تبیان، دستیار زندگی
از جمله گناهان بزرگ هتك شخصیت افراد یك جامعه است. و برای دور شدن از این رذیله اخلاقی باید همه افراد جامعه به شخصیت یكدیگر احترام گذاشته و از توهین، جسارت، هتاكی پرهیز نمایند. از دیدگاه اسلام تمامی اموریكه سبب هتك شخصیت مومنان گردد منع شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هتك شخصیت افراد ممنوع

ممنوع

از جمله گناهان بزرگ "هتك شخصیت" افراد یك جامعه است. و برای دور شدن از این رذیله اخلاقی باید همه افراد جامعه به شخصیت یكدیگر احترام گذاشته و از توهین، جسارت، هتاكی پرهیز نمایند.

از دیدگاه اسلام تمامی اموریكه سبب هتك شخصیت مومنان گردد منع شده است

شخصیت مؤمن

از دیدگاه اسلام شخصیت انسانها مورد احترام است ولی شخصیت مومن احترام ویژه دارد كه مولا علی(ع) به مالك اشتر می‌فرمایند مالك مردم دو دسته هستند یا برادر دینی تو هستند یا انسانی هستند که مثل تو حق زندگی دارند.

در آیات و روایات بسیاری آبرو و حیثیت و شخصیت افراد همانند مال و جان آنها معرفی شده‌اند.امام صادق(ع) می‌فرمایند: "المومن اعظم حرمه من الكعبه" (بحار الانوار جلد 68 صفحه 16 )احترام مؤمن از احترام كعبه نیز بیشتر است.

عوامل هتك شخصیت

اى کسانى که ایمان آورده اید،نباید قومى قوم دیگر را مسخره کند، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و نباید زنانى زنان[ دیگر ]را[ مسخره کنند] ، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و از یکدیگر عیب مگیرید، وبه همدیگر لقبهاى زشت مدهید، چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان .و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند.

اسلام نظام ارزشی و سیستم اخلاقی خود را به گونه‌ای تنظیم كرده است كه حریم همه محفوظ بوده و شخصیت و حیثیت اجتماعی مومنان مورد هتك و جسارت قرار نگیرد.

از دیدگاه اسلام تمامی اموریكه سبب هتك شخصیت مومنان گردد منع شده است اینك بعضی از این موارد را متذكر می‌گردیم:

مسلمانان باید ستار العیوب بودن خدا را در خود زنده نگهداشته "عیب‌پوش" باشند

1 - مسخره كردن و استهزاء

قرآن كریم در سوره حجرات آیه11به مومنان می‌فرمایند:

 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَكُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَكُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 

اى کسانى که ایمان آورده اید، نباید قومى قوم دیگر را مسخره کند، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و نباید زنانى زنان[ دیگر ]را[ مسخره کنند] ، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و از یکدیگر عیب مگیرید، و به همدیگر لقبهاى زشت مدهید، چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان .و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند.

هر اسم و لقبی را كه كوچكترین مفهوم نامطلوبی دارد و مایه تحقیر مسلمانی است ممنوع شمرده است

2 - نیش زدن و عیبجویی

كیست كه بی‌عیب است جز خداوند و معصومین(ع) ولی با این همه عیبهایی كه در همه انسانها هست خداوند "ستارالعیوب" است و آنها را پوشانده است. مسلمانان نیز باید این اخلاق الهی را در خود زنده نگهداشته "عیب‌پوش" باشد.

3 - لقب بد دادن

انسانهای بی‌شخصیت با دادن لقب زشت به دیگران و تحقیر آنها می‌كوشند عقده حقارت خود را از این طریق جبران كنند. اسلام صریحا از این عمل زشت نهی می‌كند و هر اسم و لقبی را كه كوچكترین مفهوم نامطلوبی دارد و مایه تحقیر مسلمانی است ممنوع شمرده است.


باشگاه کاریران تبیان - ارسالی از mohammad_majed