تبیان، دستیار زندگی
این روزها بسیاری از خانم ها و آقایان را می بینیم که در صورت و بدن شان تاتو دارند. با تتوی ابرو، به ابروها مدل می دهند و یا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدن یا بوم نقاشی؟

عوارض تتو کردن

تتو

این روزها بسیاری از خانم ها و آقایان را می بینیم که در صورت و بدن شان تاتو دارند. با تتوی ابرو، به ابروها مدل می دهند و یا دُم ابروها را بالا می برند. بعضی ها هم در بدن شان نقش و نگارهای مختلفی تاتو می کنند غافل از این که این گونه مواد رنگی که وارد پوست می کنند چه عوارضی می تواند داشته باشد.

عوارض تاتو:

دکتر مریم ملکی متخصص پوست، مو و زیبایی در این باره می گوید: عوارض تاتو با مواد رنگی می تواند سبب ایجاد Keloid (به اصطلاح گوشت اضافی)، عفونت در محل، حساسیت، sarcoidosis ، گوانولوم و اسکار نماید.

عفونت می تواند سطحی باشد به شکل زرد زخم و تبخال منتشر و یا عمقی تر باشد به شکل سلولیت.

آلرژی می تواند به مواد رنگی ایجاد شود که معمولا در رنگ هایی که ترکیبات جیوه(در رنگ قرمز) دارند، بیشتر دیده می شود.

تاتو همچنین می تواند سبب انتقال انواع بیماری های واگیردار از جمله ایدز و هپاتیت شود.

ازعوارض دیگر تاتو این که در صورتی که شخص نیاز به عکس برداری با MRI داشته باشد، تاتو در محل می تواند به دلیل وجود فلزات سنگین مانند اکسید آهن با این گونه تصویربرداری ها تداخل نماید و تشخیص را دچار مشکل نماید.

با گذشت زمان رنگ تاتو کم رنگ تر می شود و یا کلا از بین می رود و از قهوه ای به قرمز و یا از مشکی به کبودی می گراید و یا به دلیل تغییرات مُد روز، فرد تصمیم به پاک کردن و یا از بین بردن آن می گیرد که معمولا به همان فردی که تاتو را انجام داده مراجعه می نماید. این افراد معمولا با رنگ های هم رنگ، پوست محل تاتو شده را مجددا تاتو می کنند و به اصطلاح آن رنگ قبلی را پاک می کنند. این در حالی است که رنگ های قبلی در پوست موجود می باشد و رنگ جدید که هم رنگ پوست است فقط رنگ های قبلی را به عمق می فشارد و جایگزین آن می شود.

در بعضی موارد دیده می شود که یک خانم جوان در زیر ابرویش دو یا سه و یا چهار خط ابروی متعدد روی هم انباشته و مواد رنگی هم رنگ پوست پاک شده که ظاهری ناخوشایند ایجاد می کند.

گوشت اضافی ناشی از تتو

از اگزما تا ایدز

به گفته ی رییس انجمن تخصصی زیبایی امارات، عوارض خطرناکی مانند سل، جذام، ایدز و هپاتیت تنها بخشی از عوارض انجام تاتو به خصوص تاتوی ابرو است.

اگزما، تورم و خارش مکرر در ناحیه ی تاتو شده نیز از عوارض تاتو محسوب می‌شود که گاهی اوقات بیمار باید تا آخر عمر از پماد یا کورتون‌ های تزریقی استفاده کند. حتی با انجام تاتو ممکن است سلول‌ ها، ملتهب و به صورت دانه ‌های تسبیح، برجسته و بنفش رنگ شوند.

اگر مواد تاتو به لایه ی ماندگار پوست تزریق شود، برای همیشه باقی می ‌ماند و قابل پاک شدن نیست ولی در صورتی که در لایه‌ های سطحی تزریق شود، به تدریج کم‌ رنگ‌ می‌ شود و از بین می ‌رود. در عین حال، اگر مواد تاتو کربنی باشد می ‌توان آن را به وسیله ی لیزر کیوسوایچ برداشت ولی اگر دارای مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه ‌ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهنی در این رنگ‌ ها، امکان برداشتن آن ها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه ی تزریق شده برای همیشه تیره‌ رنگ باقی می ‌ماند.

عوارض تاخیری

دکتر پروین منصوری عضو هیات علمی دانشگاه و متخصص پوست می گوید: در برخی مواقع ممکن است بعد از گذشت چند ماه یا حتی چند سال از تزریق ماده ی تاتو، بدن شروع به واکنش بر ضد رنگ دانه ی وارد شده کند که اصطلاحا به آن راکسیوم گفته می‌ شود.

گاهی از روش‌ های دارویی برای رفع این واکنش یا همان راکسیوم استفاده می شود مانند تجویز کورتن‌ های خوراکی یا تزریقات متعدد و در مواردی که به هیچ یک از روش‌ های فوق پاسخ ندهد خارج کردن ماده ی رنگ دانه از بدن برای رفع عوارض تاتو لازم می شود.

من با توجه به عوارض تاتو، تنها به کسانی که ایرادهایی در پوست بدن یا صورت شان وجود دارد که برای از بین بردن آن ها هیچ روش پزشکی دیگری امکان پذیر نباشد، انجام تاتو را توصیه می‌ کنم؛ مثلا گاهی اوقات قسمت‌ هایی از پوست کاملا بی ‌رنگ بوده یا در مواردی به دلیل جراحی یا ایجاد زخم، قسمتی از خط لب از بین رفته است و با هیچ روشی نمی توان این قسمت‌ ها را به رنگ عادی برگرداند؛ در این گونه موارد توصیه به خالکوبی می شود.

جالب است بدانید که تمایل به خالکوبی در زنان بیشتر از مردان است و زنان در ناحیه صورت، چشم و لب و ابرو رغبت بیشتری برای انجام تاتو دارند اما در مردان خالکوبی بیشتر در ناحیه ی بازوها، سینه و پشت دیده می‌ شود.

عدم اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس پایین در کنار نواقص ظاهری یکی از مهم ترین علل مراجعه و تمایل افراد برای انجام خالکوبی‌ های وسیع است. این گروه قصد دارند که با انجام این کار جلب توجه کنند.

هشدارها:

تاتو باید در مراکز مجاز و با رعایت اصول بهداشتی و توسط یک فرد باتجربه انجام شود. عدم رعایت نکات بهداشتی در تاتو کردن و استفاده از سوزن ‌های مشترک ممکن است سبب انتقال عفونت های ویروسی مانند ایدز، هپاتیت، بیماری های میکروبی، عفونی و حتی بیماری سل شود.

متاسفانه در بعضی موارد به دلیل عدم آگاهی افراد غیر حرفه ای و یا عدم اطلاعات کافی بهداشتی و طبی، مراجعه کنندگان به افرادی که تاتو انجام می دهند فقط به صرف این که برای او یک سوزن استریل باز کنند خیال شان راحت می شود که هیچ خطر انتقال ایدز و هپاتیت برای آنان وجود ندارد. در صورتی که اگر آرایشگر و یا کسی که تاتو را انجام می دهد از یک ظرف رنگ برای افراد مختلف استفاده کند به دلیل این که باید مرتب سوزن را در رنگ بزند می تواند از طریق ظرف ماده ی رنگ، بیماری را به دیگری انتقال دهد. بنابراین باید برای هر فرد یک ظرف استریل و یا حداقل ضدعفونی شده و یک سوزن استریل و یک جفت دستکش استریل استفاده شود.

تاتو به طور معمول در موسسات زیبایی و آرایشگاه‌ ها انجام می‌ شود. البته پزشکانی هم هستند که کار تاتو انجام می‌ دهند اما به علت عوارض خطرناک، این کار اغلب از سوی انجمن ‌های تخصصی پوست تایید نمی‌ شود. نباید فراموش کرد که عوارض تاتو و حساسیت افراد به مواد آن قابل پیش ‌بینی نیست و نمی ‌توان خطر کرد و منتظر نتیجه ی آن بود.

از بین بردن تتو

از بین بردن تاتو

لیزر Q-Switched N-D yag مناسب ترین دستگاه است که می تواند بدون آسیب به پوست ذرات رنگ را در زیر پوست تبدیل به ذرات بسیار کوچک تری نماید که بعدا توسط بدن جذب شده و از بین می رود.

بسته به میزان رنگ موجود در پوست و عمق آن، این روش درمانی باید هر 1 یا 2 ماه تکرار شود تا به مرور از بین برود.

گاه به دلیل میزان زیاد رنگ یا جوهر در تاتو ممکن است تعداد جلسات لیزر زیاد شود و حتی به 10 جلسه برسد. ولی معمولا اکثرا بین 2 تا 5 جلسه لیزر نیاز دارند. به این صورت هیچ اثری از جای زخم یا تاتو باقی نخواهد ماند.

گردآوری و تنظیم: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

تتو نکنید، به 8 دلیل

تاتو؛ نقوشی درمانگر یا ویرانگر؟

بیماری های ناشی از تاتو کردن

تاتو و عوارض ناشی از آن

می‌خواهید خالکوبی‌تان را پاک کنید؟

خالکوبی مدرن یا ایدز؟!

ممنوعیت انجام فعالیت تخصصی زیبایی در آرایشگاه ها

تهدید کننده های سلامت در آرایشگاه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.