تبیان، دستیار زندگی
دو کشور ایران و چین بیشترین تبادل اقتصادی با هم دارند و واژه کشور برادر و دوست کلمه مانوسی برای مردم ایران زمین است. محصولات چینی در جای جای ایران دیده می شود و بی تردید میتوان گفت که چینیها بازار ایران را قبضه کرده اند. به همین خاطر و ارتباط تنگاتنگ دول
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلیج همیشه فارس است

جام جهانی2010
بخش ورزشی_
چند ساعت پس از آنکه سران کمیته ملی المپیک ایران به خاطر درج نام خلیج فارس روی پیراهن تماشاگران ایرانی حاضر در گوانگجو بازخواست شدند، در افتتاحیه بازیهای اتفاقی افتاد که حاشیه های فراوانی را به وجود آورد و آن هم درج واژه معجول خلیج ع.ر.ب.ی در این مراسم بود. اتفاقی که انگشت اتهام را به سوی احمد آل صباح رییس کویتی شورای المپیک آسیا نشانه رفت. قضیه از این قرار بود که یک کشتی به صورت نمادین آبهای مختلف قاره آسیا را پیمود و وقتی به جنوب ایران رسید، بر روی هشت اسکوربورد نصب شده در ورزشگاه اصلی بازیها نام معجول خلیج ع.ر.ب.ی خودنمایی کرد. اتفاقی که با واکنش شدید سران کمیته ملی المپیک ایران و سازمان تربیت بدنی مواجه شد و محمد علی آبادی به همراه بهرام افشارزاده و علی سعیدلو مراسم افتتاحیه را ترک کردند.

* اتفاقی که قابل پیش بینی نبود

دو کشور ایران و چین بیشترین تبادل اقتصادی با هم دارند و واژه "کشور برادر و دوست" کلمه مانوسی برای مردم ایران زمین است. محصولات چینی در جای جای ایران دیده می شود و بی تردید میتوان گفت که چینیها بازار ایران را قبضه کرده اند. به همین خاطر و ارتباط تنگاتنگ دولتهای ایران و چین بود که کسی انتظار نداشت چینیها از واژه معجول به جای واژه تاریخی خلیج فارس استفاده کنند. البته اگر ردپای این قضیه را دنبال کنید به اسمی میرسید که برای سران ورزش ایران فرد شناخته شده ای است. احمد فهد آل صبا وزیر نفت کویت که رییس شورای المپیک آسیا هم به شمار می آید کسی است که جزیی ترین برنامه های بازیهای آسیایی ابتدا به تایید او می رسد و سپس اجرایی میشود؛ بنابراین دور از انتظار نیست که اصلی ترین مقصر در این تحریف تاریخی را رییس کویتی شورای المپیک آسیا بدانیم.

سران ورزش ایران از وزارت خارجه تعیین تکلیف کرده اند و مسوولان وزارت خارجه ایران اعلام کرده اند که ترک ورزشگاه پاسخ لحظه ای خوبی برای این خطا بوده و سازمان تربیت بدنی باید اعتراض رسمی در قبال این حرکت را به مسوولان وزارت خارجه بسپارند.

*واکنش سران ورزش ایران به تحریف تاریخ

جام جهانی2010

دقایقی پس از اینکه بر روی اسکوربوردهای ورزشگاه گوانگجو واژه ای جعلی ثبت شد خبرگزاریهای مختلف ایران با انعکاس این اتفاق و خبط مسوولان برگزاری بازیهای آسیایی منتظر واکنش سران ورزش ایران بودند. بعد از دقایقی سایتهای مختلف خبری به نقل از مدیرکل روابط عمومی سازمان تربیت بدنی اعلام کردند که محمد علی آبادی، بهرام افشارزاده و علی سعیدلو به نشانه اعتراض ورزشگاه محل برگزاری مراسم افتتاحیه را ترک کرده اند و افشارزاده هم به نشانه اعتراض در مراسم رژه تیمها شرکت نکرده است. البته به غیر از افشارزاده که غیبتش در مراسم رژه در عکسهای تیم ایران مشهود بود، عکاسی نتوانسته از صحنه ای که علی آبادی و سعیدلو ورزشگاه را ترک کرده اند، عکسی را شکار کند با این حال خبرنگاران حاضر در چین در خبرهایشان اعلام کرده اند که پس از عذرخواهی رسمی نخست وزیر چین که در ورزشگاه حضور داشته سعیدلو و علی آبادی به استادیوم باز گشته اند.

* تصمیم دیپلماتیک ایران

شاید اگر این اتفاق در کشوری دیگر مثلا کشوری از حوزه خلیج فارس می افتاد، واکنشی که مسولان ورزش ایران در قبال این تحریف تاریخی می گرفتند، اتفاقی شدیدتر بود اما به هر حال مسوولان دولتی ورزش ایران تصمیم گرفتند در آن زمان

جام جهانی2010

در مواجهه با این خبط بزرگ چینی ها به نشانه اعتراض دقایقی ورزشگاه را ترک کنند. پس از پایان مراسم خبر رسید که قرار است درباره این اتفاق جلسه ویژه ای با حضور مسوولان سازمان ورزش در کمیته  اجرایی کمیته ملی المپیک ایران برگزار شود تا پاسخی قاطع تر به این خطای آشکار داده شود. اول این شایعه مطرح شد که شاید برای محکوم کردن این خطا تیمهای ایرانی بازی را تحریم کنند اما از ابتدا هم معلوم بود که این تهدید قابلیت اجرا شدن ندارد. به همین خاطر این خبر از حد شایعه هم نگذشت تا در روز اول مسابقات ورزشکاران ایرانی روی صحنه بروند. بعد شنیده شد که سران ورزش ایران از وزارت خارجه تعیین تکلیف کرده اند و مسوولان وزارت خارجه ایران اعلام کرده اند که ترک ورزشگاه پاسخ لحظه ای خوبی برای این خطا بوده و سازمان تربیت بدنی باید اعتراض رسمی در قبال این حرکت را به مسوولان وزارت خارجه بسپارند. پیش بینی میشود که وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به گوش مسوولان دولت چین برسانند.

به هر حال بی تردید جعل نام خلیج همیشه فارس اتفاقی بخشودنی نیست و همه مردم اعم از ورزشکاران و ... انتظار دارند که با این تحریف تاریخی و مسببان آن برخورد شود.

 محسن معتمدکیا

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی

مطالب مرتبط:

جعل نام خلیج فارس در افتتاحیه

تمام حواشی افتتاحیه بازیهای آسیایی