تبیان، دستیار زندگی
افلاطون در كتاب جمهوریت خود می‌گوید: نخستین وظیفه ما این است كه سازندگان حكایت را تحت مراقبت قرار دهیم. اگر داستان خوبی ساختند، آن را بپذیریم و اگر بد ساختند، آن را رد كنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدایتگران قدرتمند ذهن کودک من

افلاطون در كتاب جمهوریت خود می‌گوید: نخستین وظیفه ما این است كه سازندگان حكایت را تحت مراقبت قرار دهیم. اگر داستان خوبی ساختند، آن را بپذیریم و اگر بد ساختند، آن را رد كنیم. سپس پرستاران و مادران را وادار كنیم تا تنها حكایتی را كه پذیرفته ایم، برای كودكان نقل كنند و متوجه باشیم پرورشی كه روح اطفال به وسیله حكایت حاصل می‌كند، به مراتب بیشتر از تربیتی است كه جسم آنها به وسیله ورزش پیدا می‌كند.

اینترنت

به نظر می‌رسد، صدها سال پیش، دستورالعمل افلاطون  دقیقا به این نکته اشاره دارد که پرورش روح و تربیت و هدایت آن تا چه حد مهم است. این اصل مهم را تهیه كنندگان و تولیدكنندگان بزرگ صنعت سینما و تلویزیون درجهان به خوبی پذیرفته‌اند و از آن در راستای القای اهداف خود بهره می‌برند؛ اهدافی که می توان برخی از آنها با به جنگ نرم تشبیه کرد. یعنی اثر گذاری تدریجی و نامحسوس بر اذهان افراد به طریقی که ممکن است خودشان هرگز باور نکنند.

سخن از جنگ نرم سالهاست که مطرح شده و مورد بررسی است. اما واقعیت این است که در دنیای کنونی مصادیق جنگ نرم آنچنان وسعتی یافته که قابل تصور نیست. شاید شناخت این مصادیق راهنمای آگاهی باشد برای نسل امروز و فردای ما که بدانند در چه شرایط و موقعیتی زندگی می کنند و با چه پدیده هایی مواجه هستند.

اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده ایم که انیمیشنهای مورد علاقه فرزندان ما چه محتوا و مفهومی دارند یا اینکه تصور همیشگی مان این بوده است که این برنامه ها صرفا برای تفریح و سرگرمی کودکان ما ساخته شده است؟

صنعت انیمیشن در دنیای امروز، از پرطرفدارترین صنعت های عصر مدرن است. انیمیشن‌ها به دلیل برخورداری از ساختاری جذاب، همواره با اقبال زیادی مواجه هستند. بنابراین قابلیت های بسیاری برای تاثر گذاری بر مخاطبان خویش را دارند و البته به خاطر فروش بالایی که دارند، از لحاظ تجاری نیز صنعت مهمی محسوب می شوند. شاید به همین خاطر است که هر روز شاهد رشد سریع تولیدات كارتونی به لحاظ كمی و كیفی هستیم؛ اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده ایم که انیمیشنهای مورد علاقه فرزندان ما چه محتوا و مفهومی دارند یا اینکه تصور همیشگی مان این بوده است که این برنامه ها صرفا برای تفریح و سرگرمی کودکان ما ساخته شده است؟

هالیوود از زمان تشكیل خود تاكنون به شدت تحت نفوذ تفكرات صهیونیستی بود و این سرمایه داران صهیونیسم جهانی بودند كه افكار برنامه سازان آن را هدایت می‌كردند. صهیونیسم حاكم بر هالیوود تلاش دارد تا دامنه سیطره خود را بر دیگر شركت‌های فیلم و انیمیشن سازی گسترش دهد.

در ادامه این مطلب به برخی از پیام های نهفته در محتوای برخی از انیمیشن های دیروز و امروز می پردازیم.

محتوای چند انیمیشن‌ مشهور

تاكنون مهمترین انیمیشن‌های تولید شده در جهان در شركت های بزرگ انیمیشن سازی هالیوود همچون والت دیزنی، پیكسار، دریم وركز، ام جی ام و یا شركت‌های ژاپنی تحت حمایت و هدایت سردمداران هالیوود نظیر نیپون، تاتسونوكو، سونی و.... تولید شده است.

1-میکی موس:

میکی موس

نخستین شخصیت معروف شرکت والت دیسنی، یک موش کوچک و دوست داشتنی بود به نام «میکی موس».

مجموعه میکی موس سال هاست که تولید می شود و هم اکنون نیز شخصیت محبوب نسل دیروز و امروز به شمار می رود.

جالب است بدانیم از دیرباز یهودیان را با نام «موش کثیف» می شناختند. والت دیسنی به کمک میکی موس توانست در چند دهه کاری کند که این واژه جای خود را به «موش دوست داشتنی» بدهد و دیگر کسی نمی توانست برای یهودیان تصور «موش کثیف» را داشته باشد.

میکی موس معصوم که همواره مورد تهاجم رقبای خود قرار می گرفت و تنها به کمک زیرکی بر دشمنان پیروز می شد، نمادی شد از معصومیت قوم یهود! که باید تلاش کند با تنها سرمایه خود، یعنی زیرکی، خود را از دست دشمنان جهانی رهایی دهد.

 2- تام وجری:

شخصیت «جری» در مجموعه تام و جری در واقع ادامه شخصیت میکی موس است. جری موش زبل و بد جنسی است که با شیطنت و ناجوانمردی همواره بر گربه ابله و احمق پیروز می شود. این پرسش که چرا برخلاف دنیای واقعیت، همواره این موش است که برگربه پیروز می شود، چیزی است که ناخودآگاه ذهن کودک و بزرگسال را به خود معطوف می دارد و از سوی دیگر، به تدریج این حس را در ذهن کودک نهادینه می کند که می توان با دغل و حقه بازی همیشه پیروز شد.

تاكنون مهمترین انیمیشن‌های تولید شده در جهان در شركت های بزرگ انیمیشن سازی هالیوود همچون والت دیزنی، پیكسار، دریم وركز، ام جی ام و یا شركت‌های ژاپنی تحت حمایت و هدایت سردمداران هالیوود نظیر نیپون، تاتسونوكو، سونی و.... تولید شده است

 3- لوك خوش شانس:

مجموعه لوك خوش شانس، داستان گانگستر سپیدپوستی است كه هیچ خانه و كاشانه‌ای ندارد؛ اما همیشه فرشته نجات سرخ پوستان بومی است و وجودش باعث می‌شود كه افراد و قبیله‌های گوناگون، هیچ گاه وارد جنگ و دعوا نشوند. او به همراه اسب بذله گو و سگ شوخ طبعش همیشه به دنبال تبهكاران است و در پایان هر بخش، تنها به سوی غروب خورشید می‌رود؛

شاید اگر بدانیم غروب خورشید در كتاب مقدس، نماد سرزمین موعود یهودیان است، به خوبی پاسخ این پرسش  را دریابیم. لوك خوش شانس سعی می‌كند تا به خوبی معرف یهودی خوش برخورد و مهربانی باشد كه بدنبال سرزمین موعود و مادری خود است و در این راه به رسالت خود یعنی ایجاد امنیت برای دنیا عمل می‌كند.

شیر شاه

 4- شیر شاه:

شاید كمتر كسی فكرش را بكند، مجموعه سه قسمتی شیر شاه بر پایه پیام‌های سیاسی شكل گرفته باشد. در شیر شاه به خوبی جنگ دو ابر قدرت برتر- جنگل ـ و آشتی نسل های آینده آنها دیده می‌شود. این اثر نمادی از جنگ سرد آمریكا و شوروی در سال های طولانی پس از جنگ دوم جهانی است كه سرانجام به آشتی نسلها و فروپاشی نظام كمونیسم پایان می یابد؛ اما یادمان نرود شیر در فرهنگ یهودی نماد سلطه جهانی صهیونیسم است.

در تورات می‌خوانیم:... و بقیه قوم یعقوب در میان امت‌ها و قوم‌های دیگر مثل شیر در میان جانوران جنگل و مانند شیر درنده در میان گله‌های گوسفند خواهند بود كه هنگام عبور پایمال می‌كنند و می درند و كسی نمی‌تواند مانع آنها شود.

