تبیان، دستیار زندگی
آموزش کمک های اولیه ( قسمت نهم ) غرق شدگی از علل مرگ و میر بخصوص در میان بچه ها و نوجوانان است. عوامل زمینه ساز عبارت اند از: بیماری صرع، عقب ماندگی ذهنی، نداشتن آشنایی کافی با قواعد شنا و افزایش استفاده از قایق های روباز و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غرق شدگی

آموزش کمک های اولیه ( قسمت نهم )

غرق شدگی از علل مرگ و میر بخصوص در میان بچه ها و نوجوانان است. عوامل زمینه ساز عبارت اند از:

بیماری صرع، عقب ماندگی ذهنی، نداشتن آشنایی کافی با قواعد شنا و افزایش استفاده از قایق های روباز و تندرو ، به خصوص شنا در مناطق حفاظت شده.

اقدامات اولیه

در مواجهه با فرد غرق شده، ابتدا وی را به کمک وسایلی از قبیل حلقه نجات، تکه الوار یا طناب بلند از آب خارج کنید. باید این نکته را در نظر داشت که تنها زمانی فرد می تواند مستقیماً اقدام به نجات مصدوم کند که اولاً دوره آموزش نجات غریق را گذرانده باشد و ثانیاً از نظر بدنی به اندازه کافی قوی باشد چرا که امکان غرق شدن یک ناجی فاقد صلاحیت بسیار زیاد است.

بلافاصله پس از خروج مصدوم بیهوش از آب، ابتدا دهان وی را از گل و لای و شن پاک کنید. نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها و معده هدر داد زیرا علت خفگی در آب در اکثر موارد ورود آب به ریه نیست و اسپاسم و گرفتن عضلات حنجره و طناب های صوتی باعث جلوگیری از ورود آب به ریه می شود.

باید بلافاصله پس از خروج مصدوم بیهوش از آب، ابتدا دهان وی را از گل و لای و شن پاک کنید. نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها و معده هدر داد زیرا علت خفگی در آب در اکثر موارد ورود آب به ریه نیست و اسپاسم و گرفتن عضلات حنجره و طناب های صوتی باعث جلوگیری از ورود آب به ریه می شود. به وضعیت تنفسی و ضربان قلب دقت کنید. چنانچه تنفس خود به خودی از کار افتاده باشد فوراً تنفس مصنوعی  را شروع کنید و چنانچه ضربان قلب از کار ایستاده باشد به سرعت ماساژ قلب را به طور صحیح و اصولی انجام دهید. مجدداً تأکید می شود، نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها تلف کرد، چرا که با ادامه دادن تنفس مصنوعی قوی و مناسب تمام آب از ریه ها جذب بدن می شود. در اوایل تنفس مصنوعی قدری مشکل است ولی با جذب آب به بدن تنفس راحت تر می شود.

فردی می تواند مستقیماً اقدام به نجات مصدوم کند که اولاً دوره آموزش نجات غریق را گذرانده باشد و ثانیاً از نظر بدنی به اندازه کافی قوی باشد چرا که امکان غرق شدن یک ناجی فاقد صلاحیت بسیار زیاد است.

اگر طی عملیات احیاء فرد مصدوم استفراغ کند فوراً او را به پهلو برگردانید تا مواد خارج شده وارد ریه ها نشود. گاه ممکن است طی تنفس مصنوعی مقداری هوا وارد معده شود که خطر استفراغ دارد. در چنین مواردی فرد مصدوم را به شکم خوابانیده و دست های خود را به صورت ضربدر به دور شکم حلقه نمایید و مختصری بالا بکشید تا هوا و آب از معده خارج شود. باید توجه داشت این عمل تنها در مواردی که اشکال تنفسی وجود دارد انجام می گیرد.

نکته

:

در فردی که به داخل آب های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده است خطر شکستگی مهره ها و قطع نخاع گردنی و فلج اندام ها وجود دارد. در مواجهه با چنین مواردی، هنگام جابه جایی و عمل احیاء بسیار احتیاط نمایید و سعی کنید کوچکترین حرکتی به سر و گردن مصدوم وارد نشود. در خاتمه باید متذکر شد تمام افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه، حتی اگر کاملاً هوشیار باشند، باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند چرا که آب جذب شده می تواند عوارض خطرناک و کشنده ای برای فرد داشته باشد.

منبع : آموزش همگانی مقابله با بلایای طبیعی 1 و 2

مطالب مرتبط

آموزش کمک های اولیه  - زمین لرزه  ، سیل  ، آتش سوزی  ،  توفان  ، رعد و برق  ، کولاک ، گیر کردن جسم خارجی در مجاری تنفسی

کتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.