تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه با مسئول سایت اردبیلی موهای سرش را نه در آسیاب بلكه در رفت و آمدهای متوالی به خانه دخترها و پسرهای جوان سفید كرده است ، می خندد و ردیف دندان های نامرتب و افتاده اش را نمایان می كند، دندان هایی كه شاید بر اثر مصرف نقل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروس رفته ایمیل چك كنه!

مصاحبه با مسئول سایت اردبیلی


موهای سرش را نه در آسیاب بلكه در رفت و آمدهای متوالی به خانه دخترها و پسرهای جوان سفید كرده است ، می خندد و ردیف دندان های نامرتب و افتاده اش را نمایان می كند، دندان هایی كه شاید بر اثر مصرف نقل و شیرینی وصلت های بسیار صورت گرفته به دست او، به این حال و روز در آمده است؛ تیر تركش همسریابی او طی این سال های طولانی عمر به تمامی دختران و پسران دم بخت خانواده و اهل محل اصابت كرده و كمتر كسی در این میان وجود دارد كه از این هدف گیری در امان باشد مگر این كه در شعاع تیررس او قرار نگرفته باشد.

او دیروز مجهز به عصا و چارقد گلدار و لبخند شیرین و از همه مهمتر صبر و حوصله، نوای پیوند را در تمامی خانواده ها سر می داد اما امروز او بیمار و رنجور در بستر آرمیده است و نگران از آینده تمامی دختران و پسرانی است كه چند سال دیگر به گفته او به سن ازدواج می رسند و...

تعجب نكنید حتما این یك گزارش اینترنتی است ، چرا كه تا دیروز وصلت های فرخنده میان دختران و پسران را خانم بزرگ های گیس سفید و آقا بزرگ های ریش سفید تقبل می كردند اما امروز رفته رفته با حضور پررنگتر اینترنت در جامعه ما خصوصاً نزد جوانان، این پا پیش گذاشتن جهت وصلت های فرخنده تا حدودی به عهده سایت های همسریابی اینترنتی گذاشته شده است.

همسر یابی اینترنتی از نوع سنتی

آدرس سایت HTTP://WWW.ARDABILI.COM  را که وارد می کنم پیش رویم صفحه ای گشوده می شود که در آن تصویر یک فرد روحانی نمایان است و بعد از آن اجازه رسمی از مراجع بزرگ تقلید و به ترتیب در صفحات دیگر فرم های كه اختصاص به همسریابی دارد.

در قسمت فعالیت سایت مطلبی قرار دارد به این شرح «سعی ما بر این است كه از طریق اینترنت و این صفحات با ارایه دقیق راههای بهینه سازی، یك زندگی سالم و بی آلایش براساس معیارهای یك انسان مسلمان را پیش روی خواهان آن قرار دهیم به همین دلیل آشنایی با نوع فعالیت های گسترده علمی و عملی جناب حجت الاسلام اردبیلی می تواند شما را در انتخاب راهنما و مشاوره امین و دانا بیشتر كمك نماید.»

آدرسی كه مسئول این سایت برای گفت و گو در اختیارم قرار داده است بار دیگر مرور كرده و با خود زمزمه می كنم شاید این آدرس دفتر كار باشد ؛ شاید هم یكی از مراكزی كه به نوعی مرتبط با دانشگاهی است كه او در آن تدریس می كند ، اما وقتی به بن بست یك كوچه قدیمی پا می گذارم و پلاك سر در خانه قدیمی را با آدرس در دست خود مقایسه می كنم این شك در من به وجود می آید كه این آدرس شاید متعلق به محل كار نباشد و این شك زمانی به یقین تبدیل می شود كه فرزند كوچك «جعفر اردبیلی» صاحب سایت همسریابی در خانه قدیمی را با لبخند و نوعی شیطنت بچگانه می گشاید.

خانه پیش رویم بسیار سنتی است چرا كه هنوز در آن فضای اندرونی و بیرونی را می توان به درستی احساس كرد ، سجاده اش در كنار كتابخانه بزرگی كه انباشته از كتاب های مرتبط با فقه و اصول اسلامی است بر روی زمین گسترده شده و پرده ای ضخیم اتاق را به دو نیمه كرده است . ما با كتاب ها و سجاده و پشتی های ردیف شده در این سو و كامپیوتری كه با روشن شدن آن فرم های پر شده توسط متقاضیان همسر یابی از تمامی نقاط كشور و حتی جهان به آن سرازیر می شود در آن سوی اتاق قرار دارد. شاید این پرده مرزی باشد برای گذر از روش های سنتی و روی آوری به روش های نوین، در حالیكه هنوز به پرده ضخیم چشم دوخته ام سئوالاتم را آغاز می كنم.



چه طور به همسر یابی از طریق اینترنت علاقه مند شدید؟

تا همین چند سال قبل من با مقوله اینترنت نا آشنا بودم و در زمینه همسریابی و مشاوره ازدواج با شاگردانم در دانشگاه ارتباط داشتم و فعالیت های زیادی نیز در این زمینه انجام دادم از جمله طراحی و تأسیس كانون مشاور پیوند دانشجویی در دانشگاه تهران و یا ایـــــجاد و تأسیس صندوق های قرض الحسنه پیوند در دانشگاه تهران و محبان الزهرا در جمع برخی از دانشجویان دانشگاه امیر كبیر. به هر حال من كارم را با دانشجویان شروع كردم و این احساس را داشتم كه اینترنت یك رسانه عام و عمومی برای دانشجویان محسوب می شود هر چند لازم است كه در این جا به این نكته اشاره داشته باشم كه طیف وسیعی از دانشجویان ما از اینترنت فقط چت كردن و كنترل صندوق پستی رامی شناسند اما با این حال فكر كردم اینترنت می تواند یك وسیله خوب برای ارتباط و كمك رسانی به این قشر باشد.



چه كسانی در تأسیس این سایت فعالیت و نقش داشته اند؟

سایتی كه اكنون در زمینه همسریابی فعالیت دارد حاصل چندین سال فعالیت شخصی خودم و تعدادی از دوستان در كانون مشاوره دانشجویی و پیوند دانشگاه علوم پزشکی تهران است . ابتدا مشاوره ها و فعالیت های همسریابی این كانون محدود به دانشگاه و فقط در زمینه ازدواج های دانشجویی بود ولی از سال 79 با دایر كردن پایگاه اطلاعاتی همسریابی فعالیت های خود را گسترش دادیم.



طیف مخاطب شما برای همسریابی دانشجویان هستند؟

خوب است بدانید علت اصلی روی آوری من به این كار، دیدن مشكلات شدیدی بود كه اكثر دانشجویان در زمینه همسریابی با آن رو به رو بودند، بسیاری از آنها بعد از فارغ التحصیل شدن قصد خروج از كشور را داشتند من از نزدیك با آنها در ارتباط بودم و مشكلات روحی آنها را درك می كردم بنابراین كار مشاوره با دانشجویان را از دانشگاه آغاز كردم. بنابراین طبیعی به نظر می رسد كه طیف وسیعی از مخاطبان من دانشجویان باشند اما این حرف بدین معنا نیست كه ما به افراد دیگر بی توجه هستیم.



چرا در صفحه اول سایت، تصویر خودتان را به عنوان یك روحانی گذاشته اید؛ آیا این كار علت خاصی دارد؟

هدف من در درجه اول معرفی خودم و در مرحله بعدی به نوعی كسب اعتماد افراد بود به نحوی كه مراجعه كنندگان در همان وهله اول ورود به سایت متوجه بشوند مدیریت سایت با چه شخصیتی است كه اگر بعدا تمایل داشتند در مورد خصوصی ترین مسائل خود با من صحبت كنند.

شما برای شروع به كار در این زمینه و هم چنین راه اندازی این سایت از محل و شخص به خصوصی اجازه گرفته اید؟

همان طور كه در سایت مشاهده كرده اید من مجوزهایی برای شروع به كار خود از مراجع و علمای تقلید دریافت كرده ام كه از این مراجع می توان به آیت الله محمد فاضل لنگرانی ، سید علی سیستانی و ناصر مكارم شیرازی اشاره داشت. اما خوب است بدانید كه هیچ كدام از این مجوزها مربوط به ازدواج اینترنتی نیست؛ من برای مشاوره دادن و ترویج فرهنگ ازدواج این مجوزها را دریافت كرده ام چون تا آن جا كه من اطلاع دارم در مورد امور مشاوره و ازدواج اینترنتی نیاز به اجازه نداریم چون فعالیت های اینترنتی احتیاج به اجازه ندارد.



شما برای شروع به همسریابی از طریق اینترنت، چه اطلاعاتی را از متقاضیان دریافت می كنید ؟

در بدو امر فرمی را از طریق شبكه اینترنت به متقاضیان عرضه می كنیم كه باید تكمیل شود در این فرم اطلاعات فرد متقاضی شامل نام و نام خانوادگی ، نام پدر ،شغل ، رنگ چشم، نژاد ، قد، رشته تحصیلی ، تعداد خواهر و برادر ، پدر و مادر در قید حیات هستند یا نه، منزل شخصی یا استیجاری ، ازدواج قبلی داشته اند یا نه ، طلاق گرفته اند یا نه ، اعضای خانواده تا چه حد به او كمك می كنند، ازدواج با كسی كه قبلا همسر داشته یا متاركه كرده را می پسندند یا نه ، آرامش و صبوری همسر برای فرد تا چه اندازه اهمیت دارد و آیا فعالیت بیرون از منزل همسر موجب رنجش خاطر او می شود به صورت سوال مطرح شده اند كه متقاضی باید به آنها پاسخ دهد و برای ما از طریق اینترنت ارسال كند كه ما ظرف 24 ساعت به فرم ارسالی جواب می دهیم و اگر شخصی را مطابق فرم در جستجوی های خود پیدا كنیم قرار ملاقات حضوری را می گذاریم. البته این ملاقات در حضور خودم صورت می گیرد و سعی می كنم در جلسه اول این افراد تا حدودی با خصوصیات یكدیگر آشنا شوند. به عنوان نمونه همین امروز من یك قرار داشتم كه خانم دانشجو الكترونیك بود و آقا فروشنده لوازم ورزشی كه احساس كردم حدود 60 درصد با هم تفاهم دارند ولی نیاز به مشاوره بیشتری داشتند.



خانواده ها تا چه حد از این ملاقات ها با اطلاع هستند؟

در اولین جلسه ملاقات حضوری غیر از خود من به عنوان یك واسطه و دختر و پسر كسی دیگر حضور ندارد اما در همان جلسه اول سعی می كنم از دو طرف بخواهم كه حداقل به یكی از اعضای خانواده مثل مادر یا پدر نیز اطلاع بدهند تا در جریان امر باشند.



آیا این ملاقات های حضوری در سایت انعكاس می یابد؟

به هیچ وجه، ضمن آنكه اطلاعات ارسالی محرمانه تلقی شده و برای هیچ یك از متقاضیان دیگر نیز قابل رویت نیست و متقاضیان نمی توانند به مشخصات داوطلبان دیگر حتی اگر مطابق با خواسته آنها باشد دسترسی داشته باشند.



این نوع همسریابی اینترنتی خاص ایران است ؟

این سایت اینترنتی نه ایران بلكه سرتاسر دنیا را در بر می گیرد. اگر برای سایت تقاضایی وجود داشته باشد مضایقه نخواهم كرد كما اینكه در كانادا مقدمات ازدواج یك جوان ایرانی را با یك دختر لهستانی كه بعداً مسلمان شد فراهم کردم وخطبه عقد و ازدواج این دو را نیز قرائت كردم و ازدواجشان هم در سفارت به ثبت رسید. هم چنین یك دختر ایرانی مقیم دبی را از طــریق همین فرم ها به عقد یك پسر شیرازی در آوردم و نمونه های بسیار دیگری.



میانسالان به خاطر فوت همسر یا طلاق می توانند از خدمات اینترنتی سایت شما استفاده كنند؟

هدف ما كمك به افراد مجرد و جویای همسر در تمام سنین است ما منعی برای كمك به این گونه افراد نداریم و اگر تقاضایی وجود داشته باشد برای آنها همسریابی می كنیم. البته تاكنون بیشتر مراجعین ما دانشجویان بوده اند زیرا سایر افراد جامعه ظاهراً شناختی از خدمات این سایت ندارند و من هم شخصاً به تبلیغات اعتقادی ندارم.



از طریق این پایگاه اینترنتی علاوه بر تسهیلات همسریابی چه خدمات دیـــــــگری به مردم ارائه می دهید؟

علاوه بر همسریابی، در ارتباط با هر گونه مسئله خانوادگی ، علمی ، تحصیلی و روان شناسی مشاوره های رایگانی را به درخواست كنندگان ارائه می دهیم. تعدادی از كتاب ها نیز در سایت وجود دارند كه علاقه مندان می توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند و طی هماهنگی هایی كه با بهترین مشاوران روان پزشك كشور صورت گرفته افرادی كه نیاز به متخصصان روان پزشكی دارند به آنها مــــــــعرفی می شوند و با كمترین هزینه ممكن تحت مشاوره قرار می گیرند. در زمینه آزمایش های ژنتیكی احتمالی مورد نیاز هم تاكنون به افراد خدماتی ارائه شده است.



شما بابت خدماتی كه ارائه می دهید وجهی هم دریافت می كنید ؟

به هیچ وجه. ما بابت ارائه كلیه خدمات خود كه علاوه بر همسریابی گاهی شامل كمك به تامین جهیزیه نیز می شود ریالی از متقاضیان نمی گیریم. به عبارتی این خدمات رایگان عـــــــرضه می شود و قصد ما نیز انجام كار نیك است نه سوداگری.



منابع مالی مورد نیاز شما از چه طریقی تامین می شود؟

برای تامین پول مورد نیاز از مراجع ، علما، افراد خیر و نیكوكار كمك گرفته ایم و همانگونه كه در سایت نیز آمده است ما مجوزهایی نیز از برخی آیات عظام دریافت كرده ایم كه می توانیم براساس این مجوز یك سوم از محل خمس و زكات اشخاص را به این گونه مصارف خیریه برسانیم. در طی این چند سال ما تاكنون مبالغ زیادی را بابت مشاوره و همسریابی هـــــزینه كرده ایم بدون اینكه ریالی از كمك دولت استفاده كرده باشیم.



طی مدت فعالیتتان از طریق اینترنت تا كنون برای چه تعداد متقاضی همسر مناسب یافته اید؟

طی مدتی كه در این زمینه فعالیت فردی و یا دانشگاهی و اینترنتی داشته ام یعنی حدد 6 سال بین 800 زوج پیوند برقرار كرده ام كه خوشبختانه تاكنون هیچ كدام از این ازدواج ها بد فرجام نبوده و به طلاق منتهی نشده است.



درخواست های ارسالی به سایت توسط چه كسانی مورد مطالعه قرار می گیرد؟

از آن جا كه این اطلاعات بسیار محرمانه است و جز خصوصی ترین مسائل هر فرد محسوب می شود كسی دیگر جز خودم به این اطلاعات دسترسی ندارد. من روزی چند بار به باكس سایت مراجعه می كنم و اطلاعات ارسالی را مورد مطالعه قرار می دهم و سعی می كنم در كمترین زمان پاسخگو باشم.



در روز چه تعداد متقاضی به سایت شما مراجعه می كنند؟

متغییر است، اما به طور میانگین 100 الی 150 نفر.



آیا سایت شما مورد حمله اینترنتی قرار گرفته است ؟

در طی این سال ها یك بار؛ اما مسئله بسیار جدی نبود. با این حال من به كمك شاگردانم ســـعی كرده ایم سایت را به گونه ای تقویت كنیم كه هر كسی قادر به نفوذ در آن نباشد.



حمله به سایت ها اتفاقی است كه هر لحظه امكان وقوع دارد و از آن جا كه اطلاعات داخل سایت شما مربوط به شخصی ترین مسائل افراد است شما در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید ؟

من هر شب پس از مطالعه فرم ها و استخراج شان آنها را از روی سایت برمی دارم و اگر شما در سایت دقت كنید متوجه می شوید مطالب زیادی در آن وجود ندارد چون اكثر اطلاعات به طور پنهان در سایت قرار دارد كه تنها خود من به آنها دسترسی دارم.

در مقابل اینترنت نباید خرافات گرایی بكنیم بلكه باید مجهز بشویم و روش درك اطلاعات را نیز به روز كنیم. ما همیشه جلوی پدیده های ورودی به كشور به نوعی عقب مانده حركت كرده ایم و علت آن است كه همیشه محتاط بوده ایم و چشم به آسمان و زمین داشته ایم كه به كسی برخورد نكنیم اما امروز باید قبول داشته باشیم كه اینترنت راه گفتمان است و ازدواج از طریق آن نادیده گرفتن روش های سنتی نیست بلكه آسان نمودن آن است. من قبول دارم كه اینترنت با خود مفاسدی را نیز به همراه دارد اگر افرادی به سوی سایت های خلاف كشیده می شوند این كار به علت عدم آگاهی و اطلاع است پس وظیفه ما آگاهی دادن به این افراد است.



