تبیان، دستیار زندگی
کاروان ورزش ایران طی 6دهه گذشته در 12 دوره بازی‌های آسیایی شرکت داشته اما فقط 9نفر را به عنوان پرچمدار معرفی کرده است .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرچمداران خوش یمن

پرچمداران خوش یمن

کاروان ورزش ایران طی 6دهه گذشته در 12 دوره بازی‌های آسیایی شرکت داشته اما فقط 9نفر را به عنوان پرچمدار معرفی کرده است. معرفی 9 پرچمدار برای حضور در 12دوره بازی‎های آسیایی از آن جهت است که دو نفر از پرچمداران کاروان ورزش ایران بیشتر از یک دوره مسئولیت این کار را برعهده داشتند.

محمود نامجو پرچمدار کاروان ایران در اولین دوره بازی‎های آسیایی بود که از میان اعضای تیم ملی وزنه‌برداری عهده‌دار این مسوولیت شد. مرحوم نامجو در بازی‎های آسیایی 1958 ژاپن هم به هنگام رژه ورزشکاران ایرانی پیشاپیش همه آنها پرچم به دست حرکت کرد. از سال 1966 که ایران برای سومین‎بار در بازی‎های آسیایی شرکت کرد تا سال 1994 و بازی‎های آسیایی ژاپن همه پرچمداران ایران از میان کشتی‌گیران انتخاب شدند. در این میان رضا سوخته‌سرایی طی سه دوره متوالی عهده‌دار این مسوولیت بوده است.

برای نخستین‎بار در بازی‎های آسیایی 1998 تایلند بود که از رشته‎ای غیر از وزنه‌برداری و کشتی ورزشکاری به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شد. آرش میراسماعیلی پرچمدار ایران در این بازی‎ها بود. علی دایی هم اولین پرچمدار ایران در اولین بازی‌های آسیایی برگزار شده در سال 2000 بود. بعد از آن دوباره نوبت به وزنه‌برداری رسید تا نماینده این رشته پرچم کاروان ورزش ایران در افتتاحیه بازی‎ها را به دست بگیرد. حسین رضازاده پرچمدار ایران در پانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی بود.

بیشتر پرچمداران کشتی‌گیر بودند و طلایی

از مجموع 9 نفری که تاکنون به عنوان پرچمدار کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی انتخاب شده‌اند، هفت نفر کشتی‌گیر بوده‌اند که اتفاقا همگی هم صاحب مدال طلا در‎دوره خود شدند. سه بار هم پرچمدار کاروان ایران از میان وزنه بردارها انتخاب شد که حاصل آن کسب دو مدال طلا و یک نقره برای کاروان ایران بود. مرحوم نامجو زمانی که برای دومین بار پرچمدار کاروان شد برخلاف دوره نخست به نقره بسنده کرد. او در آن زمان 42 ساله بود. همچنین تاکنون فوتبال و جودو هم یک نماینده در میان پرچمداران داشته‌اند.

پرچم کاروان ایران

تلخ و شیرین‌های پرچمدار بودن

پرچمداری تا به امروز برای آن دسته از ورزشکاران کشورمان که در بازی‎های آسیایی شرکت داشته‎اند خوش یمن بوده است چون همه آنها موفق به کسب مدال در همان رویدادی شدند که آن را با در دست داشتن پرچم ایران آغاز کردند البته به جز علی دایی! کاپیتان تیم فوتبال امید ایران در بازی‎های آسیایی 2002 کره جنوبی پرچمدار ایران بود. تیم ملی فوتبال در این بازی‎ها به مدال طلا دست یافت درحالی که دایی در دیدار فینال حضور نداشت. دایی پیش از اینکه بتواند با تیم ملی فوتبال در فینال چهاردهمین دوره بازی‎های آسیایی مقابل ژاپن صف آرایی کند، از مصیبت درگذشت پدر خود باخبر شد و به همین دلیل به ایران بازگشت.

معرفی پرچمداران

اسامی‌ ورزشکارانی که در ادوار گذشته بازی‎های آسیایی پرچمدار کاروان ورزش ایران بوده‌اند و رنگ مدال‌های به دست آمده توسط آنها به شرح زیر است.

بازی‎های آسیایی 1951 هند

پرچمدار: محمود نامجو (مدال طلا - وزنه‌برداری)

بازی‎های آسیایی 1958 ژاپن

پرچمدار: محمود نامجو (مدال نقره - وزنه‌برداری)

بازی‌های آسیایی 1966 تایلند

پرچمدار: منصور مهدی‌زاده (مدال طلا - کشتی)

بازی‌های آسیایی 1970 تایلند

پرچمدار: عبدا... موحد (مدال طلا - کشتی)

بازی‌های آسیایی 1974 ایران

پرچمدار: اسکندر فیلابی (مدال طلا - کشتی)

بازی‌های آسیایی 1978 تایلند

ایران غایب بود

بازی‌های آسیایی 1982هند

پرچمدار: رضا سوخته‌سرایی (مدال طلا - کشتی)

* بازی‌های آسیایی 1986 کره جنوبی

پرچمدار: رضا سوخته سرایی (مدال طلا - کشتی)

کاروان ایران

بازی‌های آسیایی 1990 چین

پرچمدار: رضا سوخته سرایی (مدال طلا - کشتی)

بازی‌های آسیایی 1994 ژاپن

پرچمدار: امیررضا خادم (مدال طلا - کشتی)

بازی‌های آسیایی 1998 تایلند

پرچمدار: آرش میراسماعیلی (مدال برنز - جودو)

بازی‎های آسیایی 2002 کره جنوبی

پرچمدار: علی دایی (مدال طلا - فوتبال)

بازی‌های آسیایی 2006 قطر

پرچمدار: حسین رضازاده (مدال طلا - وزنه‌برداری)

بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو

پرچمدار: صمد نیکخواه بهرامی‌