تبیان، دستیار زندگی
فتنه نشان داد جنگ نرم جدی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر اسماعیل کوثری

بخش سیاسی- دکتر اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می باشد،

دکتر اسماعیل کوثری

وی در سال‌های پایانی دوران دفاع مقدس (از سال 64 تا 67) فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله بوده است و پیش از ‌آن نیز معاونت تیپ‌زرهی رمضان و مسئولیت عملیات سپاه 11 قدر را بر عهده داشته است، كوثری پس از دوران دفاع مقدس تا قبل از دوران نمایندگی، جانشین سپاه یکم ثارالله، جانشین قرارگاه ثارالله و در پایان نیز مسئول امنیت ستاد کل نیروهای مسلح بوده است.

به سراغ وی رفتیم تا در رابطه با جنگ نرم و رابطه آن با حوزه سیاست خارجی بپردازیم.

به عنوان سؤال اول جنگ نرم از نظر شما به چه معناست؟توضیحاتی را برای روشن تر شدن این  موضوع در صورت تمایل بفرمایید.

جنگ نرم یا به تعبیری قدرت نرم به مجموعه برنامه هایی که هدف نفوذ در افکار عمومی و به نوعی  تغییر آن را دارند گفته می شود .زمانی مورد استفاده قرار گرفت که بحث رسانه و قدرت آن در تأثیر بر  افکار مخاطبانش جدی شد.ابزار مورد استفاده جنگ نرم تلویزیون، مطبوعات،  فیلم های سینمایی،  مبادلات فرهنگی، اینترنت و ماهواره است و از این رسانه ها به دلیل آنکه کاربردی پنهان در نفوذ بر  افکار عمومی از راه نمایش جذابیت هایی را دارند استفاده می شود.

به عبارت دیگر هزینه برای جنگ نرم بسیار کمتر از جنگ تن به تن است و این جنگ کار آمدی بسیار بیشتری دارد و در واقع با نفوذ در فرهنگ می تواند عده ای را با خود همسو سازد.

بر اساس بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مردم، مسئولین کشور باید بصیرت داشته باشند تا هر مطلبی  که منتشر میشود نتواند بر آنها تأثیر بگذارد.

به عنوان سؤال بعدی در خصوص مصداق و هدف جنگ نرم در سیاست خارجی علیه کشور ما  توضیحاتی را بفرمایید؟

سردمداران نظام استکبار جهانی در محافل رسانه ای خود مطرح می کنند که کشور ایران منزوی شده  و با هیچ کشوری ارتباطی نداره و این مسئله را بسیار گسترده منتشر می کنند و به نوعی هم یک  جنگ روانی راه می اندازند درصورتی که میبینیم اینگونه نیست.

به عنوان مثال آقای احمدی نژاد زمانی که به لبنان رفت همه جهانیان استقبال گسترده از وی را  مشاهده کردند ولی این درحالی است که حضور رییس جمهوری آمریکا در اندونزی و هندوستان با  شعارهای متعددی علیه وی و سیاست های این کشور مواجه شد.

دکتر اسماعیل کوثری

در حال حاضر بیش از 30کشور آسیایی در اجلاس سراسری ایران شرکت می کنند پس در نتیجه می  توان به راحتی از دروغ های رسانه ای نظام استکبار جهانی مطلع شد و بر همگان اشکار است که ایران  با اینگونه مسائل منزوی نمی شود.

به نظر شما آقای دکتر کوثری برای مقابله با آثار سوء جنگ نرم چه باید کرد و چه راهکاری برای آن  پیشنهاد می دهید؟

بر اساس بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مردم، مسئولین کشور باید بصیرت داشته باشند تا هر مطلبی  که منتشر میشود نتواند بر آنها تأثیر بگذارد.

معنی این فرمایشات این است که نباید فریب هر پیامی را خورد به دلیل آنکه غربی ها که به نوعی دشمنان حقوق بشر هستند تصمیم دارند تا حقیقت را مخدوش، با سیاه نمایی و چندپهلو نشان می  دهند.دلیل انتشار پیام بدینگونه توسط آنها دست یابی به هدفهای سیاهشان است در نتیجه باید رسانه  ها مردم را از اهداف غرب و دشمنان با اطلاع رسانی دقیق، سریع و شفاف آگاه سازند تا بصیرتی که  حضرت آقا به آن تأکید دارند برسیم.

بطور کلی در مورد این بحث باید بگویم که سخنان مقام معظم رهبری همواره برای تمامی مردم و  مسئولین راه گشا است و می تواند همه ما را از این توطئه های دشمنان نجات دهد.

به هر حال باید بگویم که بحث فتنه سال 88  در هوشیاری همه از مسئولین گرفته تا هموطنان بسیار مؤثر بود و همه متوجه شدند که مبحث جنگ نرم جدی است و باید به مقابله با آن پرداخت

آقای دکتر با توجه به گفته های شما بنده اینطور متوجه شدم که مردم باید بصیرت پیدا کنند و این  راهکاری برای مقابله با جنگ نرم است، بمنظور آنکه هموطنانمان به بصیرت بیشتری برای این مهم  دست یابند چه کارهایی را تا کنون صورت پذیرفته؟

البته در پاسخ به سؤال شما در ابتدا باید بگویم با توجه به آنکه راهکارهای مقابله با جنگ نرم به تازگی  در دستور کار قرار گرفته آن طوری که می خواستیم خیلی سریع و ضربتی کار دنبال شود، نشد ولی  برای آنکه جلوی جنگ نرم ایستادگی کنیم دو کمیسیون فرهنگی و امنیت ملی با کارشناسان مربوطه  راه اندازی شد که در این کمیسیون انواع مسائل مربوط به جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن مطرح و  مورد بحث قرار می گیرید.

تصمیم بر آن شد تا اقداماتی که جلوی آثار سوء جنگ نرم را می گیرد مورد بررسی قرار گیرند تا با  بهتری سازو کار به مقابله به این مسئله بپردازیم؛خوشبختانه جلسات روند مناسبی را پشت سرگذاشته  اما با توجه به آنکه وظیفه مجلس صرفـا" نظارتی است در نتیجه دستگاهایی را که نیازمند قانون بودند  بطور دقیق توسط مجلس از کم و کیف موضوع مطلع شدند و از آنها خواستیم تا اگر لوایحی را مدنظر  دارند برای ما ارسال کنند.

البته باید گفت که دستگاه های مختلف نیز نظرات خود را ارائه کردند که اینگونه مباحث نیز در دست  بررسی است.

بنده فکر می کنم که با اینکه اقدامات در آینده نزدیک این توطئه نیز ضربات سنگینی را تجربه خواهد  کرد؛ با لطف خدا و عنایت ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی  جنگ نرم هم به نتیجه ای نخواهد  رسید.

به نظر شما آیا بحث فتنه سال گذشته از مباحث جنگ نرم نظام استکبار جهانی سرچشمه گرفته بود  و این فتنه چه تأثیری در روند مقابله با مبحث مذکور داشته است؟

به هر حال باید بگویم که بحث فتنه سال 88  در هوشیاری همه از مسئولین گرفته تا هموطنان بسیار مؤثر بود و همه متوجه شدند که مبحث جنگ نرم جدی است و باید به مقابله با آن پرداخت در نتیجه  مجلس نیز در حد وظایف خود اقدامات مهمی را انجام داده است که باید دید با اینگونه راهکارها نهایتا"  به چه نتایجی دست می یابیم.

گفتگو از: مجید سعیدی

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور