تبیان، دستیار زندگی
بالاخره بازی های آسیایی گوانگ جو از راه رسید.......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابل پیش بینی های گوانگجو

رضا یزدانی

بالاخره بازی های آسیایی گوانگ جو از راه رسید. بازی هایی که در دوحه 2006 حضوری قدرتمند در آن پایه گذاری شد و حال کمتر از یک هفته دیگر استارت خواهد خورد تا مشخص شود که در این 4 سال چه برنامه ریزی و فعالیتی در سازمان تربیت بدنی، کمیته المپیک و فدراسیون ها صورت گرفته و حاصل آن چه بوده است.

بازی های آسیایی به عنوان بزرگ ترین رویداد ورزشی دنیا (بعد از بازی المپیک) در حالی 21 آبان ماه و با برپایی آیین افتتاحیه در شهر گوانگ جوی چین آغاز خواهد شد که کاروان ورزشی کشورمان با حدود 370 ورزشکار به این آوردگاه می رود تا حاصل 4 سال برنامه ریزی و تلاش مسئولین ورزشی مشخص شود. ورزش ایران در دور قبل بازی ها با کسب 48 مدال (11 مدال طلا، 15 نقره و 22 برنز) عنوان ششمی و یکی از بهترین نتایج تاریخ حضور کشورمان در این دوره از بازی ها را کسب کرد و دلیلی شد برای هدفگذاری کسب عنوانی شایسته و ارزشمندتر.

از این کاروان با توجه به افزایش تعداد نفراتش به خصوص در بخش بانوان که با رشدی حدوداً 200 درصدی مواجه بوده انتظار زیادی می رود تا بتواند عنوانی به مراتب بهتر از دوحه را رقم بزند اما نکته جالب این جاست که حضور رشته هایی همچون قایقرانی با نزدیک 120 ورزشکار، تیر و کمان، تیراندازی و شنا، اسکیت و بیلیارد طبق اعلام مسئولین سازمان و کمیته ملی المپیک صرفاً برای بسترسازی و تجربه اندوزی آنان صورت می گیرد. البته در این رشته ها که نیمی از جمعیت کاروان را به خود اختصاص می دهند نیز صاحب تک مدال هایی خواهیم شد اما قطعاً جوابگوی توقعی که جمع ورزشکاران اعزامی در نزد افکار عمومی ایجاد می کنند، نخواهند بود.

کارشناسان سازمان تربیت بدنی و کمیته المپیک کسب عنوانی بین پنجم تا هشتم این دوره از بازی ها را بیش بینی کرده اند که کسب این عناوین با بررسی ادوار قبل بازی ها مشخص می کند که باید برای کسب این عناوین حداقل 10 و حداکثر 20 مدال طلا توسط ملی پوشان کشورمان به دست آید. اما کاروان ایران این پتانسیل را دارد؟ معمولاً نقطه اتکای هر کاروان ورزشی در این گونه میادین بزرگ. با تجربه ها و قهرمانان سال های اخیر هستند که نه تنها نقطه قوت تیم بلکه به عنوان زنگ خطری برای حریفان می توانند نقش موثری را ایفا کنند.

کشتی

نگاهی به افتخارات ورزش ایران در 15 دوره گذشته بازی های آسیایی نشان می دهد که کشتی آزاد با کسب 81 مدال (42 طلا، 22 نقره و 17 برنز) جایگاه نخست و کشتی فرنگی با 29 مدال (10 طلا، 11 نقره، 8 برنز) جایگاه چهارم را در بین رشته های اعزامی داشته و دارند. همان رشته ای که در المپیک و مسابقات جهانی و آسیایی نیز بیشترین افتخار را برای ایران به دست آورده و مطمئناً باز در این میدان نگاه ها به ملی پوشان این رشته و فرزند سغیر این فدراسیون یعنی کشتی فرنگی (به اعتقاد تمامی فرنگی کاران) خواهد بود.

حمید سوریان

فرنگی

حمید سوریان در وزن 55 کیلوگرم کشتی فرنگی که از انگیزه بسیار بالایی برای طلایی شدن در گوانگ جوو افزودن این مدال به کارنامه افتخاراتش برخوردار است به اعتقاد تمامی اهالی کشتی و کارشناسان، بخت اول کسب مدال طلای این دوره از بازی ها به شمار می رود. فرشاد علیزاده در وزن 74 کیلوگرم که در آستانه مسابقات جهانی مسکو آسیب دید، طالب نعمت پور در 84 کیلوگرم که در جهانی مسکو با همگروهی نماینده ای از رژیم اشغالگر قدس از کسب مدال این وزن بازماند و همچنین امیرعلی اکبری دومین طلایی تیم اعزامی به جهانی مسکو، دیگر شانس های کسب مدال طلای این دوره از بازی ها در رشته کشتی فرنگی به حساب می آیند.

آزاد

مهدی تقوی، زخم خوزده مسابقات جهانی مسکو که همه مدال طلای جهانی مسکو را برایش پیش بینی می کردند. امید اصلی کاروان ورزشی ایران در کشتی آزاد به حساب می آید اما او برای رسیدن به این مدال حریف سرسختی همچون «سوشیل کومار» هندی را پیش رو دارد که به تازگی و در میان نامداران وزن سوم به قهرمانی جهان دست یافته است.

صادق گودرزی کشتی گیر همدانی وزن 74 کیلوگرم با زیرگیری های سریع خود، رضا یزدانی از جویبار با توانایی و قابلیت های خاص خود در وزن 96 کیلوگرم و فردین معصومی دارنده مدال نقره دور قبل بازی ها، دیگر امیدهای کشتی آزاد در گوانگ جو به حساب می آیند که در صورت داشتن قرعه ای مناسب به راحتی در دیدار فینال حضور خواهند یافت و چه بسا بتوانند 4 مدال طلای دور قبل را تکرار کنند.

وزنه برداری

وزنه برداری دومین رشته مدال آور در بازی های آسیایی است. این رشته با 56 مدال (23 طلا، 18 نقره و 16 برنز) در جایگاه دوم رشته های مدال آور قرار دارد و قابل پیش بینی است که  در این دوره نیز به روند مدال آوری خود ادامه خواهند داد.

بهداد سلیمی قوی ترین مرد سال 2010 جهان در حالی راهی گوانگ جو می شود که همین چند هفته قبل با رکورد 456 کیلوگرم در رقابت های جهانی ترکیه توانست اولین مدال طلای خود در رده بزرگسالان را به دست آورد و به این عنوان ارزشمند دست یابد. برپایی رقابت های وزنه برداری بازی های آسیایی به میزبانی چین به عنوان قدرت بلامنازع این رشته در جهان به خصوص در سبک وزن کادر فنی تیم ملی کشورمان را بر آن داشته تا اکثریت تیم را از وزنه برداران سنگین وزن انتخاب کند. سیدمهدی پانزوان باتجربه و احسان رضاییان با انگیزه در دسته 69 کیلوگرم، کیانوس رستمی قهرمان جوانان جهان دسته 85 کیلوگرم، اصغر ابراهیمی به عنوان کاپیتان تیم و یاسر دادوند تازه وارد در دسته 105 کیلوگرم و نهایتاً سجاد انوشیروانی در دسته (105+) کیلوگرم، وزنه برداران اعزامی ایران به بازی های آسیایی گوانگ جو خواهند بود که بعید به نظر می رسد به جز در دسته فوق سنگین شانس مدال طلا داشته باشند.

کاراته

پرافتخارترین تیم کاروان اعزامی به دوحه که توانست با 3 مدال طلا و 2 برنز در واپسین روزهای پانزدهمین دوره بازی ها جایگاه ایران را در جدول مدالی چند پله بالاتر بیاورد طی ماه های اخیر با حاشیه های فراوانی رو به رو بوده است.

روحانی

همزمانی و نزدیکی مسابقات جهانی صربستان نیز عاملی شد تا قهرمانانی همچون برادران روحانی که طلای بازی های دوره قبل را در کارنامه دارند، قید حضور در کوانگ جو را زده، رستم استاد شاگردی را به جا آورده و با استاد خود راهی صربستان شوند.

امیرمهدی زاده در (55-) کیلوگرم، محمد قاسمی در (60-) کیلوگرم، جاسم ویشگاهی در (84-) کیلوگرم و ذبیح الله پور شیب در (84-) کیلوگرم، به عنوان 4 ملی پوش اعزامی به گوانگ جو هستند که گرچه برخی از کارشناسان معتقدند این تمام پتانسیل کاراته ایران نیست ولی رهنما، سرمربی تیم اعزامی به کوانگ جو معتقد است با همین نفرات می تواند هر 4 طلای مردان را بگیرد. از طرفی حضور بانوان کاراته کای ایران در این رقابت ها تا حد زیادی می تواند ما را به کسب مدال در قسمت کاراته بانوان هم امیدوار کند.

بوکس

اگرچه حضور بوکس در بازی های آسیایی به پنجمین دوره آن در 1966 بانکوک بازمی گردد اما اوج کار مشتزنان ایران در این رقابت ها به سال 2006 دوحه مربوط می شود که مظاهری موفق به کسب مدال طلای این بازی ها شد تا این بار کمیته ملی المپیک با جذب مربی اوکراینی برای تیم ملی انتظار کسب نتایج بهتری نسبت به دوره قبل داشته باشد علی مظاهری تنها بوکسوری است که کارشناسان شانس زیادی برای کسب مدال طلای بوکس کاروان ایران و تکرار آن از سوی این بازیکن (91-) کیلوگرمی قائل هستند. او قطعاً با روحیه و انگیزه بالایی که دارد با همراهی قرعه خود می تواند طلایی بوکس کاروان ورزشی ایران شود. مرتضی سپهوند در (69-) کیلوگرم با وجود عدم حضور منظم و مستمر در اردوهای تیم ملی، هومن کرمی و فروتن گل آرا در اوزان (64-) و (60-) کیلوگرم و همچنین روح الله حسینی در وزن (91+) کیلوگرم به عنوان ملی پوشان باتجربه ایران نیز مطمئناً با همراهی قرعه مناسب و همچنین روحیه بالا می توانند به یکی از مدال های ارزشمند این دوره از بازی ها دست یابند.

تکواندو

تیم ملی تکواندو را باید در این سال ها شاگرد ممتاز ورزش ایران دانست. به خصوص که حال با قهرمانی در مسابقات قزاقستان و جهانی چین انتظارات از آن در گوانگ جو بیشتر از گذشته است. تکواندو که همیشه در بازی های آسیایی یک طلا در خورجین خود داشته در این دوره با توجه به برگزاری مسابقات با هوگوی الکترونیکی شانس و بخت بیشتری برای کسب مدال طلا دارد. نگاهی به رنکینگ برترین های تکواندو جهان و مشاهده نام یوسف کرمی؛ محمد باقری معتمد فرزاد عبدالهی، حسین تاجیک و رضا نادریان به عنوان برترین های اوزان خود و علیرضا نصر آزادنی که جزو 3 نفر اول وزن خود است به تمامی علاقمندان به این رشته این امید را می دهد که از هر 6 بازیکن اعزامی به این رقابت ها انتظار حضور در فینال و کسب مدال داشته باشند به خصوص که کرمی، نصرآزادنی، باقری معتمد و تاجیک قصد دارند با کسب مدال آن هم از نوع طلا در گوانگ جو همچنان خود را در لیست مدعیان اعزام به بازی های کسب سهمیه المپیک لندن حفظ کنند، چرا که طبق اعلام مسئولین این فدراسیون برای آن ها گوانگ جو کلید دروازه لندن است.

تکواندوی زنان

در تیم ملی تکواندوی بانوان هم با توجه به افول سارا خوش جمال فکری در وزن اول طی سال های اخیر و مدال آوری سمانه شش پری پدیده سال های اخیر تکواندوی بانوان در وزن سوم مسابقات قزاقستان آن هم با کسب مدال نقره و جنگندگی سوسن حاجی پور در وزن چهارم و سهیلا سیاحی در وزن هفتم می توان انتظار کسب مدال را از سوی آن ها داشت البته به شرط آن که در ابتدای مسابقات با حریفان کره ای رو به رو نشوند.

جودو ایران

جودو

فدراسیون جودو را در کنار کاراته باید یکی از پرتغییر و تحول ترین فدراسیون رزمی بعد از دوحه تاکنون دانست. در این رشته به دلیل همین حاشیه ها توجه آن چنانی به استعدادیابی و پشتوانه سازی نشده و همین موضوع نیز سبب شده تا باز هم نگاه ها به همان جودوکاران قدیمی دوخته شود.

