تبیان، دستیار زندگی
هفتمین دوره مسابقات منطقه ای برنامه سازی دانشجویی ACMکه در روزهای 10 و 11 آذرماه جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با برتری دو تیم از این دانشگاه به پایان رسید. به گفته دکتر محمد قدسی، استاد دانشگاه مهندسی رایانه دانشگاه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهیابی تیم های دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی به مسابقات نهایی ACM

هفتمین دوره مسابقات منطقه ای برنامه سازی دانشجویی ACMکه در روزهای 10 و 11 آذرماه جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با برتری دو تیم از این دانشگاه به پایان رسید.

به گفته دکتر محمد قدسی، استاد دانشگاه مهندسی رایانه دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست مسابقات منطقه ای برنامه سازی دانشجویی ACM (انجمن ماشین های محاسباتی) در ایران در این مسابقات که برای هفتمین سال پیاپی به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، 75 تیم از 43 دانشگاه دولتی و آزاد سراسر کشور و یک تیم از کشور ویتنام شرکت داشتند که در پایان دو تیم از دانشگاه صنعتی شریف- به ترتیب با حل هفت و شش مساله از مجموع 10مساله ارائه شده- رتبه های اول و دوم را کسب کردند.

وی افزود: یک تیم از دانشگاه شهید بهشتی نیز با حل شش مساله به رتبه سوم دست یافت و پس از آن تنها تیم خارجی شرکت کننده در این مسابقات که از دانشگاه "هوشه مینه" ویتنام بود به مقام چهارم دست یافت. تیم دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز به کسب رتبه پنجم موفق شد.

دکتر قدسی تصریح کرد: با توجه به سهمیه منطقه تهران و قوانین مسابقات که براساس آن از هر دانشگاه تنها یک تیم به مرحله نهایی راه می یابد، تیم اول دانشگاه صنعتی شریف و تیم دانشگاه شهید بهشتی به مرحله نهایی سی امین دوره مسابقات بین المللی برنامه سازی دانشجویی ACM که آوریل سال 2006 میلادی- 20 تا 24 فروردین ماه 85- در شهر "سنت آنتونیو" در تگزاس آمریکا برگزار می شود، راه یافتند. البته ممکن است با افزایش سهمیه منطقه، تیم دانشگاه "هوشه مینه" ویتنام هم جواز حضور در مسابقات نهایی را پیدا کند.

سرپرست مسابقات منطقه ای برنامه سازی دانشجویی ACM در ادامه با اشاره به این که تنها اعضای حدود 10 تیم از 75 تیم سه نفره شرکت کننده در این مسابقات همگی دختر بودند گفت: به منظور تشویق این تیم ها در مراسم اختنامیه مسابقات از برترین تیم دخترانه- تیمی از دانشگاه صنعتی شریف که به رتبه بیستم مسابقات دست یافت- با اهدای جوایزی نقدیر شد. همچنین به 10تیم اول از 10 دانشگاه اول مسابقات نیز جوایزی اعطا شد. وی خاطر نشان کرد: مسابقات جهانی برنامه نویسی دانشجویی ACM که از سال 1976 توسط انجمن معتبر ACM بنیان نهاده شد، با هدف رقابت و تشویق توانایی "حل مساله" بین دانشجویان رشته کامپیوتر و فراهم آوردن زمینه شکوفایی استعدادهای آنان و ترغیب کار گروهی در تولید نرم افزار برگزار می شود.

دکتر قدسی با اشاره به این که دانشجویان قاره آسیا بیشترین استقبال را از مسابقات برنامه نویسی دانشجویی ACM می کنند، خاطر نشان کرد: آسیا از سال 1995 به مسابقات جهانی برنامه سازی دانشجویی پیوسته و تعداد مسابقات منطقه ای و تعداد شرکت کنندگان آن سیر صعودی داشته است به طوری که در این دوره از مسابقات در قاره آسیا 110 مسابقه منطقه ای در 51 سایت با حضور سه هزار و 428 تیم برگزار می شود که برترین های هر مسابقه منطقه ای به رقابت های نهایی راه می یابند.

منبع : ویژه نامه کلیک ( جام جم )