تبیان، دستیار زندگی
تاجیکان جمهوری تاجیکستان اکثراً پسر متولد در روز عید را قربانعلی و دختر متولد را قربانگل نام می گذارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیین‌های عید قربان در کشورهای جهان اسلام

عید قربان

عید قربان نیز همانند عید فطر در میان مسلمانان جهان از جایگاه ویژهای برخوردار است. می‌توان گفت این عید بعد از عید فطر دومین عید رسمی مسلمانان جهان است.در عربستان سعودی تعطیلات به پنج روز و در كشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به سه روز می‌رسد.

تاریخ عید قربان در حقیقت به قبل از تاریخ اسلام باز می‌گردد. این روز در حقیقت همان روزی است كه حضرت ابراهیم علیه السلام به اذن الهی از ذبح فرزندش اسماعیل در راه پروردگار معاف شد و به جای آن قوچی را در راه خداوند قربانی كرد. از آن روز تا به اكنون در روز معینی از سال كه مصادف با 10 ذیحجه ماه قمری است جشنی موسوم به عید قربان برپا می‌شود.

سفر به مكه و مدینه و انجام فریضه مقدس حج از مرسوم‌ترین واجبات دینی است كه مسلمانان جهان هر ساله مبادرت به انجام آن می‌كنند. بیشترین مراسم برپایی جشن عیدقربان در عربستان سعودی برگزار می‌شود. از آنجایی كه این كشور مهد اسلام است، لذا تمامی مراسم مربوط به عید قربان از این كشور سرچشمه می‌گیرد.

بسیاری از مردم نیز بنا به توانایی مالیشان اقدام به قربانی حیوانات از پرنده گرفته تا چهارپا می‌كنند

بسیاری از مردم عربستان به مناسبت این روز سرهای خود را می‌تراشند، به زیارت خانه خدا و مسجدالنبی می‌روند و ضمن پوشیدن لباس تمیز و عموما نو به دیدار یكدیگر می‌روند و عید را به یكدیگر تبریك می‌گویند. بزرگترها به كوچكترها عیدی می‌دهند و همچنین بسیاری از خانواده‌ها به مناسبت تعطیلات عید قربان برنامه‌های سفر می‌گذارند.

بسیاری از مردم نیز بنا به توانایی مالیشان اقدام به قربانی حیوانات از پرنده گرفته تا چهارپا می‌كنند. معمولا همه ساله با نزدیك شدن به عید قربان قیمت دام در عربستان گران می‌شود و حتی به قیمتی نزدیك به 5/1 تا دو برابر قیمت واقعی آن می‌رسد. تعداد دام‌های قربانی شده در عربستان به اضافه قربانی حاجیان در برخی از سالها به بیش از دو میلیون دام می‌رسد.

البته این رسم فقط مختص عربستان نیست. كلیه كشورهای عربی به خصوص كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز مشابه چنین سنتهایی را اجرا می‌كنند.

بنا به گزارش روزنامه البیان قیمت لباس در امارات با نزدیك شدن به عید قربان گران می‌شود.

در عراق به مناسبت عید قربان و شب عرفه بسیاری از شیعیان به كربلا سفر می‌كنند و در آنجا مراسم ویژه عید قربان را به پا می‌كنند

عید قربان

در كشورهای مسلمان غیرعربی نیز مراسم ویژه‌ای برای عید قربان برگزار می‌شود. مثلا در تركیه مردم به مناسبت این روز لباس نو به تن می‌كنند و كوچكترها ضمن رفتن به دیدن بزرگترها از آنها عیدی می‌گیرند. برنامه‌های تلویزیون نیز به كلی تغییر می‌كند.

در عراق به مناسبت عید قربان و شب عرفه بسیاری از شیعیان به كربلا سفر می‌كنند و در آنجا مراسم ویژه عید قربان را به پا می‌كنند. در روایات برای زیارت امام حسین  علیه السلام در شب دهم ذیحجه و روز عید قربان بسیار توصیه شده و شمار بسیاری از شیعیان در این روز به كربلا سفر می‌كنند.

بسیاری از مردم عراق همچنین در شهرهای نجف و كربلا به حرم امام حسین  علیه السلام و امیرالمومنین علی  علیه السلام می‌روند و به عنوان احترام پا به حرم آنها می‌گذارند.

تاجیکان جمهوری تاجیکستان اکثراً پسر متولد در روز عید را قربانعلی و دختر متولد را قربانگل نام می گذارند

اما تاجیکان ِ سراسر افغانستان وبیرون از وطن عید را همگون تجلیل می کنند: خرید کالای نو ، مخصوصاً برای اطفال، تهیه نان، غذا ، شیرینی و گوشت قربانی برای یتیمان و ناداران، عیادت بیماران، پیران، بزرگان دینی و غیردینی و دلجوئی از یتیمان، تاجیک‌ها پیش از اقامۀ نماز عید قربان و پیش از انجام قربانی غذا نمی‌خورند، دروازه خانه ها در این روزها بسته نمی‌باشد، مهمانان بعد از عیدی تحفه می‌گیرند که از تخم مرغ‌های رنگ شده تا دستمال و هر گونه تحفه مناسب دیگری که باشد،  بعضاً مراسم عروسی در این روزهای مبارک انجام می‌شود، تاجیکان جمهوری تاجیکستان اکثراً پسر متولد در روز عید را قربانعلی و دختر متولد را قربانگل نام می گذارند.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.