تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال امید کشورمان در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال بازیهای آسیایی گوانگجو امروز دوشنبه درحالی به مصاف مالزی خواهد رفت که تکلیف شاگردان پیروانی در رقابت با این حریف درجه سوم آسیایی روشن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران-مالزی،هماهنگی مشکل تیم است

تیم ملی امید ایران در بازی های آسیایی

بخش ورزشی- تیم فوتبال امید کشورمان در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال بازیهای آسیایی گوانگجو امروز دوشنبه درحالی به مصاف مالزی خواهد رفت که تکلیف شاگردان پیروانی در رقابت با این حریف درجه سوم آسیایی روشن است.

تیم امید ایران که با صدرنشینی درمرحله مقدماتی حریفان آسانتری را تا مرحله نیمه نهایی و رسیدن به جمع 4 تیم پایانی پیش رو دارد در نخستین دیدار مرحله حذفی این رقابتها با تیمی روبرو خواهد شد که در مسیر"تیم شدن" امیدها مورد انتظار و خواسته کادر فنی خواهد بود.

دیدار با مالزی در مقایسه با سایر دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی حریفی آسان و مورد انتظار است که می تواند تیم ما را برای حضور در مراحل نهایی آماده کند و دیداری برای رسیدن به هماهنگی و انسجام تیمی امیدهای ایران باشد.

شاگردان غلام پیروانی با وجود اینکه به همراه کره شمالی و ژاپن با امتیاز کامل در دور مقدماتی (3 پیروزی و 9 امتیاز) گام به مرحله حذفی گذاشتند ولی به اذعان کادر فنی این تیم هنوز به هماهنگی تیمی لازم دست نیافته و دیدار سوم مرحله مقدماتی مقابل ویتنام نشان داد تیم امید هنوز به شرایط تاکتیکی و هماهنگی مورد انتظار برای کنترل مسابقه و تغییر ضرب آهنگ بازی دست نیافته است.

مشکلی که ریشه آن را باید در دوران آماده سازی تیم امید و در اختیار نداشتن تمامی نفرات تیم جستجو کرد و نباید آن را ایرادی به عملکرد کادر فنی دانست.

تیم ملی امید ایران در بازی های آسیایی

با این وجود از تیم امید با سابقه 4 عنوان قهرمانی در بازیهای آسیایی و داشتن کادر فنی مجرب و بازیکنانی که از تجربه خوبی در لیگ برتر و حضور در اردوها و تورنمنت های بین المللی برخوردارند، انتظارها بالاست و به ویژه پس از ناکامی تیم های جوانان و نوجوانان درمسابقات قهرمانی آسیا حالا نگاه فوتبال دوستان به تیم امید و موفقیت این تیم در بازیهای آسیایی گوانگجو دوخته شده است.

تیم امید در جریان بازیهای آسیایی تاکنون شرایط مساعدی را به لحاظ رویارویی با حریفان سپری کرده و با تیم هایی روبرو بوده که چندان برای امیدها مشکل ساز نبوده اند. این فرصت خوبی برای کادر فنی بوده تا دیدارهای مرحله مقدماتی بسان دیدارهای تدارکاتی برای امیدها باشد و اشکالات و ضعف های تیم توسط کادر فنی شناسایی و به ترکیب اصلی برای دیدارهای سخت نزدیک شوند.

با این وجود به نظرمی رسد فشردگی مسابقات و تحلیل قوای بدنی بازیکنان این روزها دغدغه اصلی کادر فنی است و آنها نگرانند تا بازیکنان در مراحل نهایی توان و شادابی لازم را بواسطه خستگی ناشی از فشردگی بازیها از دست بدهند. بویژه اینکه غلام پیروانی چندان دستش برای استفاده از نفرات جایگزین باز نیست و او حتی در دیدارتشریفاتی مقابل ویتنام هم ریسک نکرد و تیم امید را با ترکیب اصلی به میدان فرستاد.

نگاهی به عملکرد تیم امید در سه دیدار مرحله مقدماتی نشان می دهد این تیم با داشتن مهره های سرعتی نظیرغلامرضا رضایی، محسن مسلمان، کریم انصاریفرد و حتی آرش افشین از قدرت تهاجمی بالایی برخورداراست و قدرت سرزنی سید جلال حسینی در ضربات ایستگاهی هم ضرب تهاجمی خط حمله تیم ایران را افزایش داده است.

تیم ملی امید ایران در بازی های آسیایی

در مقابل نگرانی ها هنوز در دفاع تیمی پابرجاست و با وجود اینکه ایران درسه دیدار مقدماتی با حریف جدی و مطرحی روبرو نشده ولی آسیب پذیری خط دفاع تیم ایران کاملا مشهود است و هنوز هماهنگی لازم در بین بازیکنان خط دفاعی و میانی تیم امید بدست نیامده است.

