تبیان، دستیار زندگی
گوته سه شهر نورنبرگ، فرانكفورت و لایپزیك میزبانان ایران در جام جهانى آلمان هستند. شهرهایى كه در میان آنها فرانكفورت شاید از همه مطلوب تر باشد چرا كه جمعیت ایرانى ساكن در این شهر بسیار چشمگیر است و قطعاً در بازى ایران در فرانك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزبانان ایران در جام جهانى

تیم ملى در شهر گوته

سه شهر نورنبرگ، فرانكفورت و لایپزیك میزبانان ایران در جام جهانى آلمان هستند. شهرهایى كه در میان آنها فرانكفورت شاید از همه مطلوب تر باشد چرا كه جمعیت ایرانى ساكن در این شهر بسیار چشمگیر است و قطعاً در بازى ایران در فرانكفورت تیم ملى بیش از هر زمان دیگرى تماشاگر دارد.

در واقع با توجه به بالا بودن تعداد مهاجران ایرانى در آلمان و حضور كلونى هاى ایرانى در فرانكفورت، نورنبرگ، مونیخ و كلن مى توان این انتظار را داشت كه ایران بیش از سه تیم همگروهش (حتى پرتغال) در این مسابقات تماشاگر داشته باشد، مطلب زیر نگاهى است به سه شهر و سه استادیومى كه ایران در آنها به میدان مى رود .

نورنبرگ

شهر نسبتاً كوچك پانصد هزار نفرى نورنبرگ تقریباً در جنوب آلمان و در ایالت باواریا قرار دارد. اولین سابقه تاریخى این شهر به سال 1050 میلادى برمى گردد.

این شهر به خاطر معمارى هاى خاص كلیساهایش و آثار تاریخى باقیمانده از قرون 14 و 15 میلادى و شاید بیش از آن به خاطر برگزارى دادگاه تاریخى محاكمه سران نازى پس از جنگ جهانى دوم شهرت دارد.

این شهر 114 باشگاه فوتبال دارد كه معروف ترین آنها اف سى نورنبرگ است كه در بوندس لیگا حضور دارد.

دیگر تیم مشهور این ناحیه كه سابقه سه قهرمانى آلمان را هم دارد تیم گروتر فورت است. در شهر نورنبرگ و حومه آن 340 زمین فوتبال فعال وجود دارد.

استادیوم نورنبرگ یكى از تنها سه استادیوم میزبان ایران در جام جهانى است كه در كنارش پیست دو و میدانى هم قرار دارد. این استادیوم در مجموع 41926 نفر گنجایش دارد كه 36898 نفر آنها مى توانند نشسته بازى را تماشا كنند.

بخش VIP و رسانه هاى این استادیوم سه جایگاه جداگانه براى میهمانان و خبرنگاران دارد. این استادیوم در مسابقات جام كنفدراسیون ها میزبان بازیهاى مهم آلمان - آرژانتین و آلمان - برزیل بود .

فرانكفورت

شهر نسبتاً بزرگ و شناخته شده آلمان كه تقریباً در غرب آلمان واقع است، 640 هزار نفر جمعیت دارد و در ایالت هسن قرار دارد. فرودگاه بین المللى این شهر (فرانكفورت راین سین ایرپورت) یكى از مشهورترین فرودگاه هاى بین المللى آلمان است.

اولین نشان تاریخى این شهر به سال 794 میلادى برمى گردد. فرانكفورت در قرون وسطى مركز تجارى بزرگ قلب اروپا و دروازه اتصال شرق به غرب اروپا بود و نقش بسیار مهمى در تجارت و سیاست قاره ایفا مى كرد.

این شهر در قرون 14 و 15 به صورت ایالت خودمختار اداره مى شد. مشهورترین فردى كه در این شهر به دنیا آمده است یوهان ولفگانگ ون گوته یا همان (گوته) فیلسوف معروف جهان است. فرانكفورت كه در قرن نوزدهم پایتخت ادبى و فرهنگى آلمان بود، حالا یك شهر اقتصادى محسوب مى شود.

در فرانكفورت 470 باشگاه فعال در فوتبال وجود دارد. این شهر كه مقر فدراسیون فوتبال آلمان و اتحادیه فوتبال آلمان هم هست، سه تیم در دسته اول بوندس لیگا دارد (اینتراخت فرانكفورت در رده مردان و اف اف سى فرانكفورت و اف اس وى فرانكفورت در رده زنان)

استادیوم اصلى فرانكفورت در مجموع 48132 نفر ظرفیت دارد اما براساس برنامه در مسابقه مرحله گروهى این استادیوم تنها 38437 نفر گنجایش دارد. این ورزشگاه كه دیدار نیمه نهایى جام جهانى 1974 و دیدار فینال جام كنفدراسیون ها در سال 2005 در آن برگزار شده، در سال 1966 محل برگزارى یك مسابقه بوكس میان محمد على كلى و كارل میلدنبرگر بوده است .

لایپزیك

شهرى كه در شرق آلمان واقع است و جزیى از آلمان شرقى سابق محسوب مى شود در گذشته محل اقامت قوم اسلاو بوده و سابقه تاریخى آن به قرن هفتم میلادى برمى گردد. این شهر كه مركز تجارى و فرهنگى شرق آلمان محسوب مى شود اولین دانشگاه خود را در سال 1409 میلادى تأسیس كرده است.

مراسم سمبلیك اعلام پایان حكومت آلمان شرقى در نهم اكتبر سال 1989 در این شهر برگزار شد.

محل آكادمى هاى ملى ورزش آلمان هم در این شهر واقع است اما نكته جالب اینكه این شهر در حال حاضر هیچ تیمى در دسته اول یا دوم بوندس لیگا ندارد اما سیصد تیم فوتبال در این شهر فعالیت دارند.

استادیوم اصلى لایپزیك 44199 نفر گنجایش دارد و ظرفیت نشسته آن 38898 نفر است اما براساس برنامه ریزى ها در مسابقات مرحله گروهى بلیت 34384 صندلى این ورزشگاه به فروش مى رسد.

جالب اینكه این استادیوم در سال 1956 ساخته شده و ساختمان قدیمى آن صد هزار نفر گنجایش داشت اما با بازسازى آن در سال 1997 ظرفیت آن كم شد و به نصف رسید. در استادیوم جدید تاكنون هیچ بازى مهم بین المللى انجام نشده است .