تبیان، دستیار زندگی
ادواردو پس از دیدار با امام، این بار به نماز جمعه تهران می‎رود تا در صف اول به امامت آیت‎الله خامنه‎ای نماز بخواند. تصاویری از آن نماز كه بعد‌ها با تلاش بسیار از آرشیو بیرون كشیده شد، خیلی كمك كرد كه اثبات كند ادواردو مسلمان و شیعه بوده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنیلی  از تولد تا خاکسپاری

ادواردوآنیلی

نیویورك، منزل سناتور آنیلی، 6 ژوئن 1954

بخش سیاسی- اولین فرزند خانواده مطرح و صاحب‎ نفوذ آنیلی متولد می‎شود. آن‌ها برای او اسم ادواردو را انتخاب می‎كنند. پدرش سناتور جیووانی آنیلی یك مسیحی كاتولیك و مادرش پرنسس مارلا كاراچولو، یهودی بود. خانواده آنیلی كه از آنان به‎عنوان خاندان پادشاهی ایتالیا نام برده می‌شود، ثروتمندترین و پرنفوذترین خانواده ایتالیا هستند كه هفت كارخانه اتومبیل ‎سازی، چندین بانك خصوصی، باشگاه ورزشی یوونتوس و... بخشی از سرمایه عظیم آنان است.


ادواردوآنیلی

رم، لندن، نیویورك

ادواردو تحصیلات ابتدایی و مقدماتی خود را در ایتالیا گذراند و پس از آن به كالج آتلانتیك در انگلستان عزیمت كرد. بعد از آن هم برای ادامه تحصیلات به ایالات متحده رفت. با این كه زمینه خانوادگی برای او اقتضا می‎كرد تا در رشته‎های مهندسی یا اقتصاد ادامه تحصیل دهد، اما ادواردو گمشده‎ای داشت كه باید آن را در جایی دیگری می‎‎‎جست. به همین خاطر، رشته ادیان را برگزید و مطالعات خود را به شناخت ادیان مختلف اختصاص داد.


كتابخانه دانشگاه پرینستون، 1974

در یكی از روز‌های دوران دانشجویی‎اش در آمریكا هنگامی كه در كتابخانه قدم می‎زد، با كتاب تازه‎ای مواجه شد؛The Holy Quran.  آن را برداشت و مقداری از آن را مطالعه كرد. احساس عجیبی به او دست داد. او آن لحظه نمی‎دانست كه این كتاب آینده‎اش را به‎كلی دگرگون خواهد کرد. از آن جایی‎كه پدرش كاتولیك و مادرش یهودی بودند، زمینه حقیقت‎جویی و تفحص در مورد ادیان و مكاتب در وی ایجاد شده بود.


مركز اسلامی نیویورك، 1974

بعد از مطالعه بخش‎های زیادی از قرآن، فهمید گمشده خود را در جملات نورانی آن یافته است. در حالی‎ که 20 سال سن داشت، به مركز اسلامی نیویورك مراجعه و اعلام كرد كه می‎خواهد مسلمان شود. همان جا هم شهادتین را بر زبان جاری کرد و آنان هم نام هشام عزیز را برای وی انتخاب كردند.


رم، سفارت جمهوری اسلامی ایران، 1980

ادواردو شبكه‎های تلویزیونی ایتالیا را بالا پایین می‎كرد كه برنامه‎ای به چشمش جالب آمد؛ مناظره‎ای بین نمایندگانی از ایران، عراق، آمریكا و ایتالیا كه در آن محمدحسن قدیری ابیانه - رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در ایتالیا- سخنش را با نام خداوند قویتر از ناو‌های آمریكا شروع كرده بود. تا انتهای مناظره را با دقت و علاقه تماشا كرد. خیلی خوشحال بود كه در تلویزیون ایتالیا سخنی از خدای قدرتمند شنیده است. چند روز بعد با موتورگازی دربان منزل‎شان به سفارت ایران در رم رفت. چون یكشنبه بود و روز تعطیل، با در بسته سفارت مواجه شد اما آن‎قدر اصرار كرد كه عاقبت قدیری ابیانه شخصا به استقبالش رفت و از همین‎جا باب آشنایی بیشتر او با ایران و انقلاب اسلامی فراهم شد.


تهران، جماران، بیت امام خمینی (ره)،6 فروردین 1360

ادواردوآنیلی

ادواردو كه به‎شدت به انقلاب اسلامی ایران علاقه‎مند شده، در اولین سفرش فرصت پیدا می‎كند تا به اتفاق فخرالدین حجازی به دیدار امام خمینی برود. در همین دیدار است كه حضرت امام (رحمت‎الله علیه) در حضور آیت‌الله خامنه‎ای، حاج سیداحمد آقا و آیت‎الله ‌هاشمی رفسنجانی پیشانی ادواردو را می‌بوسند.

زمین چمن دانشگاه تهران، صف اول نماز جمعه، 7 فروردین 1360

ادواردو پس از دیدار با امام، این بار به نماز جمعه تهران می‎رود تا در صف اول به امامت آیت‎الله خامنه‎ای نماز بخواند. تصاویری از آن نماز كه بعد‌ها با تلاش بسیار از آرشیو بیرون كشیده شد، خیلی كمك كرد كه اثبات كند ادواردو مسلمان و شیعه بوده است.


تورینو، ویلای بزرگ آنیلی‎ها، دهه 80 میلادی

در ابتدای مسلمان شدن ادواردو، خانواده‎اش تصور می‌كردند كه این اقدام وی، حاصل شور و نشاط جوانی است و پس از مدتی به حال سابق برمی‎گردد؛ اما با گذشت زمان، ادواردو بر ایمان و عقیده خود پافشاری بیشتری می‌كند و برای اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی از هیچ كوششی دریغ نكرده، حتی خانواده خود را نیز به اسلام دعوت می‌كند. او امام خمینی را به‎عنوان مرجع خود پذیرفته و از حكم اعدام سلمان رشدی دفاع می‌كند. با تلاش فراوان او، فیلم مستندی درباره اسلام تهیه می‎شود كه از شبكه اول ایتالیا به پخش می‎رسد و... همه این اقدامات باعث می‎شود كه روز به روز سخت‎گیری و فشار خانواده بر وی بیشتر شده و كم‎كم ویلای مجلل آنیلی‎ها، به زندانی مخوف برای او تبدیل شود كه حتی اجازه تردد عادی و خروج بدون اجازه را هم ندارد.


 رم، شورای رهبری فیات، اواخر دهه 80

شورای رهبری فیات جلسه‎‎ای برای انتخاب جانشین سناتور آنیلی تشكیل داده است تا مدیر پس از مرگ او مشخص شود. در آن جلسه اكثریت اعضا، ادواردو را به دلیل عقاید مذهبی، برای تصدی این سمت نامناسب تشخیص دادند. اما به هر ترتیب او وارث اصلی و قانونی بود و برای كنار گذاشتن و حذف او از این ثروت عظیم، باید بهانه‎هایی تراشیده می‎شد تا می‎توانستند توجیهی برای افكار عمومی داشته باشند.


كنیا، سواحل مالیندی، اكتبر 1990

ادواردو به جرم حمل 300 گرم هروئین در این شهر ساحلی قاره آفریقا دستگیر می‎شود. خبر به‎سرعت در رسانه‎های ایتالیا و خارج از آن منتشر می‎شود كه فرزند ارشد جیووانی آنیلی به جرم حمل مواد دستگیر شد. همین كافی است تا زمینه‎ها برای كنار گذاشتن او مساعدتر شود. اگرچه خبر اندكی بعد تكذیب شود.


سوئیس، بیمارستان روانی، اوایل دهه 90

مسلمان شدن ادواردو و احتمال اعتیاد او بهانه‎های مناسبی بود تا خانواده ادعا كنند او بیماری روحی و روانی دارد و باید تحت درمان باشد. لذا او را در یك بیمارستان روانی در مرز‌های سوئیس بستری كردند؛ بیمارستانی كه همه پزشكان و پرستاران آن، یهودی بودند. در آن بیمارستان وی احساس عدم امنیت می‌كرد و در این باره به یكی از دوستان صمیمی‎اش گفته بود: «صهیونیست‌‌ها مرا خواهند كشت و اجازه نمی‌دهند كه این ثروت به یك مسلمان برسد.»


ادواردوآنیلی

رم، شورای رهبری فیات، 1997

«جیووانی اومبرتو» پسر عموی مسیحی ادواردو كه به جای او به عنوان وارث آنیلی‎ها انتخاب شده بود و ادورادو هم از انتخابش راضی بود، بر اثر سرطان ناشناخته‎ای درگذشت. شورای رهبری فیات تشكیل جلسه داد و بلافاصله « جان لاپو الكان»خواهرزاده یهودی ادواردو را به جانشینی برگزید. این اقدام ادواردو را بسیار ناراحت كرد و ضمن ابراز مخالفت، اجازه نداد نام خانوادگی «آنیلی» را بر خواهرزاده یهودیش بگذارند. این بهترین نشانه بود بر پیش‎بینی‎ای كه ادواردو از نقشه صهیونیست‎ها برای تصاحب اموال خاندانش داشت.


بزرگراه تورینو - ساوونا، پل رومانو، 15 نوامبر 2000

ادواردو برای انجام كار‌های روزمره از منزل خارج شد. قبل از بیرون رفتن به آشپز خانواده، سفارش غذای مورد علاقه‎اش را داد؛ غذایی كه از گوشت حلال تهیه شده باشد. اما ساعتی بعد پیكر بی‎جان او در حاشیه رودخانه زیر پل بزرگ رومانو پیدا شد؛ در حالی‎كه خودروی او هم روی پل ر‌ها شده بود. در همان روز هم با اصرار اطرافیان بدون كالبدشكافی در مقبره خانوادگی آنیلی به‎عنوان یك مسیحی به خاك سپرده شد. همان روز رسانه‌‌های ایتالیا و از جمله روزنامه‎های پرتیراژ پدرش اعلام كردند كه ادواردو خودكشی كرده است؛ چراكه او مدت‌‌ها بود كه معتاد و منزوی شده بود. علی‎الظاهر پرونده ادواردو بسته می‎شود اما این آغازی بر یك پایان است

منبع:تابناک

تنظیم:مسلم  حقیقی