تبیان، دستیار زندگی
در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی كه از بعدازظهر دیروز در گوانگجو آغاز شد مسئولان برگزاری این مسابقات توهین بزرگی به مردم ایران كردند .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جعل نام خلیج فارس در افتتاحیه

افتتاحیه

در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی كه از بعدازظهر دیروز در گوانگجو آغاز شد مسئولان برگزاری این مسابقات توهین بزرگی به مردم ایران كردند و به‌طور هماهنگ روی 8 نمایشگری كه در حاشیه زمین وجود داشت نام مجعول خلیج (ع رب ی) را حك كردند.

در مراسم افتتاحیه یك كشتی كه به صورت نمادین در آب‌های رودخانه‌ای در جریان بود، پس از قرار گرفتن در امواج سهمگین به جزایر مختلفی می‌رسید كه به یكباره نمایشگرهای محل برگزاری نام خلیج فارس را به صورت جعلی خلیج ع رب ی عنوان كردند. زمانی كه این اتفاق افتاد خبرنگاران عرب زبان با حالتی خاص به خبرنگاران ایرانی نگاه كردند. آنها پیش از این توانسته بودند میزبانی بازی‌های كشورهای اسلامی را به خاطر استفاده از نام خلیج فارس از ایران بگیرند. به هر حال احمد آل صبا، رئیس شورای المپیك آسیا یك كویتی است اما اینكه مسئولان چینی برگزاری مسابقات توهمات كشورهای عربی را در عرصه ورزش پررنگ جلوه بدهند، دور از ذهن به نظر می‌رسید.

سعیدلو و علی آبادی در کنار یکدیگر

در پی این اتفاق علی سعیدلو، محمدعلی آبادی و بهرام افشارزاده مسئولان كمیته ملی المپیك و سازمان تربیت بدنی كه در این مراسم حضور داشتند به نشانه اعتراض محل برگزاری مراسم افتتاحیه را ترك كردند. آنها از شورای المپیك آسیایی خواستند تا به صورت جدی این موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار داده و اقدام‌های لازم در این‌باره صورت گیرد. این درحالی است كه موسسات علمی و جغرافیایی دنیا این خلیج را به نام خلیج فارس می‌شناسند اما گاهی برخی كشورها با خواندن این خلیج به نام مجعول ع ر ب ی، درصدد تحریف این واقعیت تاریخی هستند.

پس از این اتفاق نخست‌وزیر چین رسما از علی سعیدلو و محمد علی‌آبادی عذرخواهی كرد و به این ترتیب مسئولان ورزش ایران كه مراسم را ترك كرده بودند بار دیگر به محل برگزاری افتتاحیه بازی‌های آسیایی بازگشتند.

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی