تبیان، دستیار زندگی
نفت خام ماده ی سیالی در زیر لایه های زمین است که پس از تشکیل، شروع به حرکت های عمودی و حرکت در شیب زمین می کند. به این عمل مهاجرت نفت خام گویند که از مکان اولیه ی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشکیل نفت خام

تشکیل نفت خام

نفت خام ماده ی سیالی در زیر لایه های زمین است که پس از تشکیل، شروع به حرکت های عمودی و حرکت در شیب زمین می کند. به این عمل مهاجرت نفت خام گویند که از مکان اولیه ی تشکیل خود حرکت کرده و الزاما آن جا باقی نمی ماند و به مناطق مناسب تر دیگر ( از نظر زمین شناسی ) می رود.

ایستگاه نهایی نفت خام مکانی به نام نفت گیر است. ( مخازن نفت طبیعی )

نفت گیر ها لایه های غیر قابل نفوذ زمین اند که پس از نفوذ نفت به آن ها، نفت نمی تواند به محیط اطراف خود نفوذ کند. منابع آبی هم همین طورند. اصولا لایه های متفاوت زمین به گونه ای هستند که وقتی از مایعی اشباع می شوند، وجود مایع در آن باعث ایجاد جداره ی غیر قابل نفوذ می شوند. نیز می توانند به شکل سنگ هایی یک تخته ای غیر قابل نفوذ باشند. همراه با نفت خام، همیشه آب نمک وجود دارد زیرا از سطح زمین، آب به آن نفوذ می کند. پس از ماندن نفت در نفت گیر ها، مقداری گاز محلول در نفت وجود دارد که باعث پیدایش لایه ی سوم در بالاترین سطح می شود.( لایه ی گاز ) پس در این جا یک سیستم سه لایه ی گاز، نفت و آب نمک وجود دارد.

اکتشاف :

تشکیل نفت خام

چگونه به وجود نفت پی برده اند؟

به خاطر وضع جغرافیایی برخی مناطق، نفت خام به زمین راه پیدا می کرده است. ایرانی ها برای قیر اندود کردن کشتی های جنگی خود از آن به طور کاملا اتفاقی استفاده می کردند. سرخ پوستان آمریکا آن را به صورت چشمه ای جوشان دیدند ( آب آتشین ). در مصر و ایران قدیم نیز منابعی را می شناختند و از آن ها استفاده می کردند اما عمده نبودند. یکی از روش های شناسایی و اکتشاف نفت، مظاهر طبیعی یا آثار سطحی آن است. عکس برداری هوایی نیز در برخی موارد به شناسایی وجود منابع نفت خام کمک می کند. شکل صخره ها، شکل زمین و شکل شکست های زمین برای متخصصین امر آشناست و از روی آن به وجود نفت پی می برند. نوسان سنجی و  ثقل سنجی از شیوه های دیگر شناسایی نفت خام در زیر مناطق اند.

اصل کار نوسان سنجی و ثقل سنجی :

تشکیل نفت خام

اگر چاه عمیقی حفر کنید و انتهای آن را مواد منفجره بگذارید، لرزه های ناشی از انفجار که به لرزه نگار می رسند از لایه های رسوبی متفاوتی عبور کرده و الگوی ( طیف ) ثبت شده ی لرزه نگار، نقشه ی لایه های رسوبی را به ما می دهد. در ثقل سنجی باز هم اصول همین است اما سختی و سفتی زمین را اندازه می گیرند. عامل تعیین کننده ی نهایی و قطعی که به حفر چاه های نمونه منحصر می شود، چاه های باریکی اند که به عمق زمین می روند ( گمانه زنی ). اگر نتیجه ی این کارها منطقه ی نفت خیز را به ما شناساند، به بحث استخراج می رسیم.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند