تبیان، دستیار زندگی
برای اندازه گیری PH آب، به طور معمول از دستگاه PH سنج استفاده می شود. همان طور که می دانید پیش از اندازه گیری PH باید PH سنج تنظیم (درجه بندی) شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایشگاه شیمی ( قسمت اول )

آزمایشگاه شیمی 1

آزمایش اندازه گیری PH آب :

برای اندازه گیری PH آب، به طور معمول از دستگاه PH سنج استفاده می شود. همان طور که می دانید پیش از اندازه گیری PH باید PH سنج تنظیم (درجه بندی) شود.

آزمایشگاه شیمی 1

برای این منظور از دو محلول بافر با PH حدود 4 و یا 9 و 10 استفاده می شود. به طور معمول این محلول های بافر همراه با دستگاه PH سنج ارائه می شوند.

در غیر این صورت از محلول اسید استیک و استات سدیم برای تهیه ی بافر دارای PH = 4 و از محلول آمونیاک و کلرید آمونیوم برای تهیه ی بافر دارای PH = 10  استفاده می شود.

الکترود های دستگاه PH سنج دارای دو الکترود شیشه ای و کالومل به صورت جداگانه و یا به صورت یک الکترود ادغامی است که معمولا در آب مقطر نگهداری می شوند و الکترود کالومل همیشه پر از محلول سیر شده (3 تا 4 مولار) کلرید پتاسیم است.

آزمایشگاه شیمی 1

پیش از تعیین PH آب مورد آزمایش با الکترود های PH سنج، که قبلا با محلول های بافر تنظیم شده است، این الکترود ها را باید با آب مقطر خوب شست و سپس PH آب مورد آزمایش را به وسیله ی آن اندازه گرفت و گزارش کرد. در اندازه گیری  PH محلول هایی که دارای  PH کمتر از9 می باشد، استفاده از PH سنج توصیه می شود. اما در صورتی که PH آب مورد آزمایش بالاتر از 9 باشد، احتمال دارد که مقدار زیادی از یون های سدیم وجود داشته باشد. در این صورت PH خوانده شده از روی PH سنج با PH واقعی آب کمی تفاوت خواهد داشت.

زیرا الکترود PH سنج به محلول هایی که یون سدیم داشته باشد پاسخ درست نمی دهد. برای نمونه، PH محلول کلرید سدیم که باید برابر 7 باشد و همچنین PH آب دریا که حاوی مقدار زیادی یون سدیم است درست نشان داده نمی شود، در این مورد توصیه می شود که از کاغذ های PH سنج دقیق استفاده شود.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند