تبیان، دستیار زندگی
آری حکایت دنیا همین است. رنگارنگی و گونه گون بودن دقیقه ها و لحظه ها. یک روز هیجده هزار نفر دست بیعت به سفیر حسین علیه السلام می دهند و یک روز غریبانه از بام قصر به پایین می افکنندش.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام حسین و خبر شهادت مسلم

حرم حضرت مسلم

کلام مولا امیرالمومنین علیه السلام  را که می خوانی پر است از نکوهش دلدادگی به دنیا .

«دنیا خانه ایست که مهر نیستی بر آن نقش بسته و برای ساکنانش کوچ رقم خورده است. با این همه بسیاری از مردم قصد ماندن در آن را دارند و بنایش را بزرگ می شمارند در حالی که شیرینی و خرمی آن برای جوینده اش با شتاب می گذرد و دل هر بیننده ای را فریبانه در خود می پیچد ... رحمت خدا بر شما باد از دنیا کوچ کنید... .» (مفاتیح الجنان خطبه روز عید فطر)

آری حکایت دنیا همین است. رنگارنگی و گونه گون بودن دقیقه ها و لحظه ها. یک  روز هیجده هزار نفر دست بیعت به سفیر حسین علیه السلام می دهند و یک روز غریبانه از بام قصر به پایین می افکنندش.

امام حسین علیه السلام نیز فرزند مولاست و تغیر احوال دنیا را خوب می شناسد. سیره او همان سیره امیرالمومنین است «و اسیرُ بسیرة جَدّی و ابی علی بن ابیطالب»(بحارالانوار، ج 44، ص 329)

در راهی که حضرت ابا عبدالله علیه السلام  به سمت کربلا می پیمود در محلی به نام زباله (و یا شوق و یا صفاح) پیکی از جانب کوفه خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانى‏ بن عروه و عبدالله یقطر را به ایشان رسانید.

آری حکایت دنیا همین است. رنگارنگی و گونه گون بودن دقیقه ها و لحظه ها. یک  روز هیجده هزار نفر دست بیعت به سفیر حسین علیه السلام می دهند و یک روز غریبانه از بام قصر به پایین می افکنندش.

در این حال  فرزدق شاعر معروف که در آنجا حضور داشت از حضرت پرسید: ای پسر رسول خدا! چگونه به کوفیان دل می بندی و اعتماد می کنی، در حالی که پسرعمویت مسلم بن عقیل و یارانش را به شهادت رسانیده اند؟!

سید جوانان اهل بهشت در همان حالی که در کنار خیمه خود ایستاده بود چشمان مبارکشان پر از اشک شد و فرمود: «رحم اللّه مسلماً فلقد صار الی روح اللّه و ریحانه و تحیته و رضوانه، امّا انّه قد قضی ما علیه و بقی ما علینا؛(بحارالانوار، ج 44، ص 374) خداوند مسلم را رحمت کند، او به سوی آرامش الهی و بارگاه بهشت و خشنودی خداوند هجرت کرد. او تکلیف خود را انجام داد و هنوز تکلیف ما باقی است.» آن گاه حضرت خبر شهادت مسلم را به زنان كاروان خویش هم داد و دختر كوچك مسلم‏بن عقیل را طلبید و دست محبت ‏بر سرش كشید. دختر متوجه شهادت پدر شد. امام فرمود: من به جاى پدرت... همراه با اشک دختر حضرت مسلم اشک زنان کاروان نیز جاری گشت. (منتهی الامال، ج 1، ص398)

آنگاه امام شعری به زیبایی خطبه های نهج البلاغه حقیقت مرگ و دنیا را اینگونه بیان می کند .

فَإِنْ تَكُنِ الدُّنْیا تُعَدُّ نَفیسَةً                       فَدارُ ثَوابِ اللّهِ أَعْلى وَ أَنْبَلُ

وَ إِنْ تَكُنِ الأَمْوالُ لِلتَّرْكِ جَمْعَها                 فَما بالُ مَتْرُوك بِهِ الْمَرْءُ یَبْخَلُ

وَ إِنْ تَكُنِ الاْرْزاقُ قِسْمًا مُقَسَّمًا               فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ فِى الْكَسْبِ أَجْمَلُ

وَ إِنْ تَكُنِ الاْبْدانُ لِلْمَوْتِ أُنـْشِأَتْ               فَقَتْلُ امْرِء بِالسَّیْفِ فِى اللّهِ أَفْضَلُ

اگر دنیا با ارزش است ، بهشت برتر و شریف تر است ،

و اگر اموال ، برای رها کردن اندوخته می شوند، ترک بخل مرد آ زاده از آن والاتر است،

واگر روزی مردم به اندازه تقسیم شده است ، خود داری مرد از حرص بسیار زیبا تر است.

اگر بدن ها برای مرگ آفریده شده اند ، کشته شدن به شمشیر در راه خدا گرامی تر است (لهوف، ص 88)


نوشته علی نورگستر - گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.