تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان مجلس مصوب کردند که تعداد کل کارکنان هر دستگاه در تصدی‌های قابل واگذاری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، کار معین و مشخص، ساعتی و عناوین مشابه) به استثناء اعضای هیات علمی سالانه حداقل دو درصد کاهش یابد و موارد استثناء همه ساله در قانون بودجه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس در هفته‌ای که گذشت

رئیس مجلس الشوری الاسلامی علی لاریجانی

بخش سیاسی- از ابقای لاریجانی در کرسی ریاست فراکسیون اصولگرایان تا بررسی 33 ماده از لایحه برنامه پنجم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شنبه 15آبان ماه دومین هفته بررسی جزییات برنامه پنجم را در صحن علنی مجلس آغاز کردند و از  ماده 35 تا ماده 68 این لایحه (33 ماده) را مورد بحث و بررسی قرار داده و تعدادی از آن‌ها را تصویب کردند.

علاوه بر بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم یکی از مهمترین موضوعات هفته گذشته مجلس انتخابات هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان بود که طبق پیش‌بینی‌ها علی لاریجانی به عنوان رییس فراکسیون انتخاب و ابقا شد اما این موضوع برخلاف پیش‌بینی‌ها حاشیه‌هایی به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی تبیان مهمترین مصوبات و دستور کارهای هفته گذشته مجلس به این شرح است:

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه خود و در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه مصوبه مهمی را پشت سر گذاشت که طبق آن پزشکانی که در استخدام پیمانی یا رسمی مراکز آموزشی درمانی دولتی و عمومی غیردولتی هستند مجاز به فعالیت پزشکی در مراکز تشخیصی و آموزشی درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی و خیریه نیستند.

البته پزشکان در صورت ماموریت به بخش غیردولتی از شمول این حکم مستثنی شدند، مشروط به این‌که صرفا از یک محل به میزان بخش دولتی بدون هیچ دریافتی دیگر حقوق و مزایا دریافت کنند.

علاوه بر پزشکان، کارکنان ستادی وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه و سازمان وابسته و هم‌چنین هیات رییسه دانشگاه‌های علوم پزشکی، روسای بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشتی و درمانی مجاز به فعالیت در بخش غیردولتی درمانی تشخیصی و آموزشی نیستند و هرگونه پرداخت از این بابت به آنها ممنوع است.

مجلس در جلسه شنبه هم‌چنین تصویب کرد که مشمولان وظیفه‌ی نیروهای مسلح (مشغول به خدمت) و بسیجیان فعال در صورت از کار افتادگی یا فوت، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح قرار می‌گیرند.

در مصوبه دیگری وزارت بهداشت باید فهرست مواد و فرآورده‌های غذایی سالم و ایمن و سبد غذایی مطلوب را برای گروه‌های سنی مختلف اعلام کند و زمینه‌ی لازم برای توسعه‌ی طب سنتی و استفاده از داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی را فراهم کند.

نمایندگان مجلس، وزارت بهداشت را موظف کردند که به منظور حفظ یکپارچگی در مدیریت دانش و اطلاعات حوزه‌ی سلامت، نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان اقدام کند

مجلس هم‌چنین  به وزارت بهداشت ماموریت داد تا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص کند و عرضه‌ی محصولات کشاورزی، که به صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده‌اند، را ممنوع کند و با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، امکان دسترسی مردم را به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند، فراهم کند.

نمایندگان مجلس، وزارت بهداشت را موظف کردند که به منظور حفظ یکپارچگی در مدیریت دانش و اطلاعات حوزه‌ی سلامت، نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان اقدام کند.

مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده دیگری مصوب کرد که به پزشکانی که در مناطق کمتر توسعه یافته به طور مستمر (حداقل دو سال متوالی) در سامانه خدمات جامع و هماهنگی سلامت انجام وظیفه کنند، تسهیلات ویژه پرداخت شود.

نمایندگان مجلس‌ در جلسه علنی یک‌شنبه نیز واحدهای درمانی دولتی و غیردولتی را موظف کردند تا اقدامات لازم برای درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومین سوانح رانندگی را به عمل آورند.

مجلس

هم‌چنین فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسوولیت این وزارتخانه تعیین و ابلاغ می‌شود.

نمایندگان در ادامه مقرر کردند که تبلیغ خدمات و کالاهای تهدید کننده سلامت از سوی کلیه رسانه‌ها ممنوع است و در صورت عدم رعایت این موضوع جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال با حکم مراجع ذیصلاح قضایی پیش‌بینی شده و در صورت تکرار برای هر بار حداقل 20 درصد به جریمه قبلی اضافه می‌شود.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم در بخش بیمه سلامت دولت را مکلف کردند تا سازو کارهای لازم برای بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت را تعیین و ابلاغ کند.

مجلس همچنین به دولت اجازه داد تا متناسب با استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده خدمات بیمه پایه سلامت را برای عموم افراد کشور به صورت یکسان تعریف و تا پایان برنامه به تدریج اجرا کند.

نمایندگان مجلس در جلسه عصر یکشنبه مقرر کردند که دولت حق سرانه بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار نیازمند، افراد بی‌سرپرست و معلولین نیازمند در طول سالهای اجرای برنامه را تامین کند.

با تصویب مجلس، دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، موظف شدند ضمن ایجاد برنامه ساماندهی امور جوانان، ذیل بودجه سنواتی خود از طریق ستاد ملی و استانی ساماندهی امور جوانان اقدام‌های لازم را جهت اجرایی شدن این اسناد به عمل آورند.

مجلس شورای اسلامی هم‌چنین دولت را مجاز کرد تا خانواده‌هایی را که سرپرست آنها تحت پوشش هیچگونه بیمه‌ای نیستند، تحت پوشش مقررات عام تامین اجتماعی قراردهد.

مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه نیز در حین بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم مقرر کرد تا تاسیس و ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌ای در امر ازدواج نیازمند اخذ مجوز باشد.

بر اساس مصوبه مجلس فرزندان شهدا هم از کلیه امتیازات و مزایای مقرر قوانین مختلف برای جانبازان 50 درصد به استثنا تسهیلات خودرو و حق پرستاری، کاهش ساعت کار و سایر تمهیدات مربوط به کاهش توانایی کار برخوردار می‌شوند.

هم‌چنین مجلس مصوب کرد که صد در صد هزینه‌های ثابت و متغیر ثبت نام هر ترم دانشگاه آزاد اسلامی،‌پیام نور، دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی دانشگاه‌های دولتی فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد و آزادگان با سابقه حداقل 5 سال اسارت غیرشاغل در دستگاه‌های اجرایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و چنانچه شاغل در دستگاه‌های اجرایی باشند توسط دستگاه اجرایی مربوطه تامین و پرداخت ‌شود.

مجلس شورای اسلامی درمصوبه‌ای به بانک مرکزی اجازه داد سامانه بانکداری متمرکز و تبدیل کلیه حساب‌ها و همچنین ایجاد و بهره‌برداری مرکز صدور گواهی الکترونیک برای شبکه بانکی را مستقر کند

نمایندگان مجلس همچنین دستگاه های اجرایی را موظف کردند، حداقل 25 درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگانی که حداقل 5 سال سابقه اسارت دارند و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام نمایند و نیز 5 درصد سهمیه استخدامی به جانبازان ،‌آزادگان ، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص ‌یابد.

مجلس در ادامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کرد نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام کند تا جایی که سرانه پهنای باند و سایر شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه در رتبه دوم منطقه قرار گیرد.

بر اساس این ماده تا پایان برنامه کلیه دستگاه‌های اجرایی، خدمات قابل ارائه خود را به صورت الکترونیکی از طریق شبکه ملی اطلاعات عرضه می‌کنند و کلیه خدمات قابل ارائه در خارج از محیط اداری و قابل واگذاری یا برون‌سپاری را به دفاتر پستی و پیش‌خوان خدمات دولت که توسط بخش‌های غیردولتی ایجاد و مدیریت می‌شوند، واگذارمی‌ کنند.

دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری نیز موظف شدند ضمن اتصال به شبکه علمی کشور، محتوای علمی و امکانات نرم‌ افزاری و سخت‌افزاری خود را با حفظ مالکیت معنوی با رعایت استانداردهای لازم بر روی این شبکه قرار دهند.

مجلس وزارت بازرگانی را مجاز کرد تا نسبت به توسعه‌ی مراکز صدور گواهی الکترونیکی و کاربرد امضای الکترونیکی به نحوی اقدام ‌کند که سامانه‌های خدماتی و تجاری الکترونیکی بتوانند از این ابزار استفاده نمایند و به منظورتوسعه‌ی دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و عرضه‌ی خدمات الکترونیک و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیک و کاهش اسناد کاغذی، اقداماتی را انجام دهد.

مجلس

مجلس شورای اسلامی درمصوبه‌ای به بانک مرکزی اجازه داد سامانه بانکداری متمرکز و تبدیل کلیه حساب‌ها و همچنین ایجاد و بهره‌برداری مرکز صدور گواهی الکترونیک برای شبکه بانکی را مستقر کند.

نمایندگان مقرر کردند به منظور توسعه و تقویت نظام بانکداری، استقرار کامل سامانه (سیستم)، بانکداری متمرکز و تبدیل کلیه حساب‌ها اعم از سپرده اشخاص و تسهیلات به حساب‌های متمرکز توسط بانک‌ها با رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی انجام شود.

اما علاوه بر مصوبات روز دوشنبه نمایندگان، انتخابات هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان نیز در این روز انجام شد که حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.

در این انتخابات علی لاریجانی برای سومین سال متوالی به عنوان رییس و حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی و محمدرضا باهنر نیز به عنوان نواب رییس انتخاب شدند.

اما درپی برگزاری انتخابات هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان زارعی نماینده تهران به میزان رای اعلام شده برای لاریجانی انتقاد کرد و گفت که آنچه گفته شده که لاریجانی 44 رای از 47 رای را کسب کرده درست نبوده است.

ماجرا از این قرار بود که  در رای گیری انجام شده برای انتخاب رییس فراکسیون اصولگرایان از بین لاریجانی و صدر، لاریجانی 25 رای و صدر 20 رای کسب کرده بود اما به پیشنهاد نجابت قرار شد تا کسی که رای کمتری کسب کرده کنار برود و برای نشان دادن انسجام اصولگرایان مجددا رای گیری انجام شود که در این رای گیری لاریجانی 44 رای از 47 رای را کسب کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه پنجم ماده مربوط به کاهش تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 و ادغام وزارتخانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند که با تذکرات و اخطارهای نمایندگان مبنی بر مغایرت آن با قانون اساسی این ماده به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

هم‌چنین مرکز آمار ایران موظف شد تا برنامه‌ی ملی آماری کشور مبتنی برفناوری‌های نوین را با رعایت استانداردها و ضوابط تولید اجرا نماید و در این راستا، مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور شد و موظف شد با همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به تهیه‌ی برنامه‌ی ملی آماری کشور اقدام کند .

با تصویب نمایندگان مجلس، کلیه‌ی فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی و عکسبرداری هوایی نیز برعهده‌ی سازمان نقشه‌برداری کشور گذارده شد.

نمایندگان مجلس شورای هم‌چنین مصوب کرد که جذب نیروی انسانی به صورت رسمی یا پیمانی موکول به برگزاری آزمون عمومی است.

نمایندگان مجلس مصوب کردند که تعداد کل کارکنان هر دستگاه در تصدی‌های قابل واگذاری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، کار معین و مشخص، ساعتی و عناوین مشابه) به استثناء اعضای هیات علمی سالانه حداقل دو درصد کاهش یابد و موارد استثناء همه ساله در قانون بودجه همان سال تعیین شود

نمایندگان مقرر کردند کسورات بازنشستگی کارمندانی که تا قبل از سال 88 از فوق‌العاده اضافه کارشان کسر شده، در پاداش پایان خدمت و حقوق بازنشستگی محاسبه شود.

مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی بررسی لایحه‌ی برنامه‌ی پنجم مقرر کرد که تعیین و اعمال امتیازات شغل و شاغل و فوق‌العاده‌های مربوط به ایثارگران به گونه‌ای باشد که دریافتی آنان بابت ایثارگری کاهش نیابد و امتیازات قانونی نظیر عدم نیاز به شرکت در آزمون‌های استخدامی و شرط سنی و تحصیلی کماکان اجرا و اعمال شود.

بر اساس مصوبه دیگر مجلس، پرداخت مطالبات کارکنان دولت از طریق واگذاری سهام و بنگاه‌ها و اموال و دارایی‌ها به صندوق‌های بازنشستگی و تعاونی‌ها و دستگاه‌های اجرایی مذکور، با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 نیز مجاز خواهد بود.

هم‌چنین دستگاه‌ها و صندوق‌های مذکور موظفند اموال و سهامی را که در اجرای این حکم تملک می‌نمایند، به بخش خصوصی یا تعاونی برابر قوانین و مقررات به نحوی واگذار کنند که در هیچ مورد فعالیت سرمایه‌گذاری آنها به صورت بنگاه‌داری نباشد.

مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم مقرر کردند که نظام تشخیص صلاحیت به منظور استفاده از خدمات کارشناسان و مشاوران دردستگاه‌هایی اجرایی به تصویب هیات وزیران برسد.

مجلس

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه در جریان بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه مصوب کردند که به منظور کوچک‌سازی دولت، هرگونه انتقال کارکنان به کلانشهرها جز در مورد مقامات و در موارد خاص ممنوع است.

همچنین به منظور کوچک‌سازی دولت، هرگونه بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته شده یا می‌شوند (به استثناء مقامات و اعضای هیات علمی و ایثارگران و فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر) در دستگاه‌های اجرایی یا دارای ردیف یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کند، ممنوع است.

نمایندگان مجلس مصوب کردند که تعداد کل کارکنان هر دستگاه در تصدی‌های قابل واگذاری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، کار معین و مشخص، ساعتی و عناوین مشابه) به استثناء اعضای هیات علمی سالانه حداقل دو درصد کاهش یابد و موارد استثناء همه ساله در قانون بودجه همان سال تعیین شود.

نمایندگان در ادامه، هر گونه انتقال و ماموریت بیش از شش ماه در یک نوبت یا چند نوبت از موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی به استثناء مقامات را ممنوع کردند.

با تصویب مجلس دولت می‌تواند با اتخاذ ترتیباتی و با استفاده از امکانات موجود در کلیه دستگاه‌های اجرایی نیروهای فعال در طول شبانه روز و یا در دو نوبت کاری داشته باشد.

هم‌چنین مقرر شد تا به منظور کاهش خطر پذیری ناشی از نوسانات قیمت‌ها از جمله نوسانات نرخ ارز برای واحدهای تولیدی و صادراتی، بیمه مرکزی ایران از طریق شرکت‌های تجاری بیمه، امکان ارائه خدمات بیمه‌ای مربوط به نوسانات قیمت‌ها و نوسانات نرخ ارز را فراهم آورد.

هم‌چنین دولت موظف شد اقدامات قانونی لازم برای اصلاح قانون کار و قانون تامین اجتماعی و روابط کار را به عمل آورد.

گردآوری از سارا کیان

گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم:مسلم حقیقی