تبیان، دستیار زندگی
دانشگاه تهران از مقام علمی پروفسور ویکتور الکک ، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیروت با پیام رئیس مجلس شورای اسلامی تجلیل کرد. ویکتور الکک در این مراسم که با حضور استادان ، فرهیختگان و دانشجویان برگزار شد، گفت : من آشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از استاد ادبیات فارسی دانشگاه بیروت در دانشگاه تهران(15/9/84)

دانشگاه تهران از مقام علمی پروفسور ویکتور الکک ، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیروت با پیام رئیس مجلس شورای اسلامی تجلیل کرد.

ویکتور الکک در این مراسم که با حضور استادان ، فرهیختگان و دانشجویان برگزار شد، گفت : من آشتی و نزدیکی بیشتر بین ملت ایران و جهان عرب را شعار خود قرار داده ام و به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی عشق می ورزم.

وی اظهار کرد: تاکنون کتابها و تحقیقات بسیاری در زمینه ادبیات ایرانی منتشر کرده ام و هدفم از این اقدام نزدیکی ایران و عرب از نظر علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، تفکر و حکمت است.

او یادآور شد: من به خود می بالم که توانسته ام با افراد فرهیخته ای چون استادان بدیع الزمان فروزان فر ، محمد معین ، ذبیح الله صفا و بسیاری از اهل ادب و دانش ایران آشنا شوم و در زمینه های ادبی و عرفانی از آنان مطالبی بیاموزم.

پروفسور الکک درخصوص ارادت به ایران و زبان فارسی گفت : هر چند من از پیروان فکری معتزله هستم و به قرابت عقل اعتقاد دارم ، اما در زندگی انسان گاهی سرنوشت قوی تر از تفکر و عقل عمل می کند که این موضوع در مورد من صادق است.

وی یادآورشد: مسیحیان لبنان تنها کسانی بودند که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 از فرهنگ ایرانی اقتباس کردند و از جمله این افراد جبران خلیل جبران است که با وجود مسیحی بودن ، اغلب افکار و آثارش برگرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیروت افزود: به عقیده من هر چند فلسفه اسلامی از یونان اقتباس شده ، اما باید گفت روح آن یونانی نیست بلکه تماما اسلامی و ایرانی است.

حدادعادل هم در پیامی ، الکک را خدمتگزار صادق زبان و ادب فارسی در جهان عرب دانست و توفیق روزافزون اعضای دانشگاه بیروت را برای تربیت استادان و گسترش دهندگان ادب فارسی در جهان عرب خواستار شد.حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی ، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم گفت : پروفسور الکک انسان فرهیخته جهان عرب است که تلاش مداوم 40 ساله اش هر طالب علمی را به تحسین وا می دارد.ویکتور الکک ، نماینده مدافع و قوی ایران نه تنها در جهان عرب ، بلکه در بسیاری از مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا است.

وی با اشاره به این که شکوه و عظمت زبان فارسی در گذشته بر هیچ کس پوشیده نیست ، یادآور شد: تجربه فارسی ملت بزرگ ایران در تعامل و تبادل عظیم فرهنگی بین زبان فارسی و عربی در دوران طلایی تمدن اسلامی ، بسیار گرانبهاست.