تبیان، دستیار زندگی
گفتگو تبیان با سید کاظم دلخوش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر جنگ نرم بر روابط اقتصادی کشور

بخش اقتصادی- موضوع اقتصاد و جنگ نرم، در جای خود موضوعی جالب و در خور توجه است، به همین خاطر به سراغ آقای دلخوش رفتیم تا رابطه اقتصاد و جنگ نرم را واکاوی کنیم.

آقای دلخوش نظام استکبار جهانی برای ایجاد جنگ نرم و تضعیف چهره اقتصادی کشور ما از چه راهکارهایی استفاده می کند؟

به هرحال این نظام همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران به دنبال تضعیف آن در همه ابعاد بوده و می توان گفت که بحث جنگ نرم مبحث جدیدی نیست.

دلخوش

غرب و آمریکا با تحریک دولت های دیگر، ایجاد موانع اقتصادی و اجتماعی بین کشور ما و سایر کشورها، تشدید تحریم ها  و با تبلیغات نادرست علیه مردم و وضعیت کلی کشورما در همه ابعاد همیشه به سمت تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده اند.

تمامی مواردی که گفته شد همگی از مصداق های جنگ نرم در سیاست های غرب و آمریکاست که البته این دسیسه ها برای هیچ کس پوشیده نیست.

آقای دلخوش شما به عنوان یک کارشناس اقتصادی در مورد مصداق های جنگ نرم صحبت کردید اگر امکان دارد در خصوص راهکارهای مقابله با آن نیز نکاتی را مطرح بفرمایید.

البته باید بگویم که اینگونه تبلیغات در بین ملتهای دیگر نیز اندکی تأثیر گذار است در نتیجه باید کاری کرد که دولت ها متوجه باشند که جمهوری اسلامی امروزه به عنوان یک قدرت مطرح است، توانمندی ها و پتانسیل های مختلفی در زمینه اقتصاد و سایر حوزه ها  دارد.

با تبلیغات مؤثر می توان تمامی کشورها را از این توانمندی باخبر ساخت و به آنها گفت که می توانند یا کشور ما ارتباط تنگاتنگی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و... برقرار کنند.

با ایجاد زمینه گفتگو و شرایط همکاری های مختلف انشا الله راه برای مقابله با جنگ نرم هموار می شود و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

در حال حاضر به دنبال ایجاد تعامل هرچه بیشتر با تمامی کشورها در زمینه ها مختلف اقتصادی، در دست گرفتن پروژه های مشترک  و مسائل این چنینی هستیم که با وجود اینگونه مسائل مقابله با جنگ نرم دشمن آسان می شود

با توجه به آنکه شما نایب رییس کمیسیون اقتصادی هستین، هم اکنون در حوزه اقتصاد برای مقابله با جنگ نرم چه کارهایی صورت گرفته  آیا راه کارهایی اندیشیده شده است؟

بر اساس قانون اساسی بحث هدفمند کردن یارانه ها، خصوصی سازی، رعایت اصل 44، رسیدن به اهداف سند چشم انداز و...همگی مسائلی است که به جهانیان توانمندی های کشورما را فقط در زمینه اقتصاد ثابت می کند؛ اگر این موارد به درستی رعایت شود در نتیجه به راحتی می توانیم با جنگ نرم غرب و آمریکا مقابله کنیم.

در حال حاضر به دنبال ایجاد تعامل هرچه بیشتر با تمامی کشورها در زمینه ها مختلف اقتصادی، در دست گرفتن پروژه های مشترک  و مسائل این چنینی هستیم که با وجود اینگونه مسائل مقابله با جنگ نرم دشمن آسان می شود.

آقای دلخوش به طور کلی این کشور ها با ایجاد جنگ نرم به اهداف خود می رسند یا نه در صورت تمایل توضیحاتی را در این مورد بفرمایید.

به هر حال  اگرهم به هدفشان نرسند ولی می توانند وجه نظام مقدس جمهوری اسلامی را تخریب کنند و نگذارند که سایر کشورها با ایران وارد روابط اقتصادی شوند.

دلخوش

جنگ نرم غرب و آمریکا بر روابط اقتصادی ایران و سایر کشور ها تأثیر می گذارد ولی مسئولین نظام و سفیران کشورمان در کشورهای مختلف باید با راهکارهای مختلف به درستی از حقوق ما دفاع کنند و اجازه ندهند تا تحریم ها، جنگ نرم و سایر مسائل بر روابط اقتصادی تأثیر بگذارد.

حضرت آقا در فرمایشات خود از بصیرتی صحبت می کردند که باید در بین مردم و مسئولین نظام وجود داشته باشد.سؤال بنده از شما این است که در ایجاد این بصیرت در حوزه اقتصادی چه کارهایی صورت گرفته و چه باید کرد؟

اگر بصیرت در حوزه اقتصادی وجود داشته باشد می توانیم به خودکفایی برسیم، تولیدات داخلی را بالا ببریم، سرمایه گذاری ها افزایش یابد و در ابعاد بین المللی بیش از پیش حرفهایی برای گفتن داشته باشیم.

با وجود بصیرت در بازارهای جهانی بیش از گذشته فعالیت می کنیم و به سودهای مناسبی دست می یابیم.برای ایجاد بصریت در مردم ابتدا باید خود مسئولین این مهم را بدست آورند و سپس آن را در مردم ایجاد کنند.

ایجاد مدیریت صحیح بر بخش های دولتی و خصوصی می تواند بصیرت مد نظر حضرت آقا را برای مردم و مسئولین بوجود بیاورد؛در قوانین که نوشته شده اگر بدرستی به آن عمل شود می توان به بصیرت اصلی دست یابیم .

گفتگو از: مجید سعیدی

گروه جامعه و سیاست

تنظیم برای تبیان:عطاالله باباپور