تبیان، دستیار زندگی
كودكان خشونت را از والدین مى آموزند محققان دریافته اند كودكانى كه شاهد خشونت و بدرفتارى میان اعضاى خانواده هستند، احتمالاً در بزرگسالى دست به خشونت مى زنند. همچنین احتمال گرایش به خشونت و احتمال بروز ناهنجارى هاى رفتارى در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر خشونت، فشار روانی، و عدم تفاهم در خانواده... ( خبر )

كودكان خشونت را از والدین مى آموزند

محققان دریافته اند كودكانى كه شاهد خشونت و بدرفتارى میان اعضاى خانواده هستند، احتمالاً در بزرگسالى دست به خشونت مى زنند. همچنین احتمال گرایش به خشونت و احتمال بروز ناهنجارى هاى رفتارى در بزرگسالانى كه در دوره كودكى مورد بدرفتارى و سوء استفاده قرار گرفته اند بیشتر است. افراط در تنبیه كودك نیز عامل دیگرى است كه به این ناهنجارى ها دامن مى زند.

محققان آمریكایى از دانشكده پزشكى و جراحى دانشگاه كلمبیا و مؤسسه روان شناسى ایالت نیویورك براى انجام این تحقیق زندگى 540 كودك را پس از 1993 براى 20 سال دنبال كردند.

در سال هاى 1983 ، 1985 تا 1986 و همچنین در سال هاى 1991 تا 1993 با این كودكان و مادران آنها مصاحبه شد.

فشار روانى

تیم مشترك محققان از دانشگاه بوستون و «مؤسسه اپیدمى شناسى ایكر» در ویسكانسین همچنین دریافت كه ازدواج براى مردان مناسب است، چرا كه احتمال مرگ مردان متأهل در اثر بیمارى قلبى تنها نصف مردان مجرد است.

احتمال گرایش به خشونت و احتمال بروز ناهنجارى هاى رفتارى در بزرگسالانى كه در دوره كودكى مورد بدرفتارى و سوء استفاده قرار گرفته اند بیشتر است. افراط در تنبیه كودك نیز عامل دیگرى است كه به این ناهنجارى ها دامن مى زند.

ایلین ایكر، سرپرست گروه محققان گفت:«معتقدیم كه آن دسته از مشخصات ازدواج را كه بر سلامت و طول عمر افراد تأثیر دارند كشف كرده ایم.»

مطالعه دیگرى به روى 35 هزار زن توسط «مركز كنترل و پیشگیرى از بیمارى ها» در شهر آتلانتا، كه نتایج آن در همین نشریه چاپ شده است، ارتباط میان بیمارى هاى قلب و عروق و زندگى حرفه اى را بررسى كرد.

این مطالعه نشان داد آن دسته از زنان بیكار كه در جست وجوى كار بودند بیشترین میزان ناراحتى هاى جسمانى را گزارش داده اند، به طورى كه یك سوم آنها دچار فشار خون بالا بودند و 6 درصد نیز دچار حمله قلبى، سكته مغزى یا درد قفسه سینه شدند.

در این میان زنان شاغل سالم تر از بقیه بودند، به طورى كه تنها یك پنجم آنها به فشار خون بالا و دو درصد به بیمارى هاى قلب و عروق مبتلا بودند.

ناراحتى فشار خون در زنانى كه كار نمى كنند و در جست وجوى كار نبودند نیز مشابه زنان شاغل بود اما آنها كمى بیش از زنان شاغل دچار ناراحتى هاى قلب و عروق مى شدند.

خشونت مرگبار یك زن در 18 ثانیه

نتایج تحقیقى بین المللى درباره خشونت خانوادگى علیه زنان نشان مى دهد كه یك ششم زنان به دست شوهر یا شریك زندگى خود قربانى خشونت شده اند.

سازمان بهداشت جهانى در اولین مطالعه جهانى خود درباره این موضوع نتیجه گرفته است كه در هر 18ثانیه یك زن مورد حمله یا بدرفتارى قرار مى گیرد و حتى باردار بودن، چندان زنان را از خشونت مردان مصون نگه نمى دارد.

«كاترین دیویس» خبرنگار بى بى سى مى گوید این تحقیق نشان مى دهد زنان در خانه بیشتر در معرض خشونت قرار مى گیرند تا به دست افراد غریبه در بیرون از خانه.

این سازمان اظهار كرده است این معضل جهانشمول، ریشه دار و عمدتاً در تمام جوامع پنهان است. محققان دریافته اند كه از شكستن استخوان گرفته تا تجاوز، و خشونت خانوادگى در همه جوامع غنى و فقیر به چشم مى خورد و حتى بسیارى از زنان فكر مى كنند مردان در شرایطى خاص حق اعمال خشونت دارند.

همچنین بسیارى از زنان مى پندارند درست نیست كه علناً بگویند قربانى آزار مردان شده اند.

سازمان بهداشت جهانى مى گوید اثرات خشونت خانوادگى بر سلامت زنان، صرف نظر از محل سكونتشان، قابل توجه است.

این مطالعه طى هفت سال صورت گرفته و 24هزار زن از آسیا، آفریقا، اروپا و آمریكاى لاتین در آن شركت داشته اند. این تحقیق قبلاً در آمریكاى شمالى صورت گرفته بود.

عدم تفاهم زن و شوهر و افت تحصیلى فرزند

عدم تفاهم والدین و اختلالات زناشویى آنها، از مهمترین علل افت تحصیلى كودكان و نوجوانان به شمار مى رود.

دكتر «رضا گودرزى» روان پزشك در این مورد گفت: اختلافات و تعارضات موجود در محیط خانوادگى امنیت كودكان را به طور چشمگیرى به خطر مى اندازد. در نتیجه، كودكان در اوایل نوجوانى كه بحرانى ترین دوره زندگى آنهاست، دچار بى هویتى و مشكلاتى نظیر استرس و اضطراب شده و ا ختلالات روانى همچون بیش فعالى در آنها تظاهر مى یابد.

دكتر گودرزى تصریح كرد: والدینى كه بدون توجه به روحیه حساس فرزندان به مشاجره و تعارض مى پردازند؛ به نوعى در شكست تحصیلى آنان سهیم هستند چرا كه این كودكان بیش از سایرین در كلاس درس دچار حواس پرتى و عدم تمركز مى شوند.

وى افزود: همچنین این كودكان در مدرسه به ناسازگارى با هم كلاسیها و مربیان و. . . مى پردازند؛ در نهایت از تحصیل بازمانده و دچار یك نوع ركود مى شوند.

وى در پایان خاطر نشان كرد: البته شرایط خانوادگى همچون درآمد خانواده، تعداد اعضاى خانواده و سواد آنها و. . . نیز، از دیگر عوامل مؤثر بر افت تحصیلى كودكان و نوجوانان محسوب مى شود.

منبع: روزنامه ایران

نماهایی از خشونت علیه زنان

قاچاق زنان، فاجعه ای بزرگ در جهان متمدن!

خشونت خانگی

اثر خشونت در خانواده

آیا واقعاً دعوا نمک زندگی است؟

خانه را چگونه آرام كنیم( 1)

خانه را چگونه آرام كنیم ( 2 )