تبیان، دستیار زندگی
شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی 2010 گوانگجو از جمعه هفته جاری با حضور ورزشكارانی از كشورهای مختلف آسیایی در جنوب چین آغاز می شود .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوانگجو، نمایش وحدت و همدلی

گوانگجو میزبان بازیهای آسیایی

شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی 2010 گوانگجو از جمعه هفته جاری با حضور ورزشكارانی از كشورهای مختلف آسیایی در جنوب چین آغاز می شود .

شهر " گوانگجو " مركز استان " گوانگ دونگ " در جنوب چین اول جولای سال 2004 موفق شد میزبانی شانزدهمین دوره بازی های آسیایی را از آن خود كند.

این شهر علاوه بر آنكه ثروتمندترین شهر در ثروتمند ترین استان چین محسوب می شود، به شهر گل نیز شهرت دارد و از این شهر به عنوان یكی از شهرهای مسیر " جاده ابریشم دریایی " یاد می شود.

مارس سال 2009 كشتی چوبی " كوكاچین " به عنوان نماد بازی های آسیایی و جاده ابریشم دریایی از كویت سفرش را آغاز كرد و به عنوان سفیر صلح و دوستی و ارتباطات فرهنگی آسیا و جهان از سوی نزدیك به 30 كشور و منطقه مورد استقبال قرار گرفت.

مردم آسیا سعی كرده اند با استفاده از بازی های آسیایی كه از سال 1951 میلادی برگزار شد همكاری و برابری میان كشورها را افزایش دهند و این رقابت ها همواره بازی های صلح و دوستی و همكاری بوده است.

قاره آسیا نزدیك به دو سوم از جمعیت جهان را در خود جای داده است و بازی های آسیایی بزرگترین رویداد ورزشی و نماد وحدت در این قاره محسوب می شود.

ورزش قدرت خلاق برای تغییر درجهان وحلال منازعات و درگیری هاست. ورزش است كه بر موانع زبانی و جغرافیایی فائق می آید و وحدت و دوستی ملت های آسیا را تقویت می كند.

نگاهی به موضوعات بازی های آسیایی چون صلح و دوستی در بازی های سال 1962 و یا " وحدت ، پیشرفت و دوستی در سال 1990 در پكن و همچنین " برابری آسیا " در 1994 در ژاپن نشان می دهد آسیایی ها همواره به صلح و دوستی و وحدت و پیشرفت اهمیت ویژه های قائل شده اند.

در سال 1986 چین اولین هیات ورزشی خود را به رقابت های آسیایی دوره دهم در كره جنوبی اعزام كرد.

در بازی های آسیایی سال 2000 در بوسان كره جنوبی دو كره تیم های ورزشی خود را دوشادوش یكدیگر به میدان فرستادند تا شعار وحدت ، صلح و دوستی را واقعیت ببخشند.

سمبل های بازیهای آسیایی

كشورهای آسیایی این بار نیز با فرستاده هیات های بزرگ ورزشی به این رقابت ها نشان دادند قاطعانه از چنین رقابت هایی حمایت می كنند.

در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی كه دوازدهم نوامبر در شهر " گوانگجو " چین برگزار می شود، بیش از 10 هزار ورزشكار از 45 كشور و منطقه آسیا حضور دارند.

همچنین بیشتر از چهار هزار مقام ورزشی این تیم ها را همراهی می كنند و نزدیك به 10 هزار خبرنگار نیز برای پوشش رقابت ها به " گوانگجو " خواهند رفت.

در استان " گوانگ دونگ " در جنوب چین بیشتر از 70 استادیوم و مكان ورزشی یا جدید ساخته شده و یا بازسازی شده است.

باتلاش دولت محلی كیفیت هوای شهربهبود یافته و محیط زیست نیز تغییرات مطلوبی را شاهد بوده و از 50 میلیون گلدان برای تزیین " گوانگجو " مركز استان استفاده شده است.

بسیاری از گروه های هنری وفرهنگی ازآسیا و حتی كشورهای جهان برای اجرای برنامه های خود به بازی ها دعوت شده اند تا به گفته مسوولان ورزشی این اقدام موجب تقویت ارتباطات فرهنگی آسیا با كشورهای دیگر جهان شود.

نزدیك به 600 هزار نیروی داوطلب خدمات رسانی به ورزشكاران و هیات های ورزشی و تماشاگران را در رقابت ها برعهده دارند.

برای غنی تر شدن بازی ها و حضور گسترده تر آسیایی ها ، در این دوره از رقابت ها 14 رشته ورزشی غیر المپیك مانند حركات موزون ورزشی و مسابقات قایق اژدها افزوده شده است.

بسیاری از گروه های هنری وفرهنگی ازآسیا و حتی كشورهای جهان برای اجرای برنامه های خود به بازی ها دعوت شده اند تا به گفته مسوولان ورزشی این اقدام موجب تقویت ارتباطات فرهنگی آسیا با كشورهای دیگر جهان شود.

روزنامه ورزش چین دراین باره می نویسد:ورزش قدرت خلاق برای تغییر درجهان وحلال منازعات و درگیری هاست. ورزش است كه بر موانع زبانی و جغرافیایی فائق می آید و وحدت و دوستی ملت های آسیا را تقویت می كند.

گروه ورزشی تبیان