تبیان، دستیار زندگی
دولت امریكا ناتوان از رویارویی پنجاه ساله‌اش با دولت كوبا حالا تلاش دارد از طریق دنیای مجازی از كاسترو انتقام بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقام آمریکا از فیدل کاسترو

بخش سیاست- چند روز پس از آنكه بازی كامپیوتری كال آو دیوتی با فروش سرسام‌آورش دنیای بازی‌های رایانه‌ای را در صدر اخبار قرار داد، بخش ویژه این بازی با عنوان "فیدل كاسترو را بكش" بار دیگر اخبار بازی‌های رایانه‌ای را به مهمترین خبرهای دنیا تبدیل كرده است. در واقع این بازی بخشی از بازی استراتژیك كال آو دیوتی است كه چند روزی است وارد بازار شده. در این بازی سعی شده چهره‌ای منفی از رهبر انقلاب كوبا در ذهن‌ها تداعی شود كه این مساله در كنار ترغیب به كشتن كاسترو با اعتراض گسترده مردم این كشور روبه‌رو شده است. رویترز گزارش داده كه پخش این بازی در كشورهای مختلف با اعتراض شدید مردم كوبا مواجه شده و كوبایی‌ها معتقدند كه دولت ایالات متحده قصد دارد با این بازی،‌ از فیدل كاسترو به خاطر سیاست‌های ضد امپریالیستی و امریكایی‌اش انتقام بگیرد.

کاسترو

سایت رسمی دولت كوبا با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرده كه "دولت امریكا ناتوان از رویارویی پنجاه ساله‌اش با دولت كوبا حالا تلاش دارد از طریق دنیای مجازی از كاسترو انتقام بگیرد".

این بازی به وسیله شركت معروف «كالیفورنیا اكتیویژن بیزارد» طراحی شده و به گفته مقامات دولتی كوبا قصد دارد جوانان كشورهای مختلف و به ویژه امریكا را علیه فیدل كاستروی 84 ساله متحد كرده و چهره‌ای منفی و حامی تروریسم را از رهبر انقلابی این كشورها در ذهنهای آنها ترسیم كند.

البته اعتراض‌ها به بازی كال آو دیوتی و بخش "فیدل كاسترو را بكش" تنها به انتشار بیانیه رسمی از سوی دولت كوبا محدود نشده بلكه تعداد زیادی از مردم كوبا هم در اعتراض به این بازی دست به تظاهرات زدند. با وجود این اعتراض‌ها دولت امریكا تا به حال واكنشی به این قضیه نشان نداده است.

سایت رسمی دولت كوبا با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرده كه "دولت امریكا ناتوان از رویارویی پنجاه ساله‌اش با دولت كوبا حالا تلاش دارد از طریق دنیای مجازی از كاسترو انتقام بگیرد".

در بخشی كه طراحان این بازی جوانان را به كشتن رهبر انقلابی كوبا ترغیب می‌كنند، كاربر در زمان و موقعیت "جنگ سرد" قرار می‌گیرد كه پس از عبور از مراحل روسیه، ویتنام به كوبا و خیابان‌های هاوانا می‌رسد كه در این بخش كشتن فیدل كاسترو كه نماد حامی تروریست‌ها به شمار می‌آید وظیفه اصلی و پایانی كاربر این بازی كامپیوتری است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی عجیب و یك سویه درباره این بازی می‌نویسد: «با وجود اعتراض‌هایی كه این بازی به همراه داشته پیش بینی می‌شود نسخه جدید كال آو دیوتی به عنوان یكی از محبوب‌ترین بازی‌های كامپیوتری سهم بزرگی را از بازی‌های كامپیوتری از آن خود كرده و به فروش خوبی در سال 2010برسد.»

کاسترو

به نظر می‌رسد با شدت گرفتن استقبال مردم جهان و به ویژه جوانان قاره امریكا از سیاست‌های ضد امریكایی و ضد امپریالیستی، دولت ایالات متحده قصد دارد با طراحی چنین بازی‌های كامپیوتری ذهن نوجوانان و جوانان كشورهای مختلف را به سمت دیگری سوق دهد. البته این برای اولین بار نیست كه چنین بازی‌های رایانه‌ای با حمایت دولت امریكا ساخته می‌شود. با این حال در سال‌های گذشته در كشورهای اسلامی به ویژه ایران بازی‌هایی برای مقابله با حركت امریكا كه می‌تواند بخشی از مقابله با "جنگ نرم" دشمن باشد صورت گرفته است.

فیدل كاسترو در سال 2008 و پس از 49 سال تلاش برای مقابله با توسعه سیاست‌های امریكا و هم‌پیمانانش در این قاره به دلیل مریضی جایش را به برادرش رائول كاسترو داد. در همان زمان شایعه شد كه كاستروی پیر مرده اما پس از دو سال چندی پیش تصویر تازه‌ای از رهبر انقلاب كوبا از سوی تلویزیون دولتی این كشور پخش شد كه نشان می‌داد كاسترو همچنان زنده است.

مترجم: محسن معتمدکیا

گروه جامعه و ارتباطات