آرش میراسماعیلی مرد طلایی جودوی ایران در رقابت های جهانی که سالیان سال جودوی ایران خود را پشت موفقیت های او مخفی کرده بود، به عنوان جودو کار 66 کیلوگرم اعزامی کشورمان انگیزه بسیاری برای مدال آوری دارد تا نشان دهد برخی سخت گیری های کادر فنی در مورد وی بی مورد بوده است. محمدرضا رودکی در وزن (100+) کیلوگرم مطمئناً با اعتماد به نفس و خودباوری می تواند تا دیدار نهایی این دوره از بازی ها صعود کند و چه بسا با شرایط فیزیکی ایده آل خود به مدال زرین بازی ها نیز دست یابد. محجوب، ملی پوش جوان و آینده دار وزن (100-) کیلوگرم سومین شانس جودو در کسب مدال در این دوره از بازی ها است که قطعاً با اعتماد به نفس و خودباوری شانس رسیدن به دیدار نهایی را نیز خواهد داشت.

ووشو

اگرچه در بازی های دوحه موفق به کسب یک نقره و 2 برنز شد ولی با تغییرات مدیریتی در آن و آمدن علی نژاد به جای ولی زاده شاهد روند رو به رشدی در این فدراسیون بودیم به نحوی که حتی خوشبین ترین کارشناسان هم فکر نمی کردند کاروان کشورمان در بازی های آسیایی گوانگ جو در این رشته ورزشی آن هم در زادگاه خودش مدعی کسب یک مدال طلا و چندین مدال از نوع نقره و برنز باشد.

ساندای مردان

مسابقات ووشو در 2 بخش ساندا و تالو برگزار می شود. بنابر نظر کادر فنی تمامی نفرات اعزامی به این رقابت ها اگرچه شانس کسب مدال را دارند ولی در بخش ساندای مردان محمد سیفی در وزن (60-) کیلوگرم، جواد آقایی در وزن (65-) کیلوگرم، سجاد عباسی در وزن (70-) کیلوگرم و حمیدرضا قلی پور در وزن (75-) کیلوگرم از شانس های مسلم ما برای کسب مدال هستند. قلی پور که جانشین حسین اوجاقی شده، یکی از امیدهای کسب مدال طلا است که اکثر اهالی این رشته او را از هم اکنون طلایی گوانگ جو می دانند.

ساندای بانوان

در این بخش هم می توان نیم نگاهی به مدال گرفتن خدیجه آزادپور در وزن (60-) و الهه منصوریان در وزن (55-) کیلوگرم داشت به خصوص که این 2 بازیکن طی سال های اخیر همیشه در بین نفرات مدال آور ایران در مسابقات برون مرزی بوده اند.

تالو

در این بخش اگرچه 3 فرم کار در قسمت مردان برای این بازی ها اعزام می شوند ولی فرشاد عربی و احسان پیغمبری با توجه به موفقیت های سال های اخیر در رقابت های جهانی و المپیک های ورزش رزمی تمام داشته های فدراسیون در آن رقابت ها برای کسب مدال هستند.

احسان حدادی

دوو میدانی

احسان حدادی در دور قبل بازی ها مدال طلا را به دست آورد و برای کسب مدال در شانزدهمین دوره بازی ها انگیزه فراوانی دارد. احسان به تازگی در لیگ حرفه ای کشور توانسته پرتابی 68 متری داشته باشد که با همین پرتاب دومین طلای بازی های آسیایی را از آن خود کند. محمد صمیمی نیز که در آخرین دیدار باشگاه های کشور توانست در رقابتی نفس گیر و با شکست برادر کوچک ترش محمود، دوبنده تیم ملی را از او برباید هم اکنون به رکوردی بین 65 تا 66 کیلوگرم رسیده و مطمئناً با حفظ و ارتقای این رکورد مدال نقره این دوره از بازی ها را بر گردن خواهد آویخت. به جز این 2 ملی پوش پرتاب دیسک کشورمان، سجاد مردای در 800 و 1500 متر و همچنین لیلی رجبی در پرتاب وزنه دیگر شانس های کسب مدال در تیم ملی دو و میدانی کشورمان در این دوره از بازی ها خواهند بود.

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی 

 منبع: تماشاگر