تبیان، دستیار زندگی
ما اینجا همه ورزشی هستیم. نباید هیچ اتفاقی بیفتد که ربطی به سیاست یا اختلافات مذهبی داشته باشد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما اینجا همه ورزشی هستیم

شیخ احمد

« ما اینجا همه ورزشی هستیم. نباید هیچ اتفاقی بیفتد که ربطی به سیاست یا اختلافات مذهبی داشته باشد.» این جمله بخشی از پاسخ اختصاصی شیخ احمد است به سئوال خبرآنلاین.

رئیس کویتی شورای المپیک آسیا که به دهکده ورزشکاران آمده بود تا  به سئوالات شان پاسخ دهد. سئوال هایی که درباره همه چیز طرح شد. کنفرانسی که در آن احمد الصباح ناچار شد خودش نقش مترجم خبرنگار عرب زبان را هم بازی کند.

اولین سئوال از رئیس المپیک آسیایی  را خبرنگار چینی پرسید. پرسشی که درباره بازی ها و کیفیت مسابقات. چیزی که چینی ها خیلی دوست داشتند  درباره اش بپرسند. شیخ احمد حرف هایش را اینگونه آغاز کرد:«خیلی خوشحالم از اینکه چینی ها رکوردهای مختلف را می شکنند. مدال های زیادی به دست آورده اند و حتی در این بازی ها شاهد شکسته شدن رکوردهای جهانی هستیم. میزبانی به نظر من خیلی خوب است ، این یعنی موفقیت برای میزبان.»

سئوال بعدی را خبرنگاری آمریکایی پرسید. سئوالی درباره مشکلات به وجود آمده به دلیل ضریب بالای امنیتی مسئولان برگزاری مسابقات که محدودیت هایی را برای خبرنگاران به وجود آورده است. رئیس شورای المپیک آسیا برای این سئوال هم پاسخی داشت ؛« با شما خبرنگاران موافقم ، شما را درک می کنم که مشکلاتی را از این بابت دارید اما هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد. اینجا قوانین خودش را دارد . با این وجود معتقدم این قوانین به برگزاری منظم بازی ها کمک زیادی کرده است. می دانیم که اینجا آمریکا یا کشورهای اروپایی نیست و شرایط ویژه خودش را دارد . من به المپیک های زیادی را از نزدیک دیده ام. بدون شک میزبانی امروز چینی ها و قوانین امنیتی شان قابل مقایسه با بازی های المپیک آتلانتا در آمریکا نیست.»

شیخ احمد رئیس کمیته ملی المپیک

سئوال بعدی درباره  رشته های ورزشی قدیمی آسیایی بود. پرسشی که او درباره اش توضیح داد:« ما رشته های زیبا و باستانی زیادی را در کنار رشته های نوین داریم. رشته هایی مثل کاراته ، ووشو. سعی مان این است رشته های ورزشی قدیمی آسیایی را به کمیته بین المللی المپیک معرفی کنیم.»

پس از این نوبت رسید به خبرنگاری از رسانه های عربی. او سئوال خود را عربی پرسید. اتفاقی که باعث شگفتی نزدیک به 50 خبرنگار بین المللی حاضر در سالن کنفرانس شد. سئوالی که شیخ احمد ناچار به ترجمه اش شد:« او دو سئوال داشت،یکی درباره کیفیت بازی ها و دیگری اینکه چرا تمام ورزش آسیا توسط شرقی ها قبضه شده.» سئوال هایی که در جوابش شیخ احمد اینگونه پاسخ داد:«اول درباره میزبانی. اینجا همه چیز عالی است. هم بازی ها و هم شرایط میزبانی اما برای بخش دوم سئوال تان باید بگویم شرایط نسبت به قبل عوض شده. روزگاری ایران در آسیا حرف اول را می زدند و حالا می بینیم این اقتدار رسیده به چین ، کره و ژاپن.

روزگاری در المپیک ها آلمان ، روسیه و آمریکا بالاتر از سایرین بودند اما حالا فرق کرده. حالا چین بالاتر از همه است و ژاپن و کره هم اوج گرفته اند. . چینی ها در 1990 میزبان بازی ها بودند . قبل از آن جایگاه بالایی شاید نداشتند اما از آن سال همیشه در اوج ماندند.. آنها سیستم و برنامه ریزی خوبی برای ورزش شان داشتند و پیشرفت کردند.. حالا چین ، کره و ژاپن بهترینند و شاید در آینده کشورهای دیگری جای شان را بگیرند. همان طور که این تیم ها جای ایران و چین را گرفتند.» بعد از این سئوالی درباره بلیت ها و سکوهای خالی پرسیده شد که او در پاسخ گفت:« فروش ویژه برای بلیت ها گذاشته شده و در اماکن جدیدی هم بلیت ها فروخته می شوند.»

شیخ احمد رئیس کمیته ملی المپیک

او درباره اولویت های کسب میزبانی هم گفت:« شاخص های مهمی داریم. قبل از همه شرایط ورزشی و بعد مارکتینگ. داشتن ورزشگاه ها ، هتل ها ، شبکه مترو و خیلی مسائل دیگر. فکر می کنم آنچه در گوانگژو برای این بازی ها ساخته شده به داشته های این شهر اضافه شده است.»

سئوال دیگر اما پرسشی بود درباره امکانات میزبان برای خبرنگاران که شیخ احمد به شدت از شرایط میزبان دفاع کرد و گفت:« اینجا امکانات درست مثل المپیک پکن است. سوئیت هایی که هرکدام شان دو اتاق مجزا دارند ، اینترنت  ، خدمات رفاهی و ... فکر می کنم اینجا همه چیز خوب است و ما از این میزبانی به شدت راضی هستیم.»

و اما سئوال آخر ، سئوال خبرنگار ایرانی بود از رئیس کویتی درباره اتفاق زشت مراسم افتتاحیه. پرسشی با این مضمون:«شعار المپیک صلح است و همدلی اما در مراسم افتتاحیه  نقشه ای تنش زا و سیاسی به نمایش در آمد که باعث ناراحتی مردم ایران شد.» سئوالی که مرد کویتی سعی کرد در جمع خبرنگاران عربی حاضر در سالن از پاسخ دادن به آن با ترفندی خاص فرار کند: «همه باید سعی کنیم اینجا به ورزش فکر کنیم . اینجا یک تورنمنت ورزشی است آنچه در افتتاحیه رخ داده ارتباطی به ما در ستاد بازی ها ندارد و مسائله ای دیپلماتیک است. من یک کویتی هستم اما اینجا در شورای المپیک آسیا برای ورزش حضور دارم. امیدورام هیچ کدام مان مسائل سیاسی و مذهبی را به ورزش نکشانیم. این مسئله را کمیته  ملی المپیک شما پیگیری می کند اما چون افتتاحیه با ما نبوده ، ارتباطی به من نداشته که بخواهم عذرخواهی کنم!»

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی