تبیان، دستیار زندگی
محمد علی آبادی که از بازیهای آسیایی دوحه برگشت پیش بینی کرد که 4 سال بعد ورزش ایران در گوانگجو بر سکوی چهارم می ایستد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای خوش در انتظار ورزش ایران

محمد علی آبادی

بخش ورزشی - محمد علی آبادی که از بازیهای آسیایی دوحه برگشت پیش بینی کرد که 4 سال بعد ورزش ایران در گوانگجو بر سکوی چهارم می ایستد اما چهار سال بعد در سال 89 علی آبادی وقتی چمدانش را برای سفر به چین می بست گفت بعید است که پیش بینی قبلی اش محقق شود.

البته او در بحبوحه اختلاف سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک و بی پولی ورزش این چنین از مواضع قبلی اش برگشت و از آن زمان تاکنون کسی موضع گیری جدیدی را از رییس کمیته ملی المپیک نشنیده است.

* اختلاف علی آبادی و سعیدلو و آینده ای پر ابهام

از اولین روزهای حضور سعیدلو در سازمان تربیت بدنی و کوچ محمد علی آبادی به کمیته ملی المپیک شایعات زیادی درباره اختلاف این دو مطرح شد اما هیچ کسی این شایعات را تایید نمیکرد تا اینکه با صحبتهای جنجالی علی سعیدلو مشخص شد که این شایعات حقیقت دارد.

سعیدلو در اظهارنظری جنجالی گفت که سازمان تربیت بدنی متولی ورزش است و کمیته ملی المپیک تنها بخش کوچکی از زیرمجموعه های سازمان به حساب می آید. هر چند پس از این صحبتها محمد علی آبادی صبر کرد و گفت که بعد از بازیهای آسیایی جواب رییس سازمان را می دهد. با این حال مهدی هاشمی رییس فدراسیون تیراندازی درباره اختلاف سعیدلو و علی آبادی به تبیان گفت: خوشبختانه با نزدیک شدن به زمان بازیهای آسیا این اختلافها به حداقل رسیده اما فکر می کنم زمان حل کامل این اختلافها بعد از بازیهای آسیایی گوانگجوست. الان باید همه با هم متحد باشیم تا ورزشکارانمان بتوانند با خیال راحت به مصاف حریفانشان بروند.

بازیهای آسیایی گوانجو

* پرتعدادترین تیم تاریخ ورزش ایران

قرار است که این بار برای بازیهای آسیایی پرتعدادترین کاروان ورزشی ایران در مهمترین رقابت آسیایی شرکت کند. آن طور که کمیته ملی المپیک اعلام کرده قرار است 397 ورزشکار در رشته های تیروکمان، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، قایقرانی کایاک، قایقرانی اسلالوم، قایقرانی بادبانی، دارگون بت، روئینگ، دوچرخه سواری پیست، دوچرخه سواری جاده، شمشیربازی، فوتبال، هندبال، جودو، کبدی، کاراته، تیراندازی، والیبال، تکواندو، والیبال ساحلی، اسکیت، وزنه برداری، ووشو، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، شطرنج، شنا، شیرجه و واترپلو به این دوره از بازیها اعزام شوند تا به این صورت رکوردی جدید در تعداد ورزشکاران اعزامی به بازیهای آسیایی ثبت شود.

البته از هم اکنون مشخص است که ورزش ایران در کدام رشته ها بیشترین شانس را دارد و در کدام رشته ها تیمها و ورزشکاران ایرانی شانس زیادی برای رسیدن به مدال ندارند.

* رشته های تیمی یا رشته های انفرادی؟

سابق بر این ورزش ایران هیچ وقت در رشته های تیمی شانسی برای گرفتن مدال بازیهای آسیایی و المپیک نداشت و اگر فوتبال را مستثنی میکردیم، مدالهای رشته هایی مانند والیبال، بسکتبال و هندبال هیچ وقت برای تیم ایران نبود اما الان وضع فرق کرده.

والیبال ایران چند سالی میشود که جزو بهترین تیم های آسیایی شده و یکی از سه مقام اول تا سوم همواره برای والیبالیستهای ایرانی بوده است.

تیم ملی امید کشورمان

نمایش پرقدرت تیم ایران در مسابقات جهانی والیبال همه را امیدوار کرده که این تیم پرقدرت بتواند در بازیهای آسیایی برای ایران مدال طلا را کسب کند. در واقع تیم والیبال ایران پرامیدترین تیم کشورمان است که به بازیهای آسیایی گوانگجو اعزام شده است. در کنار والیبال، وضع تیم فوتبال ایران هم امیدوارکننده است. تیم فوتبال امید ایران که با دردسرهای فراوان توانست عازم گوانگجوی چین در  مرحله گروهی کار چندان دشواری ندارد و احتمالا در رقابت با سه تیم ترکمنستان، ویتنام و بحرین مشکلی برای صعود به مرحله یک هشتم نخواهد داشت. با این حال کار اصلی تیم فوتبال امید ایران از مرحله یک چهارم آغاز میشود، جایی که تیم ایران احتمالا باید به مصاف تیم چین میزبان بازیها برود.

در بازیهای آسیایی در مجموع تیم های ورزشی ایران به نسبت ورزشهای انفرادی شانس کمتری دارند اما میتوان امیدوار بود که ورزش ایران در روزهای آینده اوقات خوشی را برای مردم ایران رقم بزند.

دیگر تیم ایرانی که در بازیهای آسیایی گوانگجو برای گرفتن مدال شانس دارد تیم هندبال است. کویت قهرمان همیشگی هندبال آسیا به دلیل حکم کمیته بین المللی المپیک که ورزش کویت را تعلیق کرده نمیتواند در بازیهای آسیایی شرکت کند و این گونه مهمترین حریف ایران در مرحله گروهی از بازیهای آسیایی کنار رفته تا شانس تیم ایران برای کسب مدال در مسابقات هندبال بازیهای آسیایی بیشتر شود. شاید کم شانس ترین تیم ایران در بازیهای آسیایی تیم بسکتبال باشد. تیمی که چند ماه پیش برای اولین بار در جام جهانی بسکتبال حضور یافت و عملکرد قابل قبولی هم در این بازیها ارائه داد.

با این حال تیم بسکتبال ایران به قول سرمربی اش با تیم دوم قرار است در بازیهای آسیایی شرکت کند. مصدومیت بازیکنانی چون مهدی کامرانی، حامد آفاق، سامان ویسی و غیبت ارسلان کاظمی و حامد حدادی شرایطی را به وجود آورده که بسیاری از کارشناسان بسکتبال ایران شانسی برای ایران قائل نباشند.

با این همه اگرچه در بازیهای آسیایی در مجموع تیم های ورزشی ایران به نسبت ورزشهای انفرادی شانس کمتری دارند اما میتوان امیدوار بود که ورزش ایران در روزهای آینده اوقات خوشی را برای مردم ایران رقم بزند.

نوبسنده - محسن معتمدکیا

گروه جامعه و ارتباطات