 5- جوجه اردك زشت:

شخصیت گوشه گیر جوجه اردك زشت تا حدی شبیه دامبو، فیل پرنده است، به ویژه اینكه در پایان، همانند او به موفقیت می‌رسد و تبدیل به یك قوی بسیار زیبا می‌شود. حركت این قوی زیبا به سمت خورشید در غروب، همان نمای معروف انیمیشن لوك خوش شانس را به یاد می‌آورد.

6- گالیور:

در همان نگاه نخست به انیمیشن معروف «گالیور» با یك سفید پوست قد بلند، با مدل مو و لباس انگلیسی ـ آمریكایی مواجه می‌شویم كه از طریق دریاها به سرزمین عجیب كوتوله‌ها (نماد مشرق زمین) پا نهاده و به آنها در مبارزه علیه دشمنانشان كمك می‌كند. به این ترتیب، ممکن است این موضوع در ذهن كودك ایجاد شود كه این « انگلوساكسون ها» هستند كه باید منجی همیشگی آنها باشند.

7- شرك:

شرک

هرچند  «شرك (1)» انیمیشنی بسیار حرفه‌ای، جذاب و دوست داشتنی بود، كودكان در قسمتهای دوم و سوم آن به طرز باور نكردنی با مقوله سكس و معاشقه‌های طولانی روبه رو شدند. این گونه تصاویر و صحنه‌ها به تدریج ذهن كودك را درگیر موضوعاتی می‌كند كه متناسب با سن او نبوده و وی را با بسیاری ناهنجاری های شخصیتی رو به رو می‌كند.

 8- سری جدید سندباد:

در سری جدید انیمیشن «سندباد (افسانه هفت دریا)»، دیگر اثری از آن فضای زیبای شرقی نیست. از علی بابا و علاالدین هم خبری نیست. به جای آن مخاطب با انبوهی از دیو و خشونت و جملات ركیك روبرو می‌شود و سندباد مهربان، تبدیل به كسی شده كه با هفتاد ضربه شمشیر خود، یك كشتی بزرگ را تصاحب كرده و دریا را از خون رنگین می‌كند.

 9- ناین (نه):

این انیمیشن را باید برنامه استاندارد آموزش مبانی «كابالا» برای كودكان و حتی بزرگسالان نامید. در این انیمیشن به روشنی از فردی به نام «پاراسلوس» و كتاب معروف او نام برده می‌شود. (پاراسلوس یك جادوگر و پزشك معروف فرقه منحط كابالا یا همان عرفان صهیونیستی است). در این انیمیشن ضمن تبلیغ كاملا آشكار فرقه انحرافی كابالا بیننده به طور دقیق با فلسفه و مبانی این تفكر آشنا می‌شود.

در سال های اخیر، جهان غرب دریافته برای ادامه حیات نیاز به معنویت و نگاه فوق مادی به جهان دارد. از این روی، می‌بینیم در كشور‌های غربی، توجه به آیین‌ها و تفكرات شرقی روز به روز افزایش می‌یابد؛ حتی گسترش روزافزون اسلامگرایی در جامعه غربی را می‌توان از این منظر بررسی نمود كه حاصل از به بن بست رسیدن تفكرات مادی گرایانه غرب است

 10- ای كیو سان:

آنچه در مجموعه جذاب انیمیشنی «ای كیو سان» به خوبی تبلیغ می‌شود، نقش تفكرات بودایی در پرورش ذهن انسان است. كودكان ایرانی ناخود آگاه با دیدن این مجموعه جذب تفكرات بودایی و نیز آداب و سنن و باورهای آنها می‌شوند كه این تنها به دلیل شخصیت جذاب مهربان و دوست داشتنی قهرمان فوق العاده باهوش قصه یعنی ای كیو سان است؛

پاندای كونگ فو كار

11- پاندای كونگ فو كار:

این هم از انیمیشن‌های زیبای تولید شده در سالهای اخیر است كه بسیار مورد توجه كودكان قرار گرفته و در آن كودك ایرانی به خوبی با باور‌ها و ویژگی های خاص فرهنگ و آیین بودا آشنا می‌شود. لازم به ذكر است، كونگ فو، بیش از آن كه یك ورزش باشد، یك مذهب و ایدئولوژی است كه بر پایه باور‌های بودایی شكل گرفته است و در این انیمیشن به طور بسیار جذابی تبلیغ می‌شود.

نكته: در سال های اخیر، جهان غرب دریافته برای ادامه حیات نیاز به معنویت و نگاه فوق مادی به جهان دارد. از این روی، می‌بینیم در كشور‌های غربی، توجه به آیین‌ها و تفكرات شرقی روز به روز افزایش می‌یابد؛ حتی گسترش روزافزون اسلامگرایی در جامعه غربی را می‌توان از این منظر بررسی نمود كه حاصل از به بن بست رسیدن تفكرات مادی گرایانه غرب است.

 12- فرار جوجه‌ای:

این انیمیشن یكی از آثار جذاب برای كودكان است. سرتاسر فضای داستان، مزرعه ای است كه با سیم خاردار گرفته شده و یادآور اردوگاه‌های كار اجباری آلمان نازی و هلوكاست (یهودی سوزی) كذایی است كه سال هاست صهیونیسم در راستای اثبات آن می‌كوشد. ناجی مرغ های قربانی (نمادی از یهودیان) خروس خلبانی است كه آمریكایی بوده و سرانجام با نجات مرغ‌ها آنها را به سوی دشتی باصفا (یادآور سرزمین موعود یهودیان ) راهنمایی می‌كند. این انیمیشن، یكی از بارزترین آثار كودكان در عرصه ترویج تفكرات صهیونیسم و ترویج هولوكاست است.

 13 ـ مجموعه باربی:

باربی

باربی مجموعه انیمیشن بسیار پر طرفداری است كه همراه با عروسك و لوازم جانبی اش سالهاست به عنوان نماد ابتذال، برهنگی و مصرف گرایی جهان غرب در اذهان كودكان رخنه كرده و آنها را برای پذیرش نمادهای مبتذل فرهنگ غرب در بزرگسالی آماده می كند. این انیمیشن و عروسك‌های آن با ده ها طرح و مدل در حالی كه لبخندی ملیح بر لب دارد، به راحتی زمینه‌های الگوپذیری از پوشش، آرایش، رنگ مو، تناسب خاص اندام و به نوعی رفتار هوس انگیز را برای كودكان و نوجوانان فراهم می‌سازد.

كارشناسان بر این باورند، هجوم نمادهای باربی در جامعه، می‌تواند اثرات مخربی بر نوجوانان داشته باشد به گونه ای كه در اروپا و آمریكا هم اكنون نهادها و موسسات ضد باربی تشكیل شده است. این كارشناسان معتقدند هم زیستی با باربی، باعث بلوغ زودرس و افزایش تمایلات هم جنس گرایی در دختران می‌شود.

کلام آخر

در این نوشتار به دنبال نقد این برنامه ها نبودیم، چراكه اگر چنین بود، قطعا برای هر یك باید به موضوعات بسیار بیشتری می‌پرداختیم؛ آنچه مسلم است اینکه بی گمان نقد و تحلیل هر یک از این آثار که از قضا به لحاظ تکنیکی بسیار قابل تأمل و گفت وگو هستند، فرصت بسیاری را می طلبد و می توان درباره هر یک از آنها ساعت ها به بحث نشست.

اما هدف این نوشتار اشاره ای بود به اصل موضوع و شاید تلنگری برای والدینی که کودکانشان، مخاطب اصلی این برنامه ها هستند.

جملات مذکور تحلیل محتوای کوتاهی بود از این آثار با هدف نمایان کردن ایدئولوژی نهفته در آنها. بر این باوریم وقتی این آثار را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، هر یک همچون اجزای یک پازل بزرگ خواهند بود که در جوار هم فرهنگ صهیونیسم جهانی را تقویت کرده و ذهن کودک امروز را برای پذیرش تفکرات سلطه طلب صهیونیسم جهانی در آینده آماده می سازد.

فاطمه ناظم زاده

گروه جامعه و ارتباطات


فهرست منابع و مأخذ:

1-  سایت تابناک

2- محمد حسین فرج نژاد- اسطوره‌های صهیونیستی سینما ـ موسسه فرهنگی موعود عصر-1388

3-  عبد الكریم اردستانی ـ یهودیت ـ انجمن معارف اسلامی ایران ـ 1382

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور