تبیان، دستیار زندگی
امروز بیست و چهارم آبان ماه روز كتاب و كتابخوانی است. از گذشته های دور كتاب به عنوان یكی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید‌آوردن آثار علمی و فرهنگ مكتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند. چنان که مولای متقیان امام علی(ع) می فرمایند: «ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من یار مهربانم

من یار مهربانم

امروز بیست و چهارم آبان ماه روز كتاب و كتابخوانی است. از گذشته های دور كتاب به عنوان یكی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید‌آوردن آثار علمی و فرهنگ مكتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند. چنان که مولای متقیان امام علی(ع) می فرمایند: «هرکه با کتاب مأنوس شد، هر غم و رنجی از او دور می شود.»

من یار مهربانم  دانا وخوش بیانم

گویم سخن فراوان با آنکه بی زبانم

پندت دهم فراوان من یار پند دانم

من دوستی هنر مند با سود و بی زیانم

ازمن مباش غافل  من یار مهربانم

بله کتاب،

کتاب آن دوست بی زبان که سخنان فراوانی را می تواند برای ما باز گو کند و یار همیشگی ما در تمام اوقات شبانه روز در مراحل مختلف زندگی باشد دوستی که اگر ما از او غافل نگردیم و درست از او نگهداری کنیم تحت هیچ شرایطی هرگز ما را تنها نخواهد گذاشت.

 کتابی که خوب و مفید باشد، می تواند بهترین دوست راه گشا ما باشد و همیشه یار و همراه هر انسانی باشد.

کاش بشود فرهنگ

کتاب و کتابخوانی را بیشتر در شهرمان ترویج دهیم. هر ماه مقداری هزینه برای خرید کتاب اختصاص دهیم. با این کار به تدریج در خانه ی هر کسی کتابخانه ای از کتاب های مفید به وجود می آید.
من یار مهربانم

کتاب خواندن و مطالعه کردن فکر و ذهن را پرورش می دهد و به شکوفایی می رساند. اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی را داشته باشیم و حتی المقدور در هر خانه ای کتابخانه ی کوچکی بنا گردانیم که به مرور زمان تبدیل به کتابخانه ی بزرگی خواهد شد و مهمتر از این تمام موضوعات آن کتابها به فکرو اندیشه ما مرتبط خواهد شد.

هرچه بیشتر به مغز انسان اطلاعات منتقل کنیم، بیشتر و بیشتر برای خودش جا باز می کند و فعال می شود گنجایش آن بیشتر و بیشتر می گردد. اما اگر راکد نگه داریم همین طور روز به روز کوچک و کوچکتر خواهد شد. به قول معروف مغز انسان چمدان نیست که تا ظرفیت آن تکمیل و پر شد درش را ببندیم و قفل کنیم.

صعود به قلّه های بلند کمال و ارزش های والای انسانی، تنها در صورتی ممکن است که علم و دانش، جایگاه واقعی خود را در میان ما پیدا کند. در این صورت، کتاب و مطالعه نیز به عنوان ابزار انتقال علم، جایگاه خود را به دست خواهد آورد و انسان ها را نیازمند خود می کند.

پس یادمان باشد برای پیشرفت در زندگی بهتر است کتاب را فراموش نکنیم. و برای رشد علمی جامعه، دیگران را نیز به این حرکت فرهنگی تشویق کنیم.

تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 کتابت را جا بگذار!

 بهترین خبر کودک و نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.