تبیان، دستیار زندگی
یک راه ساده برای پیشگیری از بیماری های منتقل شونده از آب در سفر!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضد عفونی کردن آب در سفر

پرکلرین


حتما نام پرکلرین یا گرد کلر را به عنوان یک ضدعفونی کننده مناسب شنیده اید. پرکلرین (هیپو کلرید کلسیم) ماده ای سفید رنگ با خاصیت گندزدایی است که جهت ضدعفونی  سبزی، میوه، ظروف، حمام، توالت و محلهای آلوده به کار می رود. این ماده معمولا در بازار با درجه خلوص60-70درصدعرضه می شود. اما می دانستند همین پرکلرین می تواند فرشته نجات شما در سفرهای تان باشد؟


عامل بسیاری از بیماریهای واگیر روده ای که در سفر اتفاق می افتند (مثل وبا، عفونت روده و...) موجودات بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نمی شوند. این موجودات، با خوردن آب، سبزی و میوه آلوده و یا از طریق انتقال آنها توسط دست یا حشرات به مواد غذایی و ظروف، وارد بدن انسان شده و ایجاد بیماری می کنند. یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای واگیر رودهای ضد عفونی کردن آب های آشامیدنی و مصرفی و میوه و سبزیجات با محلول پرکلرین است.

ضد عفونی آب مصرفی خانگی

اگر آب آشامیدنی شما از آب لوله کشی شهری که به آن سفر کرده اید تامین نمی شود، بهتر است آب آشامیدنی خود را جهت اطمینان کامل  ضد عفونی کنید. توجه کنید که هر آبی بدون توجه به منبع، زلالی ویا رنگ و بو و مزه آن، غیر بهداشتی محسوب می شود مگر اینکه با کلر ضد عفونی شود.

سه قاشق مربا خوری (15 گرم) گرد پر کلرین را در یک بطری (رنگ بطری تیره باشد) یک لیتری آب اضافه کرده (به این محلول محلول مادر می گویند) و بهم بزنید. و سپس هفت قطره از این محلول (محلول مادر) را به یک لیتر آب اضافه کرده و بهم بزنید. پس از نیم ساعت با اطمینان خاطر مصرف کنید و مطمئن باشید شما و همسفرانتان دچار بیماری های منتقله از آب نمی شوند.

چند نکته مهم

- پودر کلر را می توانید از مراکز بهداشتی که در تمام کشور فعال هستند یا واحد بهداشت محیط به صورت رایگان تهیه کنید.

- اگر پودر کلر مدتی بماند (بیش از یک تا دو هفته) هنگام استفاده آب را تلخ می کند. پس برای هر برنامه باید کلر تازه تهیه کنید.

- در هر برنامه همان 15گرم که صرف تهیه محلول مادر می شود برای شما کافیست.

- پودر کلر را در ظرف های کوچک شیشه ای یا پلاستیکی، دور از نور در جایی خشک و تاریک نگهداری کنید.

- پودر کلر را در کنار مواد غذایی یا در ظرفهای سر باز نگهداری نکنید زیرا بوی آن در تمام محوطه پخش می شود ( مثل بویی که در استخرها به مشام می رسد ). بهتر است حتی پودر درون ظروف سربسته را هم در هوای آزاد و در یک جای سایه دار و نه در کنار وسایلتان بگذارید.

پرکلرین

- هنگامی که محلول مادر را درست کردید ( 15 گرم در یک لیتر آب) مقداری از آن را در یک ظرف کوچک دارای قطره چکان ( این ظرف ها را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید) بریزید. ظرفتان را در یک فویل آلومینیومی بپیچید و آن را در چند لایه پلاستیک بگذارد. هفت قطره از این محلول برای یک لیتر آب کافیست( تقریبا 11قطره برای یک بطری یک و نیم لیتری آب).

- توجه کنید محلول شما مثل وایتکس دارای خاصیت رنگبری است پس دقت کنید در هنگام حمل و نقل ویا زمان استفاده روی لباسها یا وسایلتان نریزد.

- پس از اضافه کردن کلر به آب حتما نیم ساعت صبر کنید و سپس از آب استفاده کنید.

- کلر، رنگ بو یا مزه آب را چندان عوض نمی کند.

- از پودر کلر می توانید برای ضد عفونی کردن سبزیجات، میوه ها و اماکن و ظروف هم استفاده کنید که نحوه آن را می توان از کارشناسان بهداشت محیط جویا شد.

- اگر آب تصفیه شده در اختیار ندارید برای حفظ سلامت خود، آبهای چاه، چشمه و بخصوص آبهای جاری را حتما با کلر ضد عفونی کنید.

- در برنامه های چند روزه حتما به این نکته توجه دو چندان داشته باشید.

- ضمنا در تمام سفرها از قرص های كلر هم می توان استفاده كرد ولی متاسفانه در بازار ایران كمتر یافت می شود.

- با رعایت بهداشت بدون بیماری و با آرامش سفر کنید و از سفرها لذت ببرید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از بقا درطبیعت