تبیان، دستیار زندگی
واقعا جای این سوال هست که چرا مجامع حقوق بشری جهان و حتی کشورهای اسلامی نسبت به جنایات رخ داده در کشور عراق سکوت کرده اند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مجامع حقوق بشری در مورد جنایات اخیر عراق سکوت کرده اند!

آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که در حال حاضر کشور عراق به صحنه خون بارترین جنایات بشری تبدیل شده است ، تصریح کردند: واقعا جای این سوال هست که چرا مجامع حقوق بشری جهان و حتی کشورهای اسلامی نسبت به جنایات رخ داده در کشور عراق سکوت کرده اند؟ 

به گزارش مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تاکید بر این که وقوع این جنایات نتیجه حضور بیگانگان در این کشور اسلامی است، گفتند:حضور آمریکا به طور آشکار، رژیم صهیونیستی به صورت نیمه آشکار و نیز برخی کشورهای عربی در پشت پرده، دست به دست هم داده تا عراق ناامن شود.

ایشان با انتقاد از سکوت و بی تفاوتی نهادهایی چون دیده بان حقوق بشر و پزشکان بی مرز در مورد وقوع این جنایات، ابراز داشتند: کسانی که اگر یک سرباز آمریکایی بلایی سرش بیاید دادشان به آسمان بلند می شود چرا وقتی این همه زن و کودک و انسان بی گناه و کسانی که برای زیارت به عراق رفته اند به خاک و خون کشیده می شوند، صدایشان در نمی آید!؟

تا بیگانگان هستند، اوضاع عراق همین طور است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین یادآور شدند: تا بیگانگان در عراق هستند و ایادی آن ها فعال اند و در این میان خیانت برخی کشورهای عربی وجود دارد، اوضاع عراق بهبود نمی یابد.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: عراق کشور ثروتمند و متمدنی است که مرکز علما و دانشمندان بسیاری بوده است و مثل کشور آمریکا نیست که نهایتا 400 سال از عمر آن می گذرد.

چه کسانی سرمایه های عراق را به یغمامی برند؟

این استاد برجسته درس خارج فقه حوزه افزودند: عراق دارای نفت زیادی است، اما با این حال در بسیاری از مناطق این کشور تنها دو ساعت برق وجود دارد و این جای سوال است که چرا این کشور با این همه درآمد فقط دو ساعت برق داشته باشد، به راستی پول های این کشور به کجا می رود؟!

ایشان ادامه دادند: ما همه این جنایات رخ داده در این کشور را محکوم کرده و از مسلمین جهان می خواهیم که نسبت به این جنایات اعتراض کرده و فریاد برآورند.

غیبت؛ آری یا خیر؟!

معظم له در بخش دیگری از سخنان خویش در مورد مساله غیبت و مستثنیات آن، اظهار داشتند: غیبت تنها مربوط به جایی نمی شود که ما گناه پنهانی کسی را آشکار کنیم چرا که گاهی گناه هم نیست، بلکه مربوط به یک عیب پنهانی می شود که او دوست ندارد مردم از آن عیب او با خبر شوند.

ایشان گفتند: در مورد فرد متجاهر به فسق و کسی که عیب بدنی او آشکار است در این موارد مساله از موضوع غیبت خارج شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بیان داشتند: گاهی نیز مصلحت اهمی مترتب است، مانند مشورت دادن در مساله ازدواج یا شراکت در معامله ای و نیز در مورد کسی که بدعت گزار است و به عنوان مثال انسان منحرفی است و یا با بیگانگان ارتباط دارد، غیبت او جایز است.