تبیان، دستیار زندگی
برخی از عادت‌ ها شاید از نظر ما خیلی مهم نباشند اما به راحتی می ‌توانند به زیبایی و سلامت دندان های مان صدمه بزنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان زیبا می ‌خواهید؟ کمتر تخمه بشکنید!

تخمه شکستن

برخی از عادت‌ ها شاید از نظر ما خیلی مهم نباشند اما به راحتی می ‌توانند به زیبایی و سلامت دندان های مان صدمه بزنند.

شاید شما هم دیده باشید که برخی خانم ها ناآگاهانه و ناخودآگاه سنجاق ‌سر خود را بین دندان ‌های شان می ‌گیرند یا برخی خیاط ‌ها سوزن و برخی نجارها میخ را کنار دهان شان می‌ گذارند یا از آن بدتر، برخی افراد که عادت به کشیدن پیپ دارند، پیپ را یک سمت دهان گذاشته و با گوشه لب پیپ را نگه می ‌دارند. این نوع عادت ‌ها می ‌تواند سبب ساییدگی و فرورفتگی کنار دندان‌ ها و حتی بازشدگی آن ها از هم شود.

همین تاثیر را می‌ توانیم در کسانی که عادت به تخمه شکستن دارند هم مشاهده کنیم. تخمه شکستن‌، به مرور، اثر فرورفتگی در دندان ایجاد می ‌کند ولی مثل پیپ، سبب باز شدن دندان ‌ها از هم نمی ‌شود.

به طور کلی، هر چیزی که مرتبا با دندان‌ ها تماس داشته باشد، به عرض خودش، یک فرورفتگی در لبه ی دندان‌ ها به وجود می‌ آورد.

بیشترین اثر تخمه شکستن را می ‌توانیم روی دندان ‌های جلویی که به صورت اهرم قرار می ‌گیرند، ببینیم. در درازمدت، عادت به شکستن تخمه‌ ها سبب ایجاد فرورفتگی در لبه ی دندان ‌ها می‌ شود که نمای زیبایی ندارد و می‌ تواند مشکل‌ ساز شود.

خوردن برخی مواد غذایی سفت مثل تخمه، به ویژه تخمه ژاپنی، و همچنین بلال که پوست آن بین دندان ‌ها و گاهی در لثه فرو می ‌رود، می ‌تواند اتصال بین لثه و دندان را از بین ببرد و سبب بروز التهاب در لثه‌ ها شود. البته جای نگرانی نیست؛ چون این اتفاق زیاد نمی ‌افتد. شاید تخمه شکستن ‌های متداول آسیب چندانی به دندان نرساند ولی این موضوع به سفتی و شدت و دفعات استفاده از تخمه برمی‌ گردد.

یک تخمه ی نرم مثل تخمه کدو اگر به طور مرتب استفاده شود، می ‌تواند صدمه بیشتری نسبت به تخمه‌ های سفتی که به صورت تفننی مصرف می ‌شوند، به دندان وارد کند و بر زیبایی دندان، به ویژه دندان‌ های دایمی، تاثیر بگذارد.

دکتر سید مهدی هاشمی - متخصص ارتودنسی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

خطرات ناشی از یک طرفه جویدن غذا

لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا

درمان خانگی 5 مشکل دندانی

یافته‌ های محققان درباره پوسیدگی دندان

7 توصیه غذایی برای سلامت دندان ها

شناخت ساختمان دندان

دندان های سالم با تغذیه سالم

ضرورت نگهداری از دندان ها

طراحی لبخند زیبا

وقتی دندان‌ها خوب چفت نمی ‌شوند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.