این نگرانی شاید در دیدارمقابل تیم نه چندان مطرح مالزی نیز بواسطه برتری سطح فوتبال ایران نسبت به حریف در مسابقه فردا نیز چندان به چشم نیاید ولی قطعا درمراحل بالاتر و مقابل تیم های قوی تری نظیر ژاپن، کره شمالی و ... می تواند نقطه ضعفی بزرگ و حتی ویرانگر باشد. نگرانی که قطعا دغدغه اصلی کادر فنی هم خواهد بود.

دیدار با مالزی از جنبه رفع چنین مشکلی می تواند فرصت خوبی برای کادر فنی تیم امید باشد. مالزی در دو دیدار مرحله مقدماتی مقابل ژاپن و چین با نتایج 2 بر صفر و 3 بر صفر شکست خورده و تنها پیروزی 2-1 مقابل قرقیزستان باعث شد تا این تیم به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند.

مالزی مقابل دو تیم مدعی این دوره شکست های قابل پیش بینی را متحمل شده و انتظار از تیم امید کشورمان هم دستیابی به چنین نتایجی است. بویژه آنکه امیدها با پیروزی دراین دیدار و صعود به مرحله یک چهارم نهایی با برنده تیم های عمان وهنگ کنگ روبرو خواهند شد که رویارویی با هر یک از این دو حریف نیز نمی توانند سدی غیر قابل عبور برای امیدها باشند.

تیم امید در دیدار مقابل مالزی، غلامرضا رضایی که یکی از بازیکنان تاثیرگذارخط حمله امیدها در مرحله مقدماتی بود را به دلیل دو اخطاره بودن در اختیار ندارد و این امرباعث تغییرات اجباری درترکیب خط حمله تیم امید خواهد شد ضمن اینکه این فرصتی است تا غلامرضایی با استراحت در این مسابقه خود را برای بازیهای مراحل بالاتر آماده کند.

امیرحسین پیروانی گفت: شناختی نسبی از مالزی داریم و امیدواریم كه با ارائه یك بازی منطقی بتوانیم به مرحله بعد صعود كنیم.

تیم ملی امید ایران در بازی های آسیایی

مربی تیم ملی فوتبال امید در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی به گوانگجو درخصوص صعود این تیم به مرحله یك هشتم نهایی بازی‌های آسیایی گوانگجو و همچنین پیروزی ملی‌پوشان امید ایران بر ویتنام در آخرین دیدار مرحله گروهی اظهار كرد: با توجه به این كه صعود ما پس از بازی دوم قطعی شده بود تصمیم گرفتیم كه در بازی مقابل ویتنام به بازیكنان اصلی استراحت بدهیم. به همین خاطر 4-5 تن از بازیكنان را تغییر دادیم تا برای بازی بعد خسته نشوند.

پیروانی ادامه داد: شناخت نسبی از مالزی داریم و سعی می‌كنیم با ارائه یك فوتبال منطقی بتوانیم به دور بعدی بازی‌ها صعود كنیم. تا این لحظه سعی داشتیم بیشتر منطقی بازی كنیم و به دنبال كسب نتیجه باشیم و با حداقل فشار بتوانیم به آنچه می‌خواهیم دست پیدا كنیم اما از بازی مقابل مالزی دیگر تمام توان و تمركز خود را برروی این بازی می‌گذاریم.

مربی تیم ملی امید در مورد هماهنگی بازیكنان این تیم نیز گفت: به هر حال با یكی دو بازی نمی‌توان بازیكنان را با یكدیگر هماهنگ كرد. اما خوشبختانه بازیكنان نسبت به قبل خیلی بهتر شدند.

امیرحسین پیروانی در مورد پیش‌بینی‌اش از رتبه ایران در پایان رقابت‌ها نیز گفت: تمام تلاش خود را می‌كنیم تا انشاالله قهرمان شویم.

شاگردان غلام پیروانی دیدار با مالزی را در ورزشگاهی متفاوت از سه دیدار قبلی خود برگزار خواهند کرد و این رویارویی از نظر محل برگزاری شرایط تازه ای برای امیدها خواهد داشت. ورزشگاه "یو اکسی یو" از ساعت 16 به وقت چین (11:30 به وقت تهران) میزبان دیدار ایران و مالزی خواهد بود؛ دیداری که تکلیف شاگردان پیروانی در این مسابقه کاملا روشن است.

برنامه سایر دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی فوتبال بازیهای آسیایی گوانگجو به این شرح است :

دوشنبه 24 آبان:

عمان - هنگ کنگ

ایران - مالزی

قطر - ازبکستان

چین - کره جنوبی

سه شنبه 25 آبان:

ژاپن - هند

کره شمالی - ویتنام

امارات - کویت

ترکمنستان - تایلند

مسابقات فوتبال بازیهای آسیایی گوانگجو از روز یکشنبه 16 آبان آغاز شده و تا 4 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

منبع:مهر/ایسنا

فرآوری:مسلم حقیقی