تبیان، دستیار زندگی
تولید بمب هسته ای در هالیوود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید بمب هسته ای در هالیوود

بخش ارتباطات- کمپانی هالیوود در سالهای اخیر با فیلم سازی در زمینه مباحث اجتماعی، به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کرده است و درآمد هنگفتی از این طریق به دست آورده است.

بمب هسته ای

در گذشته درست زمانی که سخن از جنبه های منفی استفاده از اتم در قالب بمب اتمی مطرح بود، هالیوود با بهره گیری از ژانر سینمای علمی-تخیلی و با صرف هزینه های نه چندان زیاد، به محمل مناسبی برای تبیین موضوع انرژی هسته ای تبدیل شده بود.

با بررسی محتوای کلی این گونه از فیلم ها، مشخص است که  هالیوود از همان آغاز به دنبال این بوده که به همگان بگوید که به عرصه آزمایشان هسته ای ورود پیدا نکنند چون در نهایت این کار منجر به نابودی خودشان و کل جهان خواهد شد. به این ترتیب تخریب و نابود سازی توسط انرژی هسته ای و خصوصا بمب اتم، در راس برنامه های تولیدی توسط هالیوود قرار گرفت و با درونمایه ای جذاب و گیرا در مقابل دیدگان مخاطب قرار گرفت.

این نوع فیلمها به گونه ای بود که دائما یک معنا را به مخاطب القا می کرد و آن اینکه تهدید بزرگی از جانب علم هسته ای و دانشمندان این علم، همگان را تهدید می کند.

از سال 1945 به بعد کمتر فیلمی دیده می شود که با موضوع صلح آمیز بودن انرژی هسته ای در ارتباط باشد. سینمای علمی – تخیلی هالیوود تحت تاثیر نگرش اندیشمندان یهودی بود که با در نظر داشتن برنامه ای دراز مدت ، مسائل سیاسی و اجتماعی مورد نظر را در محتوای این فیلمها بیان می کردند.

سوژه ی بمب اتم همواره برای فیلمسازان جذاب و تحریک کننده بوده است و البته طرح این موضوع همواره با اصول شادی برانگیز و ملودرام های خوش فرجام سینمای هالیوود، تضاد داشته است.

از سال 1945 به بعد کمتر فیلمی دیده می شود که با موضوع صلح آمیز بودن انرژی هسته ای در ارتباط باشد

به نظر می رسد علت اینکه در سالهای اخیر تعداد اندکی از فیلمهای هالیوودی در رابطه با تهدید آمیز بودن بمب اتم ساخته شده، این است که سازندگان این فیلمها تمایلی نسبت به این موضوع نداشته اند.

فیلم آغاز یا پایان(1946م.)به کارگردانی "نورمن تاروگ" اولین تلاشی است که هالیوود در این رابطه انجام داد. از فیلم های معروف این کارگردان مب توان از ماجراهای تام سایر و شهر پسرها یاد کرد. اما در رابطه با فیلم آغاز یا پایان میتوان گفت که این فیلم تحت نظارت دقیق دولت آمریکا ساخته شد و اهداف سازندگانش این بود که ماجرای ساخت بمب اتم و بمباران هیروشیما را به گونه ای موجه جلوه دهند.

چارچوب داستانی این فیلم تخیلی بود هرچند که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده بود. در کنار قصه اصلی یم روایت عاشقانه قرار گرفته بود تا جنبه عاطفی نیز داشته باشد.

هالیوود

به طور کلی به نظر می رسد که اهداف سیاسی هالیوود در قالب فیلم های به ظاهر سرگرم کننده به تماشاگران ارائه می شوند و با ترفندهایی فریبکارانه، دنیایی تخیلی و به دور از واقعیت را ایجاد می کنند تا اثرات سوء سیاسی و اجتماعی بسیاری را در ذهن مخاطب به جای گذارند.

موضوع کلی مربوط به روایتی است که یهودیان به آن اعتقاد راسخ دارند و برای جا انداختن این تفکر به طرق مختلف آنرا بیان می کنند.

مسئله ی پایان دنیا که با نابودی کره زمین رخ می دهد و چنین اتفاق عظیمی اگر بر اثر بلایای طبیعی نباشد تنها با عملکرد بمب اتم به وقوع می پیوندد.

پایان دنیا و تهدید به این رویداد همواره برای بشریت امری خطیر و هولناک است. این موضوع برای فیلمسازان تا اواخر دهه ی 1980م. مسئله ای پیچیده و با نگرشهایی متفاوت بود.

مسئله ی پایان دنیا که با نابودی کره زمین رخ می دهد و چنین اتفاق عظیمی اگر بر اثر بلایای طبیعی نباشد تنها با عملکرد بمب اتم به وقوع می پیوندد

برخی آنرا به خاطر دخالت یک پیشوا یا برگزیده ی دینی برای نجات بشر یا نفوذ بر انسانها نگریسته اند که در محتوای فیلمهایشان به شکل آشکار شدن نشانه ها و علائم الهی بوده است. گروه دیگر هم این واقعه را امری محتمل دانسته و با بهره گیری از تمهیدات ویژه و فیلم های مستندی که از مصائب طبیعی گرفته شده، فیلمی جذاب ارائه کرده اند.

از همان زمان سینمای علمی – تخیلی نگاه خاصی به مسائل مذهبی پیدا کرد. به طوریکه رخدادهای پایان دنیا در این فیلم ها گه گاه به واسطه هیولاهای ساخته دست بشر،رویارویی انسان با طبیعت،انفجارهای اتمی،کشف مناطق ناشناخته و مسائلی از این دست بود.

اما در برخی از این فیلمها اینطور نشان داده می شد که تقدیر الهی بر آن است که کره ی زمین به طور کامل رو به نابودی رود و در اخرین لحظه نجات یابد.

این مفاهیم اگر به طور دقیق مورد توجه و بررسی قرار گیرند می توانند گویای مسائل مهمی باشند.

به نظر می رسد القای این موضوع که پایان دنیا نزدیک است به تدریج بر اذهان موثر است و هالیوود در این مسیر گام های مهمی برداشته و همچنان نیز به این راه ادامه می دهد. محتوای موجود اشاره به این موضوع دارد که با پایان یافتن دنیا و نابودی همه چیز یک روزنه نجات و رهایی وجود دارد. در فجایع پایان دنیا تنمها عده قلیلی نجات می یابند که احتمالا از قوم یهود هستند و ناجی بزرگ کسی جز آمریکا نمی تواند باشد. همانطور که این مضامین به وضوح در فیلم 2012 دیده شد.

آری!مسئله بمب اتم و پرداختن هالیوود به این موضوع هم به همین صورت است. قطعا سازندگان هالیوود نشین برای پیشبرد اهداف خود نیازمند تحکیم نگرش های خاص خود بر جهان و جهانیان می باشند و عرصه فیلم سازی بهترین و مناسبترین مکان برای بازگویی عقاید و نظرات اینان می باشد.

فاطمه ناظم زاده

گروه جامعه و ارتباطات


با بهره گیری از کتاب "هالیوود و فرجام جهان" نوشته سید ابوالحسن علوی طباطبایی