تبیان، دستیار زندگی
ناصر كشاورز شاعر و نویسنده ی کودکان است که در سال ۱۳۴۱ ،در تهران به دنیا آمد. از او تاكنون حدود ۱۶۰ عنوان كتاب در حوزه ادبیات کودکان منتشر شده است. آثار وی چنان دلنشین و ماندگار است که برای بزرگسالان نیز جذابیتی مخصوص به خود دارد. شعرهایش همیشه مورد اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاعری با هوای کودکی

ناصر کشاورز

ناصر كشاورز شاعر و نویسنده ی کودکان است که در سال 1341 ،در تهران به دنیا آمد. از او تاكنون حدود 160عنوان كتاب در حوزه ادبیات کودکان منتشر شده است.

آثار وی چنان دلنشین و ماندگار است که برای بزرگسالان نیز جذابیتی مخصوص به خود دارد. شعرهایش همیشه مورد استقبال مخاطبان خردسال،كودك و نوجوان بوده اند.

او تاکنون جوایز متعددی در حوزه شعر کودک و نوجوان دریافت کرده که دریافت جایزه دوازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در بخش "شعر" برای کتاب "مداد کوتاه" یکی از این جوایز است.

ناصر کشاورز در رابطه با شعر و ادبیات کودک چنین گفته است:

ناصر کشاورز

اعتقاد من این است كه در شعر و در جهان كودك، ما باید دنیا را با 5 حس مان درك كنیم تا بر مبنای ذهنیات، یعنی باید حس هامان را دوباره بیدار كنیم، بهتر ببینیم، بهتر بشنویم، بهتر بو بكشیم، بهتر لمس كنیم و بهتر بچشیم. حتی مزه غذاهایی را كه قبلاً خورده ایم دوباره كشف كنیم و دقت كنیم این مزه واقعاً چه بوده. من می خواهم همه حس هایم درگیر باشد در شعرهایم.

یك بار از من پرسیده بودند چه رنگی را دوست دارید گفتم اصلاً نمی توانم بین رنگ ها فرق بگذارم. همه رنگ ها را دوست دارم، همه رنگ ها حرف هایی برای گفتن دارند كه برای شنیدنشان باید دقت كنی. وقتی دقت بینایی بالا برود آن وقت می شود به لحظه هایی رسید در درك رنگ ها كه حال و هوای شاعرانه ای هم دارند.

وظیفه من به عنوان یك شاعر كودك و نوجوان این است كه حس های خودم ر به زبان بچه ها ترجمه كنم. طوری كه آنها هم در این حس ها و كشف ها شریك شوند. گاهی اوقات، توضیحات من شاید زیاد به نظر برسد اما بچه ها به جزئیات علاقه دارند. مخصوصاً خردسالان، من به این نتیجه رسیده ام هرچه ساده تر بگویم بیشتر می توانم به مرزهای شگفتی نزدیك شوم. شگفتی در چیزهای ساده نهفته است نه در چیزها یا اموری كه پیچیده به نظر می رسند.

مجموعه 12 جلدی "شعرهاى نى نى كوچولو"، مجموعه 12 جلدی "مى نى نى و مامانش"، مجموعه 4 جلدی "دویدم و دویدم"، "كلاغ زرد"، "مسئولیت"، "آزادی"، "گنجشك و پروانه"، "سیب جان سلام" و "مرا یك دایناسور درسته قورت داده"، 4مجموعه "تلخ و شیرین"، "رنگ هاى گمشده"، "از این طرف لطفاً فقط هیس" و "بوى نرگس" تعدادی از آثار اوست.

این شعر مربوط به  كتاب «رنگ های گمشده» است که با هم می خوانیم:

«حسی عجیب و تازه

در من زده جوانه

داده به چشم هایم

یك دید شاعرانه

نسبت به زندگی هم

تغییر كرده دیدم

حس می كنم كه الآن

یك آسمان امیدم

در گوشه دل خود

رازی نهفته دارم

مثل سكوت صدها

حرف نگفته دارم

درگیر با بلوغم

لبریز از سؤالم

با ذهن كوچك خود

سرشار از خیالم

پر می زنم به شادی

در آسمان رؤیا

جا می دهم در آغوش

فردای زندگی را»

تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

شاعری با شهرت جهانی

پدر شعر کودکان

پروین،آسمان شعر کودک

 پروین اعتصامی

شاعر تک بیت‏های ناب

شرح حال دهخدا

برادر دریا

رودکی

روز فردوسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.