تبیان، دستیار زندگی
کمتر شهری را در ایران می توان پیدا کرد که بزرگ باشد و ردی از کاروانسراهای شاه عباسی در آن به چشم نخورد. کاروانسراهایی که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شدند و اگر بنا به مقایسه بود، می شد عبارت کاروانسراهای زنجیره ای شاه عباسی را در مقابل هتل های زنجیره ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفیدآب سنگی شاه عباس!

کاروانسرای سفیدآب


کمتر شهری را در ایران می توان پیدا کرد که بزرگ باشد و ردی از کاروانسراهای شاه عباسی در آن به چشم نخورد. کاروانسراهایی که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شدند و اگر بنا به مقایسه بود، می شد عبارت کاروانسراهای زنجیره ای شاه عباسی را در مقابل هتل های زنجیره ای هیلتون برای آنها به کار برد!


کاروانسرای شاه عباسی سفیدآب یکی از همین کاروانسراهاست که برای دیدنش باید به پارک ملی کویر در فاصله 50 کیلومتری شرق مرنجاب و 75 کیلومتری جنوب قصر بهرام سری بزنید و این کاروانسرای 400 ساله را از نزدیک ببینید.

این کاروانسرا که استراحتگاه کاروان‌های عازم راه ابریشم بوده‌، در جنوب شرقی دریاچه نمک آران و بیدگل قرار دارد و یکی از 4کاروانسرای حاشیه این دریاچه به شمار می رود که در کنار کاروانسراهای عین‌الرشید،  قصربهرام و لکاب به عنوان یک اقامتگاه شاهانه مورد استفاده قرار می گرفت و شاه عباس در زمانی که از اصفهان راهی فرح آباد ساری می شد از آنها استفاده می کرد.

کاروانسرای سفیدآب

اگر گذارتان به کاروانسرای سفیدآب بیفتد می بینید که در ساخت این کاروانسرای بزرگ و سه طبقه از سنگ و ساروج استفاده شده و معماران صفوی آن را به شیوه اسلامی ساخته اند. نام این کاروانسرا هم از کوه و چشمه ای گرفته شده که در حاشیه جنوبی کاروانسرا قرار دارند و هر دو به نام سفیدآب شناخته می شوند. آب این چشمه در گذشته تامین کننده آب مورد نیاز کاروانسرا و کاروان های عبوری بوده است.

کاروانسرای سفیدآب

راه های دسترسی

برای دسترسی به کاروانسرای سفید آب سه راه دارید. مسیر اول، مسیر کوتاه و سرراستی است که از کاشان به آران و بیدگل و سپس جاده کویری مرنجاب می رسد. اما از آنجایی که حد فاصل کاروانسرای مرنجاب تا سفیدآب بسیار ناهموار است، توصیه می کنیم تنها در صورت داشتن اتومبیل های چهار دفرانسیال از این منطقه عبور کنید.

کاروانسرای سفیدآب

مسیر دوم مسیر ورامین- پیشوا - مبارکیه - دو راهی قصر بهرام و سفید آب و سپس کاروانسرای سفیدآب است که نسبت به مسیر قبلی بسیار هموارتر است اما یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که برای عبور از این مسیر نیاز به کسب مجوز از اداره محیط زیست سمنان دارید.

کاروانسرای سفیدآب

مسیر سوم مسیر شهر آبوزید آباد به روستای قاسم آباد است که از راه خاکی قلعه کرشاهی و سپس سفیدآب می گذرد و بعد از طی کردن حدود 120 کیلومتر از روستای آبوزید آباد، شما را به کاروانسرای سفید آب می رساند. به هر حال توصیه می کنیم که برای رسیدن به کاروانسرا از هر مسیری که راهی می شوید، بنزین کافی به همراه داشته باشید چون با احتساب مسیر رفت و برگشت تا اولین پمپ بنزین مسافتی در حدود 200 کیلومتر باید طی کنید.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد