تبیان، دستیار زندگی
خواب جدید آمریکا برای خاورمیانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواب جدید آمریکا برای خاورمیانه

بخش سیاسی- چند روز گذشته روسای جدید دفتر دیپلماسی عمومی امریکا در حوزه خاورمیانه معرفی شدند. جودیت مك‌هیل، معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه امریكا پس از این انتصاب‌ها اعلام كرده است كه «ساختار راهبردی وزارت امور خارجه امریكا در حوزه دیپلماسی عمومی به گونه‌ای طراحی شده است كه قادر باشد راهبردها و برنامه‌های متناسب با اولویت‌های كلان سیاست خارجی امریكا را تدوین كند. این دفاتر جدید كه در حوزه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه امریكا تعریف شده‌اند، با راهبری دیپلماسی عمومی این كشور در حوزه‌های تخصصی خود، كمك شایانی به این ساختار كرده و هماهنگی كامل دیپلماسی عمومی و سیاست‌‌های تدوین شده را تضمین می‌كنند.»

آمریکا

اخیرا افزایش تلاش¬های دیپلماسی عمومی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه در تداوم افزایش توجهی بود که متخصصان روابط عمومی به آن داشتند و این حرکت سیل آسا در دیپلماسی عمومی با هدف تغییر افکار عمومی در هر منطقه ای از دنیا، یک فرصت عالی برای بازبینی رویدادها و شناسایی آن با یک دید مطالعه انتقادی ایجاد می‌کند.

تلاش¬های دیپلماسی عمومی ایالات متحده در خاورمیانه از زمان شروع جنگ سرد در سال 1950 به اجرا درآمد تا از گسترش اتحاد شوروی ممانعت به عمل آورد، همچنین کنترل غرب بر روی منابع نفتی خاورمیانه را حفظ و هرگونه احساسات ضد غربی ناشی از تأسیس اسرائیل را خنثی کند.

نفت خام در خاورمیانه منافع استراتژیکی بزرگی برای ایالات متحده دارد و با اقتصاد آمریکا و مرکزیت دیپلماسی عمومی ایالات متحده در خاورمیانه پیوند خورده است

خاورمیانه از جهت استراتژیک دارای منافع تاریخی برای ایالات متحده است. تلاش¬های معمول در منطقه خاورمیانه بار دیگر در فضای پس از 11 سپتامبر برای جلب پشتیبانی عمومی آغاز شد تا از این طریق از منافع اقتصادی ایالات متحده در خاورمیانه محافظت کرده و افکار عمومی را حامی سیاست¬های خارجی ایالات متحده سازد.

دیپلماسی عمومی

دیپلماسی عمومی یک فرایند حکومتی ارتباطی با همگان های خارجی است که می‌کوشد درکی در جهت ایده‌ها و ایده‌آل¬های ملت‌شان، مؤسسات و فرهنگشان ایجاد کند. بطوریکه همگان¬ آن را به مثابه اهداف ملی و سیاست¬های رایج خود بدانند. دیپلماسی عمومی نوعاً از طریق مقدار زیادی از فعالیت¬هایی نظیر برنامه‌های رسانه‌ای، برنامه‌های فرهنگی و تبادل برنامه‌های آموزشی تحقق پیدا می‌کند. و در واقع دیپلماسی عمومی شکلی از روابط عمومی بین‌الملل است.

دیپلماسی عمومی و روابط عمومی درصدد است تا به همگانهای هدف با هدف حفظ و مدیریت انگاره‌ها و تسهیم یک طرح بزرگ استراتژیک و عوام های برنامه‌ریزی شده دست یابند.

آمریکا

رئیس دفتران جدید چه کسانی هستند؟

خانم «گرتا سی. هولتز» (Greta C. Holtz) که از مقامات ارشد سرویس خارجی وزارت خارجه آمریکا است، ریاست دفتر دیپلماسی عمومی خاور نزدیک را بر عهده دارد که در ژوئن سال جاری میلادی به این سمت منصوب شده است. وی پیش از این انتصاب در سفارت آمریکا در بغداد سمت مشاور در امور استانی را بر عهده داشته و تیم‌های بازسازی در استان‌های مختلف عراق را مدیریت می‌کرده است. وی در این سمت ۸۰۰ نفر را با بودجه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار راهبری نموده است. هولتز که از سال ۱۹۸۵ به وزارت خارجه آمریکا وارد شده در کشورهایی همچون عربستان سعودی، یمن، تونس، سوریه و ترکیه ماموریت داشته و بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ مدیریت موسسه همکاری‌های خاورمیانه را که مسئول توسعه دموکراسی در این منطقه شناخته می‌شود، بر عهده داشت. وی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ نیز در موسسه امنیت و همکاری اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مشغول به انجام خدمت بود.

«جیمز آر. مور» به عنوان رئیس دفتر دیپلماسی عمومی آمریكا در حوزه آسیای مركزی و جنوبی منصوب شده است. وی از كاركنان ارشد وزارت امور خارجه آمریكا كه در رده مشاوران وزیر قرار دارد، بوده است.

«فابیولا رودریگز – سیامپولی» نیز به ریاست دفتر دیپلماسی عمومی آمریكا در نیمكره غربی منصوب گردیده است. فابیولا رودریگز - سیامپولی " (Fabiola Rodrguez-Ciampoli) از ماه اوت سال جاری میلادی ریاست دفتر دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریكا در حوزه نیمكره غربی را عهده‌دار شده است. وی پیش‌تر در همین دفتر به عنوان مشاور فعالیت می‌كرد. خانم سیامپولی در گذشته نیز مدیر ارتباطات دفتر «خاویر بسرا»(Xavier Becerra)، نماینده دموكرات كنگره آمریكا بوده است.

«جیمز آر. مور» به عنوان رئیس دفتر دیپلماسی عمومی آمریكا در حوزه آسیای مركزی و جنوبی منصوب شده است. وی از كاركنان ارشد وزارت امور خارجه آمریكا كه در رده مشاوران وزیر قرار دارد، بوده است

منافع ایالات متحده در خاورمیانه

نفت خام در خاورمیانه منافع استراتژیکی بزرگی برای ایالات متحده دارد و با اقتصاد آمریکا و مرکزیت دیپلماسی عمومی ایالات متحده در خاورمیانه پیوند خورده است. خاور نزدیک نیز اهمیت بزرگ استراتژیکی، سیاسی و اقتصادی برای جهان آزاد دارد. این منطقه دارای بیشترین منابع و منافع در جهان است ضمن آنکه منطقه ای بسیار مناسب برای پایگاههای نظامی استراتژیک می باشد. واقع شدن کانال سوئز و مرزهای طبیعی دفاعی و همچنین مکان های مقدس مسیحیان، یهودیان و مسلمانان جهان در این منطقه که سبب تأثیرات و نفوذ مذهبی و فرهنگی بر مردم هر کل دنیا است سبب می شود ایالات متحده پیشاپیش از کنترل و نفوذ شوروی یک جانبه شوروی بر این منطقه بهراسد.

آینده دیپلماسی عمومی آمریکا

معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه آمریكا در تاریخ 10 مارس 2010 طی سخنانی با عنوان «آینده دیپلماسی عمومی‌« در كمیته روابط خارجی سنا برنامه‌های استراتژیك دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه این كشور را تشریح كرد.

او در این سخنرانی تأكید كرد: «گزارش مذكور با عنوان "دیپلماسی عمومی، تقویت درگیرسازی آمریكا با جهان" یك "چهارچوب استراتژیك" است كه به عنوان پایه و اساسی برای دیپلماسی عمومی آمریكا در بودجه سال مالی 2012 عمل خواهد كرد.»

در این چهارچوب كاری پنج «اولویت استراتژیك» برای دیپلماسی عمومی آمریكا در قرن بیست و یكم مطرح شده است:

1. شكل‌دهی به روایت

2. توسعه و تقویت روابط بین مردم

3. مبارزه با افراطی‌گرایی خشونت‌آمیز

4. اطلاع‌رسانی بهتر در فرایند سیاست‌گذاری

5. اختصاص منابع در راستای اولویت‌های كنونی

در این چهارچوب كاری به دو تغییر ساختاری عمده نیز اشاره شده است.

1. انتصاب یك معاون وزیر برای نظارت بر پشتیبانی رسانه‌ای خارجی در «اداره امور عمومی» به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های رسانه‌ای و هماهنگ‌‌سازی آن دسته از عملكردهای دفتر روابط عمومی كه بر مخاطبان خارجی از جمله مراكز مطبوعاتی خارجی، قطب‌های رسانه‌ای منطقه‌ای و واحدهای واكنش سریع متمركز هستند.

2.  انتصاب یک معاون وزیر در حوزه دیپلماسی عمومی در هر كدام از ادارات منطقه‌ای برای افزایش حضور دیپلماسی عمومی در ادارات منطقه‌ای تا بدین‌ترتیب فعالیت‌های مرتبط با دیپلماسی عمومی و همچنین فعالیت‌های حوزه شكل‌دهی به خط ‌مشی‌ها با یكدیگر بهتر ادغام شده و ارتباطات قوی‌تری بین معاونت دیپلماسی عمومی و روابط عمومی وزارت امور خارجه و دفاتر منطقه‌ای به وجود آید.

پریسا چیذری

گروه جامعه و ارتباطات


منابع:

• معرفی رؤسای دفاتر دیپلماسی عمومی آمریكا/ خبرگزاری فارس

• مرکز تحقیقات و مطالعات  رسانه ای همشهری

• Mohan J. Dutta-Bergman, US.Public Diplomacy in tha Middle East: A Critical Approach, Sage Publication,Volume 30 number2, April 2006, 102-124

تنظیم : عطاالله باباپور