تبیان، دستیار زندگی
اما ما در حال پیشرفت در افغانستان هستیم. ما راه درازی در پیش داریم و نمی‌توان بی‌صبرانه عمل كرد. اكنون تیتر روزنامه‌ها حاوی اخبار خوش نیستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلینتون: طالبان و بن لادن از ما هستند

هیلاری کلینتون

بخش سیاسی- وزیرخارجه آمریكا گفت كه نمی‌تواند در این مورد كه پاكستان استفاده از تروریسم علیه افغانستان و هند را متوقف كرده یا خیر، نظر قطعی بدهد.

به گزارش خبرگزاری هند، هیلاری كلینتون، وزیر امور خارجه آمریكا گفت: اسلام آباد پیش از این از گروه‌های تروریستی به عنوان مانعی علیه هند و دولت قبلی افغانستان استفاده می‌كرد تا این دو همسایه، دولت این كشور را تضعیف نكنند.

وی افزود: پاكستان در گذشته با حمایت از گروه‌هایی كه در آینده وكلای آنها برای جلوگیری از تضعیف جایگاهشان در هند و افغانستان بودند، علیه این دو كشور استفاده كرده است.

كلینتون گفت: اكنون مسائل در حال تغییر است، اما من قادر نیستم در این مورد كه پاكستان استفاده از گروه‌های تروریستی را كنار گذاشته یا خیر، اظهارنظر قطعی كنم.

وزیرخارجه آمریكا اعتراف كرد: آمریكا گروه‌های افراطی مشخصی را ایجاد كرد و از تروریست‌هایی مانند اسامه بن لادن در زمان مبارزه علیه اتحادیه جماهیر شوروی سابق حمایت كرد، اما نتایج معكوس دریافت كرد، اكنون ما در حال جنگ با بخشی از آن چیزی هستیم كه ساخت دست آمریكا بوده است. ما نیروهای "مجاهدین" در افغانستان را برای جنگ علیه شوروی سابق ایجاد كردیم، آنها را آموزش داده، تجهیز كرده و از لحاظ مالی حمایت كردیم از جمله اسامه بن لادن. اما این اقدام برای ما نتیجه خوبی نداشت.

اما ما در حال پیشرفت در افغانستان هستیم. ما راه درازی در پیش داریم و نمی‌توان بی‌صبرانه عمل كرد. اكنون تیتر روزنامه‌ها حاوی اخبار خوش نیستند

وی هم‌چنین بیان كرد: پاكستان با حمایت از جنگ آمریكا علیه گروه‌های تروریستی بهای سنگینی پرداخت كرده است. اما پاكستانی‌ها هم‌چنین در تطابق میان جنگ با تروریسم و ارزیابی منافع ملی خود بهای سنگینی پرداختند. این ارزیابی برای آنها كار ساده‌ای نیست.

هیلاری کلینتون

كلینتون افزود: اما ما در حال پیشرفت در افغانستان هستیم. ما راه درازی در پیش داریم و نمی‌توان بی‌صبرانه عمل كرد. اكنون تیتر روزنامه‌ها حاوی اخبار خوش نیستند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریكا نیز در مصاحبه‌ای با شبكه ای.بی.سی گفت: پاكستان چیزی حدود شش لشگر از نیروهای نظامی خود را از مرز هندوستان عقب كشیده و به جای دیگری منتقل كرده است.

گیتس گفت: ‌این نیروها اكنون در حال جنگ با نیروهای طالبان هستند آنها با نیروهای تحریك طالبان پاكستان و مخفیگاه‌های آنها كه مشكل اصلی ماست، مبارزه می‌كنند.

وی افزود: اما از سوی دیگر مساله دیگری كه ما در دو كشور هند و پاكستان با آن روبرو هستیم كاهش اعتماد است به این دلیل كه آنها معتقدند ما در گذشته در بدترین شرایط آنها را تنها گذاشته‌ایم.

وی هم چنین اظهار كرد: نمی‌توان این اعتماد را سریع ایجاد كرد. نمی‌توان آن را طی یك یا دو سال ساخت. هر دو كشور نگرانند كه ما پس از حل مشكل افغانستان یا حتی عدم توانایی در حل آن این منطقه را ترك كرده و آنها را با مشكلات تنها بگذاریم.

تنظیم:مسلم حقیقی