تبیان، دستیار زندگی
وی با طرح این سوال که چرا آمریکا در تهاجم به جمهوری اسلامی ایران از رویکرد نرم استفاده می کند می افزاید: تقابل آمریکا و هم پیمانانش با ایران در دهه 60 با رویکرد سخت بود، اما این رویکرد دچار تحول و رویکرد نرم جایگزین رویکرد سخت شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهداف آمریکا از جنگ نرم در قبال ایران

جنگ نرم

بخش سیاسی-دشمنان جمهوری اسلامی ایران، خاصه ایالات متحده آمریکا پس از شکست در مبارزه با جمهوری اسلامی ایران و ساقط کردن این نظام، با بهره گیری از تکنولوژی های ارتباطی جنگ نرمی را علیه کشورمان راه انداخته است که داشتن دیدی روشن از اهداف آمریکا می تواند به مقابله با این اقدامات کمک نماید.

ایلات متحده آمریکا از نخستین روزهای استقرار جمهوری اسلامی ایران، به علت از بین رفتن و یا حداقل در خطر قرار گرفتن منافع اش در منطقه به مقابله و مبارزه با جمهوری اسلامی ایران پرداخت. روشنگری جمهوری اسلامی ایران و به خصوص امام راحل در تفکرات ملت های منطقه تحول عظیمی ایجاد کرد و فضا را برای منطقه ای بدون آمریکا و ژاندارم هایش فراهم کرد. از طرفی دیگر حمایت معنوی جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم مظلوم فلسطین و لبنان زمینه را برای تضعیف رژیم صهیونیستی پدید آورد که این مقوله عملا امنیت این رژیم نامشروع را تحت تاثیر قرار داد. از این رو آمریکا نیز با بحران تهدید منافع اش مواجه شد و حتی نتوانست امنیت شریک استراتژیک خود یعنی اسراییل را فراهم نماید. این حضور روشنگرانه جمهوری اسلامی ایران تهدیدات متعدد را به دنبال داشت که جنگ تحمیلی و تحریم های اقتصادی از جمله آنهاست. آمریکا چون نتوانست در اراده ملت ایران خللی وارد نماید از طریق برخی مزدوران و عواملش جنگی را علیه ایران طراحی کرد که با استعانت از تئوری جوزف نای در مورد قدرت نرم آن را جنگ نرم نامید. البته جنگ نرم در برهه های مختلف تاریخی مطرح بوده که جنگ روانی، شایعه سازی، دروغ پردازی و ستون پنجم از جمله های مصادیق آن می باشد. اما در این دوره تاریخی به دلیل بهره گیری از تکنولوژی های متعدد ارتباطی و در حجم بالا یکی از دوره های ویژه است که برخورد و مقابله با آن نیز نیازمند توانایی و به قول مقام معظم رهبری بصریت می باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با شناسایی درست و دقیق این فرایند و اقدامات آمریکا و هم پیمانانش علیه کشورمان، هشدار های لازم رد این خصوص را صادر کرده اند که خوشبختانه از طرف مسوولین نیز به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. وزیر اطلاعات در این زمینه می گوید: راهبرد آمریکا و هم پیمانانش برضد جمهوری اسلامی ایران تغییر اذهان، تغییر رفتار و سرانجام تغییر ساختار است.

وی با طرح این سوال که چرا آمریکا در تهاجم به جمهوری اسلامی ایران از رویکرد نرم استفاده می کند می افزاید: تقابل آمریکا و هم پیمانانش با ایران در دهه 60 با رویکرد سخت بود، اما این رویکرد دچار تحول و رویکرد نرم جایگزین رویکرد سخت شده است.

شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و به ویژه در عراق و افغانستان، مانع از تحقق مبارزه با ایران به عنوان یکی از محور های شرارت مورد ادعای بوش شد و راهی جز بهره گیری از جنگ نرم علیه ایران باقی نماند.

وی در بیان دلایل این تغییر راهبرد به پرهزینه بودن رویکرد نظامی در مقابل هزینه اندک رویکرد نرم اشاره کرده و می گوید: رویکرد سخت در اذهان مردم کشور هدف، ایجاد تنفر می کند و به سرعت در مقام قضاوت افکار عمومی قرار می گیرد اما رویکرد نرم نامحسوس است و در اذهان ایجاد تنفر نمی کند.

پرداختن به این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که چرا آمریکا از میان رویکرد و برای تحقق چه هدفی بهره می گیرد. در ظاهر و در تبلیغات سیاسی رسانه های این کشور اهدافی از قبیل حمایت از ملت ایران، حمایت از دموکراسی و یا حتی تحقق حقوق بشر گوش فلک را کر می کند، اما در باطن اهدافی جز تسلط به ایران و روی کارآوردن حکومتی دست نشانده هدف اصلی آنان است. نمونه این اقدام غربی ها را می توان در انتخابات گذشته ریاست جمهوری مشاهده کرد که به ظاهر و در حمایت از ملت ایران چه اهداف شومی را دنبال می کردند.

شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و به ویژه در عراق و افغانستان، مانع از تحقق مبارزه با ایران به عنوان یکی از محور های شرارت مورد ادعای بوش شد و راهی جز بهره گیری از جنگ نرم علیه ایران باقی نماند.

آمریکا به این مساله واقف بود که ویرانی ها، تلفات و خرابی ها در کارکرد نظامی و جنگ سخت، محسوس و ملموس

جنگ نرم

است ضمن آنکه با هزینه کردن، قابل بازسازی است ولی در رویکرد نرم، ویرانی ها و تلفات و به تعبیر بهتر، آسیب ها نامحسوس است بنابر این تخریب فکری و فرهنگی به آسانی بازسازی نمی شود. از سویی دیگر جنگ با رویکرد نظامی و سخت پر سر و صداست، اما رویکرد نرم بی سر و صدا و نامحسوس است. در کنار این مساله رویکرد سخت و نظامی کوتاه مدت، خشک، سخت افزاری، کم بازده و پر دردسر، پرهزینه و تنفرآمیز است اما رویکرد نرم بلند مدت، پرجاذبه، پربازده، کم دردسر و کم هزینه است. مجموع این ایده ها و مسایل سبب شده است که آمریکا برای تحقق نیات خود در زمینه های مبارزه با ولایت فقیه، مبارزه با اسلام و تشیع، مبارزه با نفوذ و تاثیرگذاری ملت ایران و نهایتا مقابله با پیشرفت ملت ایران و وابسته کردن این ملت در سایه تحولات فکری و علمی، جهانی شدن و تکنولوژی های مدرن، پیشرفت علمی و تکنولوژی رویکرد نرم را برای مبارزه با ملت ایران طراحی کند. در این حمله نرم فرهنگ و فکر مردم مورد هجمه گسترده قرار می گیرد که در این زمینه فرهنگ ملی و دینی جامعه به حاشیه رانده و فرهنگ مهاجم جایگزین آن می شود.

افزایش بدبینی و ناامیدی در قشرهای مختلف جامعه و نفوذ و تاثیرگذاری در مطبوعات و رسانه ها از جمله اهدافی است که در این فرایند دنبال می شود و بهره برداری از قشرها و اصناف مختلف در جامعه بویژه قشرها و جریانات دانشگاهی، اقوام و اقلیت ها و هدایت، حمایت و بهره برداری از گروه های ضد انقلاب و تأثیر گذاری و اختلال در امور اقتصادی به عنوان راهبردهای این بخش شمرده می شود.

در نهایت باید به این مساله توجه کرد که مقابله با راهبرد جنگ نرم غرب، نیازمند تبیین اهداف این جنگ در قبال مردم ایران است تا بتوان آنها را برای مبارزه آماده کرد. ملت ایران همانند 30 سال گذشته و به ویژه ایام جنگ تحمیلی آماده مبارزه و جان فشانی برای سرزمین و نظام خود هستند اما باید آشنایی و شناخت لازم در آنها در مورد این نبرد، اهداف و نیات دشمن و راهکارهای مقابله حاصل شود.

هاتف پوررشیدی

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی

گروه جامعه و ارتباطات

مطالب مرتبط:

شیوه های تسلط در جنگ نرم

هدایتگران قدرتمند ذهن کودک من