تبیان، دستیار زندگی
همواره درست تصمیم‌گیری كنید، چه، هنگامی كه شریكی را در نظر دارید، یا وقتی كه دودل هستید به جایی بروید یا نه، و یا این كه چگونه از بدن خود مراقبت كنید؟ بر اساس مطالعه تازه‌ای، این تصمیم‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری بر موقعیت كلی زندگی شما داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شاد بودن ژنتیكی است؟

شادی

همواره درست تصمیم‌گیری كنید، چه، هنگامی كه شریكی را در نظر دارید، یا وقتی كه دودل هستید به جایی بروید یا نه، و یا این كه چگونه از بدن خود مراقبت كنید؟ بر اساس مطالعه تازه‌ای، این تصمیم‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری بر موقعیت كلی زندگی شما داشته باشد. این مطالعه نظریه‌ای را كه معتقد است شادی ما در زندگی تا حد زیادی به وسیله ژن‌ها از پیش تعیین شده، به چالش می‌كشد.

بر اساس نظریه "نقطه تعیین" كه به میزان وسیعی پذیرفته شده، شادی درازمدت یك فرد اندازه ی پایدار دارد زیرا كه عمدتا به عوامل ژنتیكی بستگی دارد. این نظر تا اندازه‌ای بر مطالعاتی پایه‌گذاری شده كه نشان می‌دهد دوقلوهای همسان در مقایسه با دوقلوهای ناهمسان به میزان مشابه‌تری از زندگی رضایت دارند. این نظریه چنین القا می‌كند كه میزان شادی در زندگی ما ممكن است گاه‌گاه با واقعه‌های مهمی از تعادل خارج شود، اما این تغییر طی دو سال به میزان پیش تعیین شده باز خواهد گشت.

پژوهشگران دریافتند تغییرات مشخص در شیوه زندگی افراد به تغییرات چشمگیر درازمدتی در رضایتمندی گزارش شده از زندگی‌شان منتهی شد

بروس هدی و همكارانش از دانشگاه ملبورن در استرالیا برای آزمودن این نظریه، كه آیا برای افراد میزان مشخصی شادمانی از پیش تعیین شده یا خیر، افرادی را در آلمان درباره شغل، شیوه زندگی، و كنش‌های اجتماعی و مذهبی‌شان مورد پرسش قرار دادند. این بررسی ابتدا با شركت سالانه 3000 نفر آغاز شد، اما در پایان دوره 25 ساله‌اش، تعداد شركت كنندگان در آن به 60 هزار نفر در سال افزایش یافت.

شادی

پژوهشگران دریافتند تغییرات مشخص در شیوه زندگی افراد به تغییرات چشمگیر درازمدتی در رضایتمندی گزارش شده از زندگی‌شان منتهی شد، برخلاف نظریه "نقطه تعیین" كه بر اساس آن باید این تغییرات، انحراف موقتی در میزان شادی از پیش تعیین شده باشد.

یكی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر میزان شادمانی یك فرد میزان روان رنجورخویی شریك زندگی آن فرد بود. افرادی كه شریك زندگی آن‌ها در آزمون‌های روان رنجورخویی نمره‌های بالایی آوردند، احتمال بیشتری داشت كه ناشادمان باشند و تا هنگامی كه آن رابطه ادامه دارد، ناشادمان باقی بمانند.

منبع : ایسنا

گروه خانواده و زندگی تبیان

مقالات مرتبط :

شادی حقیقتی دست نیافتنی؟!

لذت ببر ،این یک دستور است!

درونی سازی شادی

شادی پایدار

حذف شادی یا حفظ آن؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.