تبیان، دستیار زندگی
سخنرانان سیاسی، برای القاء اهداف خود از این روش استفده می‌کنند، به گونه‌ای که مخاطب سخنان آن‌ها را می‌پذیرد و به درستی آن اعتقاد پیدا می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه گول نخوریم!

مغالطات

كتاب «مغالطات» به قلم علی‌اصغر خندان درصدد ارایه یك معرفی ساده از مفهوم مغالطه است تا ذهن عامه مخاطبان را با استدلال‌های خطاآلود آشنا كند.

به گزارش ایبنا، در تعریف مغالطه می‌توان گفت كه عده‌ای به عمد یا غیر عمدى، استدلال‌هایی می‌آورند كه در ظاهر صحیح‌اند، اما معنا و محتوایى خطاآلود مغلطه‏آمیز دارند.

مُغالطه یا سفسطه استدلالی است که از نظر علم منطق نادرست است. اگر چه مغالطه جزئی از برهان است اما از آن‌جا که در منطق آن ایراد وجود دارد بنابراین قابل اعتنا نبوده و برهانی نامعتبر است.

شخصی که مغالطه می‌کند، سعی دارد تا به وسیله‌ی استدلالی نادرست به نتیجه‌ی دلخواه خود برسد و ممکن است آن نتیجه را برای نتیجه‌گیری‌های دیگری نیز به کار بگیرد.

شخصی که مغالطه می‌کند، سعی دارد تا به وسیله‌ی استدلالی نادرست به نتیجه‌ی دلخواه خود برسد و ممکن است آن نتیجه را برای نتیجه‌گیری‌های دیگری نیز به کار بگیرد

بیشترین نمود این روش، که از زمان ارسطو رایج بوده و به کار می‌رفته، در سخنرانی‌های سیاسی آشکار می‌شود. سخنرانان سیاسی، برای القاء اهداف خود از این روش استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که مخاطب سخنان آن‌ها را می‌پذیرد و به درستی آن اعتقاد پیدا می‌کند.

مغالطات پیامدهای متعددی دارد و همین امر شناخت آنها را از چند جنبه براى بشر ضرورى می‌كند كه نخستین آنها دوری از مغالطه است. همچنین لازم است فرد آگاهی‌های لازم در این باره را داشته باشد تا دیگران او را از این راه فریب ندهند.

این كتاب با یك دسته‏بندى جالب توجه، انواع مغالطات را به‏گونه‏اى بیان كرده كه از دانش‏آموز دبیرستانى تا سطوح بالاتر، قادر به درك و كاربرد آنند.

كتاب «مغالطات» در 388 صفحه و بهای  55000 ریال از سوی انتشارات بوستان كتاب منتشر شده است.


تنظیم : گروه کتاب- امیر مقیمی