تبیان، دستیار زندگی
اما سال 1988 زمان تغییر سیاست‌‏ها بود و ابن نکته‌ای بود که عرفات در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل در ژنو بر آن تاکید كرد. در سال 1991 و پس از پایان اولین جنگ خلیج فارس که چشم اندازهای صلح در منطقه خاورمیانه ملاحظه می‌‏شد، یاسر عرفات را به انعقاد معاهده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ مشکوک "یاسر عرفات"

یاسر عرفات

بخش سیاسی_هفته گذشته مصادف با مرگ مشکوک "یاسر عرفات" رئیس فقید تشکیلات خود گردان فلسطینی بود و در واقع باید گفت،  11 نوامبر هر سال مصادف با سالگرد مرگ مشکوک "یاسر عرفات" است که پس از یک دوره تحمیل اقامت اجباری توسط رژیم صهیونیستی علیه او در مقر فرمانداری رام الله در کرانه باختری به طرز مشکوکی بیمار و در بیمارستانی در فرانسه جان باخت تا بلافاصله پس از او "محمود عباس" ملقب به ابومازن در انتخاباتی فرمایشی که فقط جریان فتح در آن کاندیدا و رای داشت به ریاست تشکیلات خودگردان انتخاب و در حقیقت جایگزین عرفات شود.

با این که از مرگ عرفات در 11 نوامبر 2005 تا کنون پنج سال می‌گذرد، اما فلسطنیی ها همچنان با چند سوال جدی روبر هستند و همواره می پرسند: آیا با فوت عرفات ممکن است، جنایت قتل وی مخفی و در پرده ابهام باقی بماند؟ چه کسانی مسوول قتل وی هستند؟ آیا رژیم صهیونیستی خود به تنهائی مسوول قتل عرفات است و یا اینکه دست‌هایی از درون برای تحقق این جنایت با این رژیم همکاری داشت ؟

برای فلسطینی‌ها بسیار سخت است که بتوانند حرف‌ها و درد دل‌های  خود را در خصوص قتل عرفات برای رسانه ها آشکار سازند و دلیل آن مجازات وحشیانه رژیم صهیونیستی برای کسانی است که این رژیم را به قتل عرفات متهم می کنند.

اما یاسر عرفات که بود و چه نقشی در مبارزه ملت فلسطین علیه صهیونیست‌های اشغالگر داشت؟

"یاسر عرفات" 24 آگوست 1929 در قاهره به دنیا آمد. پدر او در آن زمان در كشور مصر به فعالیت‌‏های بازرگانی اشتغال داشت و مادرش از خانواده‌‏های قدیمی فلسطینی شهر بیت‌‏المقدس بود.

زمانی كه "یاسر عرفات" پنج سال بیشتر نداشت، مادر خود را از دست داد و پس از آن به مدت چهار سال نزد دایی‌‏اش در بیت‌‏المقدس زندگی می‌‏كرد. به این صورت بود كه وی آموزش‌‏های اولیه را با قوانین انگلیسی گذراند كه اصولا مردم فلسطین علاقه‌‏ای به آن ندارند.

یاسر عرفات همواره می‌‏گفت، از كوچكی خود خاطرات زیادی به یاد ندارد، اما هیچ‌‏گاه آن شبی را كه سربازان انگلیسی به خانه دایی او حمله كرده و افراد خانواده‌‏اش را مورد ضرب و شتم قرار داده و اثاثیه خانه شان را شكسته بودند، از یاد نمی‌‏برد.

سرانجام پس از چهار سال زندگی در قدس پدرش او را نزد خود به قاهره آورد و از آن زمان بود كه خواهر بزرگترش مراقبت از او را به عهده گرفت.

در سال 1952 زمانی‌‏كه عرفات 23 ساله بود، پدر خود را نیز از دست داد، ‌‏اما از آنجایی‌‏كه پدر عرفات هیچ‌‏گاه به فرزندانش نزدیك نبود، او حتی در مراسم تشییع جنازه پدرش نیز شركت نكرد.

عرفات پیش از آن‌‏كه به سن 17 سالگی برسد، در خدمت نظام فلسطینی‌‏ها برای مبارزه علیه انگلیس و اسرائیل حاضر شده بود.

بعدها در سن 19 سالگی همزمان با آغاز جنگ اعراب و اسرائیل تحصیل خود در دانشگاه قاهره را با هدف جنگ در مناطق اشغالی به خصوص غزه ترك كرد.

پس از آرام شدن نسبی اوضاع در مناطق اشغالی برای زنده كردن رویاهایش و تشكیل فلسطینی مستقل باردیگر به دانشگاه برای ادامه تحصیل بازگشت و موفق به اخذ مدرك كارشناسی در رشته مهندسی در سال 1956 از دانشگاه قاهره شد.

پس از پایان تحصیلات برای كار به كویت رفت و در آنجا یك شركت مهندسی تاسیس کرد. اما در حقیقت او بیشتر وقت خود را صرف رسیدگی به امور سیاسی می‌‏كرد. در سال 1958 به همراه یكی از دوستانش "جنبش آزادی‌‏بخش فلسطین" (فتح) را پایه گذاری کرد كه یك شبكه زیرزمینی بود. آن‌‏ها به طور همزمان دست به چاپ یك مجله سیاسی زدند كه بیشتر مطالب آن ضد ارتش رژیم صهیونیستی بود.

در سال 1964 عرفات كویت را با هدف گسترش جنبش انقلابی خود ترك کرد و به توسعه و تقویت سازمان فتح در اردن پرداخت.

او هم‌‏چنین با حمایت دیگر گروه‌‏های عرب "سازمان آزادی‌‏بخش فلسطین" را تاسیس کرد و در سال 1965 به دبیر كلی آن انتخاب شد و از همان زمان بود كه آموزش اعضای این سازمان را آغاز کرد..

مخالفت یاسر عرفات با واگذاری بیت المقدس به طرف صهیونیستی در مذاکرات کمپ دیوید 2 موجب شد تا وی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد محاصره سیاسی قرار گیرد تا سرانجام در 11 نوامبر سال 2004 پس از یک دوره مسمویت مشکوک دیده از جهان فروبندد

یكی از مهمترین اهداف عرفات توسعه همه جانبه سازمان آزادی‌‏بخش فلسطین در كشورهای عربی، بویژه میان کشورهای همجوار فلسطین بود. به همین دلیل پس از مدتی شاخه‌ای از این سازمان را در لبنان نیز دایر كرد و سپس مركز آن به تونس منتقل شد. وی در یكی از سفرهایش به این كشور مورد سوء قصد تروریست‌های صهیونیست قرار گرفت.

یاسر عرفات

عرفات بیشتر مدت زندگی‌‏اش را در سفر از كشوری به كشور دیگر گذراند تا شاید بتواند به این طریق مشكلات فلسطینی‌‏ها را به گوش جهانیان برساند.

اما نكته جالب در این سفرها این بود كه او همیشه اقدامات خود را مخفی نگاه می‌‏داشت و همین روش را در زندگی خصوصی خود نیز دنبال می‌‏كرد؛ به طوری‌‏كه زمانی كه در سال 1990 با "سهی تاویل" ازدواج كرد، تا دو سال بعد هیچ کس از این ازدواج خبر نداشت.

اقدامات و موضع‌گیری‌های یاسر عرفات طی انتفاضه اول که اعتراض مبارزین فلسطینی را به دنبال داشت،‌ تا حدود زیادی وجه او را در محافل بین المللی زیر سوال برد.

اما سال 1988 زمان تغییر سیاست‌‏ها بود و ابن نکته‌ای بود که عرفات در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل در ژنو بر آن تاکید كرد.

در سال 1991 و پس از پایان اولین جنگ خلیج فارس که چشم اندازهای صلح در منطقه خاورمیانه ملاحظه می‌‏شد، یاسر عرفات را به انعقاد معاهده اسلو در سال 1993 واداشت. بر اساس توافق‌‏نامه اسلو، فلسطینی‌‏ها می‌‏توانستند در سال 1996 برای خود انتخابات برگزار و همانند دیگر دولت‌ها برای خود رئیس جمهور انتخاب كنند.

با برگزاری انتخابات سال 1996 در مناطق تشکیلات خود گردان عرفات به رئیس جمهوری فلسطین انتخاب شد. بعدها مقامات فلسطینی در سال 2003 پارلمان فلسطین و سپس نخست وزیر دولت فلسطین را انتخاب کردند.

عرفات در سال 1994 میلادی به همراه "شیمون پرز"، وزیر خارجه و "اسحاق رابین"، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به خاطر موفقیت در به ثمر رساندن این تلاش‌ها ! جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.

اما از دیگر حوادث دوران زندگی یاسر عرفات باید از برگزاری نشست کمپ دیوید 2 در ژولای 2000 یاد کرد، این نشست در منطقه ییلاقی کمپ دیوید آمریکا میان "ایهود باراک" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ، یاسرعرفات و "بیل کلینتون" رییس جمهور وقت آمریکا برگزار شد. به دلیل آنکه قرار داد صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر در سال 1978 در این منطقه به امضا رسید و به قرار داد "کمپ دیوید" معروف شد، آمریکایی ها بنا داشتند با امضای توافقنامه صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی دومین توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی را نیز در همین مکان نهایی کند. به همبن خاطر این نشست به نشست کمپ دیوید 2 موسوم شد، اما با مخالفت عرفات در واگذاری بیت المقدس به رژیم صهیونیستی به شکست انجامید.

برخی معتقدند، مخالفت یاسر عرفات با واگذاری بیت المقدس به طرف صهیونیستی در مذاکرات کمپ دیوید 2 موجب شد تا وی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد محاصره سیاسی قرار گیرد تا سرانجام در 11 نوامبر سال 2004 پس از یک دوره مسمویت مشکوک دیده از جهان فروبندد و درشهر رام الله در مقر استانداری این شهر جایی که سه سال توقیف خانگی بود به خاک سپرده شود.

روحش شاد.

قبس زعفرانی

تنظیم برای تبیان /سمیه حدادی

مطالب مرتبط:

ناتوری کارتا

 فلسطینی های اسرائیلی و فلسطینی