در روز چند ساعت به اینترنت اختصاص می دهید؟

شاید بیشتر از 9 ساعت؛ به طوری كه همه خانواده از دست من كلافه هستند. حتی گاهی اوقات كه به میهمانی دعوت می شوم لپ تاپ را نیز با خود همراه دارم. من آن قدر زمان بــرای اینترنت می گذارم كه بعضی اوقات خانواده می خواهند از طریق اینترنت برای آنها زمان مشاوره بـگذارم!



از اینترنت در چه مواردی استفاده می كنید؟

در درجه اول اینترنت برای تمركز روی كارم است اما بعد از كار به تمامی سایت ها مراجعه می كنم.



به چت كردن نیز علاقه دارید؟

بله و تا آن جا كه بتوانم در اكثر چت روم ها وارد می شوم تا با مسائل جوانان بیشتر آشنا بشوم دنیای چت دنیای جالبی است كه همیشه افراد شخصیت دوم خودشان را در آن بروز می دهند. در كشورهای دیگر افراد از چت برای تبادل اطلاعات و دوست یابی استفاده می كنند كه این كار خیلی سریع اتفاق می افتد اما در ایران جوانان ما ساعت ها با شخص دوم چت می كنند و آخر سر معلوم می شود طرف مقابل همسایه دیوار به دیوار خودشان بوده است.



شما نیز در چت از همان شخصیت دوم بهره می گیرید؟

(می خندد) به خاطر اینكه بتوانم به جمع این افراد ملحق بشوم و نیازهای آنها را كاملا درك كنم لازم است من نیز مثل آنها یكی غیر از خودم باشم.



از طریق چت دوستانی را نیز یافته اید؟

چند نفر از دوستانی كه در احداث و راه اندازی این سایت به من یاری رسانده اند جزو كسانی هستند كه در چت روم ها با آنها آشنا شده ام.

به عنوان یك فرد روحانی كه همسریابی از طریق اینترنت را برگزیده است فكر می كنید در مقابل اینترنت باید چگونه رفتار كنیم؟

در مقابل اینترنت نباید خرافات گرایی بكنیم بلكه باید مجهز بشویم و روش درك اطلاعات را نیز به روز كنیم. ما همیشه جلوی پدیده های ورودی به كشور به نوعی عقب مانده حركت كرده ایم و علت آن است كه همیشه محتاط بوده ایم و چشم به آسمان و زمین داشته ایم كه به كسی برخورد نكنیم اما امروز باید قبول داشته باشیم كه اینترنت راه گفتمان است و ازدواج از طریق آن نادیده گرفتن روش های سنتی نیست بلكه آسان نمودن آن است. من قبول دارم كه اینترنت با خود مفاسدی را نیز به همراه دارد اگر افرادی به سوی سایت های خلاف كشیده می شوند این كار به علت عدم آگاهی و اطلاع است پس وظیفه ما آگاهی دادن به این افراد است.



شما كه صاحب سایت همسریابی از طریق اینترنت هستید خودتان از چه طریقی ازدواج كرده اید؟

او می خندد. در حالیكه سینی چای از پشت پرده ضخیم به درون اتاق هدایت می شود و او باز با همان لبخند می گوید، 17 سال پیش و با روش بسیار بسیار سنتی با همسرم ازدواج كرده ام ...

چند لحظه بعد همسر آقای جعفر اردبیلی با اصرار او با چهره ای مهربان از پشت پرده ضخیم قدم به درون اتاق می گذارد.



همسر یابی اینترنتی از نوع تضمینی

یادم هست بچه كه بودم هر وقت پدر می خواست هندوانه بخرد اكبر آقای میوه فروش با اون هیكل به قول امروزی ها بادی بیلدینگ كارش بر سر هندوانه ضربه ای می زد و روی دست می گرفت و با صدای بلند می گفت به مولا قسم تضمینی تضمینی ببر و از شیرینیش صفا كن و به راستی كه هنوز طعم شیرین آن هندوانه را به یاد دارم . بزرگتر كه شدم برای درس هایم در كلاس های تقویتی شركت كردم گفتند قبولی تضمینی. در كلاس كنكور باز هم تضمینی. شركت در كلاس رانندگی باز هم تضمینی خلاصه از بدو تولد تاكنون شاید صدها بار با این كلمه تضمینی برخورد كرده ام اما هیچ كدام مرا تا این حد میخكوب نكرد وقتی صفحه اول یكی از سایت های همسریابی را گشودم و با این جمله رو به رو شدم «یافتن قطعی همسر دلخواه با تضمین صد در صد» و در ادامه خواندم « تعجب نكنید. به جز كنكور، ازدواج هم می تواند تضمینی باشد. پس از ثبت نام برای استفاده از خدمات ازدواج تضمینی كارشناسان موسسه برای ازدواج شما بسیج خواهند شد آن قدر متقاضی ازدواج به شما معرفی می شود كه كلافه خواهید شد. به خودتان می گویید آه خدای من این همه خواستگار از كجا آمده؟ و این جاست كه موسسه ... ثابت می كند كه قسمت و تقدیر در ازدواج بی تاثیر است. موسسه آن قدر مطمئن است كه اگر شما تا زمان مقرر همسر دلخواه خودتان را پیدا نكردید 75 درصد هزینه ای كه در زمان ثبت نام دریافت شده به شما مستردد می گردد. درضمن این روش به آقایان سخت گیر و مشكل پسند نیز توصیه می شود.»

این تنها روش همسریابی در سایت موسسه ... نیست چرا كه این موسسه حداقل 6 روش دیگر را نیز پیش روی مشتاقان ازدواج می گذارد از جمله این روش ها شركت در سمینار WHO FOR WHO ، انتخاب همسر با روش SS، یافتن همسر دلخواه با تكنیك COM FOR CHAT ، یافتن همسر از طریق گرفتن شماره تلفن های خیابانی، و یافتن و ارزیابی همسر آینده از طریق شركت در سمینار10،0 است.

در سایت این موسسه یكی از روش ها ، شركت در سمینار WHO FOR WHO عنوان شده است كه به همه افراد یك كد تعلق می گیرد ، نام و نام خانوادگی افراد قابل شناسایی نیست. هر شخصی كه در جایگاه قرار می گیرد مشخصات خود و همسر دلخواهش را اعلام می نماید. اگر یكی از حاضرین علاقه مند باشد با یكی از كدها در رابطه با ازدواج مذاكره نماید كد را در فرم ویژه یادداشت می نماید. هر شخص می تواند حداكثر 3 نفر را یادداشت نماید؛ بعد از سمینار با استخراج نتایج توسط كامپیوتر از افراد تلفنی دعوت می شود تا در موسسه حضور یافته و با یكدیگر به صورت چهره به چهره مذاكره نمایند. افراد بعد از حداكثر3 جلسه باید نتیجه را به موسسه اعلام كنند و در صورت مثبت بودن بعد از مشاوره مراحل بعدی توسط خانواده ها ادامه می یابد. ورود به سمینار تا اطلاع ثانوی 3 هزارتومان و هزینه جلسات مشاوره بین 3 تا 6 هزارتومان است .

هم چنین این سایت برای مشاوره های حضوری به ازای هر نیم ساعت 5 هزار تومان حق مشاوره و 10 هزار تومان برای3 تا 5 نوبت مشاوره تلفنی دریافت می نماید.

***

هر چند همسریابی اینترنتی در كشور ما عمری كوتاه دارد اما در مقابل سایت های خارجی مشابه سال هاست روی اینترنت فعالیت و تبلیغ دارند، ظهور چنین سایت هایی در كشور نشان دهنده ترویج و گسترش اینترنت در حوزه های غیر تخصصی و خصوصاً اجتماعی است.

به هر حال این گونه بهره برداری از اینترنت در فعالیت های اجتماعی به نوعی نوید بخش افزایش تعداد كاربران و تنوع در استفاده از اینترنت می شود هر چند در این میان قطعاً سوء استفاده هایی نیز صورت خواهد گرفت.

مینو مؤمنی



لینک ها :

روز دانشجو

مشکل تنهایی در دانشجویان

تأملی بر ازدواج های دانشجویی

همسران؛ قبل از ازدواج  (مجموعه مقالات)

مشاوره ازدواج، خانواده و  …(پای درد دل شما)

کتاب های « سیاسی » ، « تاریخی » ، « اسلامی » ، « روان شناسی»  ، « خانواده » از فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.