تبیان، دستیار زندگی
کتاب «مردگان باغ سبز» از سوی انتشارات سوره‌ مهر حوزه‌ هنری برای نخستین‌بار در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه و چندی پیش توقیف شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توقیف مردگان باغ سبز تایید شد

مردگان باغ سبز

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف کتاب "مردگان باغ سبز" را که در بیست و سومین نمایشاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده بود، تایید کرد.

البته مدیر اداره‌ کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف این رمان را مسأله‌ای بین ناشر و نویسنده دانست و گفت: این کتاب هم مانند سایر کتاب‌هاست. از ناشر خواستیم یک‌سری اصلاحات را اعمال کند و آن را برای دریافت مجوز به ارشاد بیاورد.

او درباره‌ انتقادهایی که به توقیف کتاب بایرامی شده مبنی بر این‌که او در طیف نویسندگان ارزشی است، گفت: بله البته ایشان از نویسندگان ارزشی ما هستند.

کتاب «مردگان باغ سبز» از سوی انتشارات سوره‌ مهر حوزه‌ هنری برای نخستین‌بار در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه و چندی پیش توقیف شد.

در نشست رونمایی این کتاب، محسن مؤمنی - رییس حوزه‌ی هنری - در سخنانی گفته بود: موضوع تاریخی که محمدرضا بایرامی در این کتاب به آن پرداخته، یعنی فروپاشی فرقه دموکرات آذربایجان، مسأله‌ بسیار مهمی در کشور ما بوده است که متأسفانه از نگاه داستان‌نویسان دور مانده بود.

اگر نقدهای ما در جامعه‌ سیاست‌زده به سمت سیاسی‌بازی برود، ممکن است ما در میان‌مدت دچار آثاری بشویم که بی‌نظر و بی‌موضع باشند که این بسیار خطرناک است

همچنین رضا امیرخانی در این نشست عنوان کرده بود: «مردگان باغ سبز» رمانی مربوط به دهه 20 نیست؛ بلکه دقیقا به امروز جامعه‌ ما مربوط است و باید با این دید نیز خوانده شود.

او همچنین گفته بود: در جامعه‌ به شدت سیاست‌زده، اولین قربانیان، نویسندگان و هنرمندان هستند. اگر نقدهای ما در جامعه‌ سیاست‌زده به سمت سیاسی‌بازی برود، ممکن است ما در میان‌مدت دچار آثاری بشویم که بی‌نظر و بی‌موضع باشند که این بسیار خطرناک است. ما باید به سمتی برویم که بتوانیم نظرات مختلف را بشنویم.

گفتنی است قالب این کتاب، رمان است با مضمونی اجتماعی - سیاسی. این رمان داستان خبرنگاری به نام بالاش را تعریف می‌کند که ابتدا در بازار تبریز دوره‌گرد بوده و در عین حال شعر هم می‌سروده که با شاعر مشهوری آشنا می‌شود و به رادیو راه پیدا می‌کند و در روزنامه هم به کار خبرنگاری مشغول می‌شود. این رمان وقایع خودمختاری آذربایجان در دوره‌ی محمدرضا پهلوی و مبارزه بین قشون شاه و حزب توده را بر سر مسأله‌ی آذربایجان و انتخابات دوره‌ی پانزدهم مجلس را روایت می‌کند...»


منبع: خبرآنلاین

گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی