقایسه کنیم چراکه آنها دارای اصولی هستند که در فرهنگ ما این اصول پذیرفته نیست.اگر جوانان ما بدانند که کشور ما دارای هویت و تمدن برتری نسبت به سایر کشورهاست در نتیجه دیگر به سمت هنجار شکنی و تأثیر از جنگ نرم حرکت نمی کنند.

درنتیجه بازگشت به اصالت و شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی به جوانان بسیار می تواند مفید واقع شود؛با این دو مورد می توانیم جلوی جنگ نرم را بگیرم و مانع گسترش آن شویم.

آقای زمانی شما توضیحاتی در خصوص راهکارهای مقابله با جنگ نرم ارائه دادید حالا در صورت امکان بفرمایید که برای ایجاد بصیرت مقابله با بحث مذکور چه کارهایی صورت گرفته یا در دست اجرا است؟

اگر صحبت های مقام معظم رهبری را دنبال کنیم در خواهیم یافت که ایشان همیشه به جنگ نرم اشاره می کنند و راهکار مقابله با آن را ایجاد بصیرت در مردم و همه مسئولین کشور می دانند که در مقابل هر پیامی سر فرود نیاورند.

طبیعتا" افرادی در جامعه ما به عنوان خواص هستند یعنی می توانند الگویی برای مردم جامعه باشند؛ خوب اگر این بصیرت در خواص وجود داشته باشد می توان گفت آنها هم بصیرت را به مردم انتقال می دهند.اینجاست که مقام معظم رهبری اشاره میکنند که خواص مواظب باشند و هر حرفی را نزنند چرا که کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و هر حرفی می تواند  بر پیشبرد اهداف دشمنان تأثیر بگذارد.

طبیعتا" برخی از مسائل باید برای مردم جامعه شفاف سازی شود، آموزشهای لازم برای ایجاد بصیرت ضروری  است.

مصاحبه از: مجید سعیدی

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور