تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام صادقی: اینترنت رسانه مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی است خبرگزاری مهر رئیس مرکز پژوهشهای سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه اینترنت رسانه مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی است، امتیاز این رسانه را در مشارکت مخاطب و ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت رسانه مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی است

حجت الاسلام صادقی: اینترنت رسانه مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی است

خبرگزاری مهر

رئیس مرکز پژوهشهای سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه اینترنت رسانه مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی است، امتیاز این رسانه را در مشارکت مخاطب و تعاملی بودن آن دانست .

حجت الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز پژوهشهای سازمان صدا و سیما ، اینترنت را وسیله مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی عنوان کرد و گفت: مفاهیم دینی به خوبی می توانند از این رسانه منعکس شوند چرا که این رسانه با مشارکت مستقیم مخاطبان همراه است و آنان را در جریان گفتگو و پرسش قرار می دهد .

وی با اشاره به ضرورت فراگیر شدن بخشها و پایگاههای اینترنتی افزود: مسئولان طراحی پایگاههای اینترنتی باید این قدرت را داشته باشند که مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب کنند و امکان تعامل در فضای اینترنتی با موضوعات مختلف را فراهم آورند .

حجت الاسلام صادقی در ادامه گفت: زمانی که پایگاههای مذهبی اینترنتی به سوی تعاملی شدن پیش روند، امکان پاسخگویی به پرسشهای مردم ایجاد می شود و این امر خود در رفع بخشی از نیازهای واقعی آنان مؤثر خواهد بود .

وی با اشاره به اهمیت تعامل مخاطب و رسانه تصریح کرد: در بسیاری از مواقع رسانه این امکان را دارد که علاوه بر پاسخگویی به سوالات مخاطبان، نگرش و نوع اندیشه آنان را هم اصلاح کند و به سمت مطلوب سوق دهد .

رئیس مرکز پژوهشهای سازمان صدا و سیما تأکید کرد: امکان انتقال مفاهیم و موضوعات منفی از فضای اینترنتی را نمی توان انکار کرد اما این امر به استفاده مطلوب مخاطب از این رسانه بستگی دارد و در این صورت است میزان موفقیت او در دریافت پیامهای مطلوب تعیین خواهد شد .

وی در مورد معیارهایی که موجب موفقیت یک پایگاه اینترنتی مذهبی می شود گفت: اولین معیار شناخت زبان مخاطب است تا به این واسطه امکان ایجاد نوعی همدلی با مخاطب فراهم شود همچنین لازم است سلایق مخاطبان از سوی طراحان پایگاههای مذهبی اینترنتی شناسایی شوند تا بر اساس خواسته های آنان قالبهایی برای ارائه پیامهای مذهبی برگزیده شوند .

حجت الاسلام صادقی انتخاب روش مناسب در ارائه پیامهای دینی را هم مهم ارزیابی کرده و گفت: انتخاب روش ارائه مفاهیم دینی اعم از اینکه تصویری، حسی، صوتی و بصری باشند نیز در میزان موفقیت یک پایگاه اینترنتی مذهبی مؤثر خواهد بود .

وی تأکید کرد: در ارائه مفاهیم دینی باید توجه داشت از قالبهای تئوریک و نظری که از ذهن مخاطبان دور هستند استفاده نشود در این راستا نزدیک شدن به زندگی واقعی مخاطبان ضروری است و پس از این می توان به تدریج آنان را به سوی مفاهیم و بحثهای عمیق سوق داد .

رئیس مرکز پژوهشهای سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه مفاهیم دینی تنها مفاهیم انتزاعی نیستند افزود: موضوعات و مفاهیم دینی بسیاری از مسائل جاری و عادی زندگی را هم در بر می گیرند . بخش عینی از مفاهیم دینی به زندگی مردم ارتباط خواهد داشت .

روابط عمومی موسسه تبیان