تبیان، دستیار زندگی
چراغ قرمز اخلاق در فضای مجازی؛ غفلت و مرگ آبرو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چراغ قرمز اخلاق در فضای مجازی؛ غفلت و مرگ آبرو

بخش ارتباطات- 3 میلیون و 500 بار دانلود یك كلیپ مستهجن از یك سایت غیر اخلاقی فارسی زبان نشانگر روشن شدن چراغ قرمز اخلاق در فضای مجازی برای كاربران ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جوان‌آنلاین طی مطلبی به هرزه‌نگاری‌ها و سواستفاده از فضای اینترنت پرداخته و نسبت به روند رو به رشد انتشار سایت‌های غیراخلاقی هشدار داده است.

اینترنت

امروز به راحتی هر چه تمام می‌‌توان تصاویر مستهجن را به دست آورد. بلوتوث یا اینترنت هیچ فرقی ندارد تنها فاصله برای دیدن آنها یك اراده ضعیف است.عكس‌هایی كه در حالت‌های مختلف تهیه می‌‌شود و با رنگ و لعابی مجازی در اختیار جوانان به عنوان بیشترین طیف استفاده كننده از اینترنت قرار می‌‌گیرد.

ماجرایی كه با ساماندهی خاص چندی است ریشه اعتقادی جوانان را نشانه رفته است. هر چند حدود دو سال پیش با مجموعه پیچیده‌ای از فعالیت‌های اطلاعاتی، سپاه پاسداران، 90 سایت غیر اخلاقی و مستهجن را مسدود و پای برخی از مدیران آنها را به محاكم قضایی باز كرد ولی متاسفانه پورنو گرایی در ایران با خیزشی نسبتاً سریع به مسیر خود ادامه داد و از غفلت نهادی مسئول برای پیشبرد اهداف پشت‌پرده خود بهره برد تا جوانان بدون شناخت ازاهداف این سایت‌‌ها ‌به آنها گرایش پیدا كنند.

برخورد ارتش سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (مركز بررسی جرائم سازمان یافته رایانه‌ای) به سایت‌های غیراخلاقی، سابقه‌ای دو ساله دارد اما با وجود تمام این برخوردها همچنان شاهد فعالیت سایت‌های غیر اخلاقی هستیم كه از سوی به اصطلاح طرفداران خود می‌خواهند تا خاطرات نامتعارف و غیراخلاقی خود را حتی اگر ذهنی و تخیلی باشد در قالب داستان برایشان ارسال كنند. هر چند نام این كار را "جذاب‌تر كردن سایت " گذاشته‌اند اما به واقع جنگی میان جوان و غرایزش به وجود می‌آورند كه در نهایت آنها طالب پیروزی غرایز و شهوات هستند.

ما برای مبارزه با این پدیده شوم باید فرهنگ استفاده از اینترنت را ارتقا‌ دهیم وگرنه نمی‌توان به تنهایی با اقداماتی همچون فیلترینگ یا حذف دامنه با این پدیده برخورد كرد

* 10 میلیارد دلار درآمد سالانه آمریكا از گسترش فحشا

رقم 60 میلیون و 400 هزار برای سایت‌های مستهجن آمار قابل توجهی است كه نمی‌توان به سادگی از آن گذشت چرا كه بخش قابل توجهی از آن به سایت‌های غیر اخلاقی ایرانی اختصاص یافته است. 3 میلیون و 500 بار دانلود یك كلیپ مستهجن از یك سایت غیر اخلاقی فارسی زبان. آمار سایت گوگل كه نشان دهنده بالا بودن میزان گرایش كاربران به سایت‌های غیر اخلاقی است نشانگر روشن شدن چراغ قرمز اخلاق در فضای مجازی برای كاربران ایرانی است. فضایی كه عموماً از طریق كشورهای غربی مسموم شده و میراث آن نیز به كشور ما رسیده است.

برای مثال هم اكنون امریكا از صنعت سكس، سالانه دو تا 10 میلیارد دلار درآمد كسب می‌‌كند و به همین دلیل از هرطریق دست به رونق این بازار سیاه‌تر از سیاه می‌‌زند. اما در این میان چه بهره‌ای از ایجاد سایت‌های غیر اخلاقی فارسی زبان به امریكا و كشورهای همتراز آن می‌‌رسد. بر اساس تحقیقات انجام شده روی یكی از شبكه‌های فعال مفاسد اخلاقی در داخل كشور مشخص شد كه گردانندگان آن توانسته‌اند در مدت كوتاهی 11 میلیون بازدید كننده جذب كنند و همچنین پس از جذب مخاطب، اقدام به جذب 20 هزار عضو فعال از طریق ایمیل نمایند.

این آمارها كه زنگ خطر را برای سلامت اجتماعی جوانان به صدا در آورده است، با سوء استفاده سایتی همچون گوگل رو به رو شده است. این سایت براساس گزارش‌های نامتعارف و نادرستش در صدد القای این موضوع است كه بیشترین آمار جست‌وجوی هرزه در اینترنت را به جوانان ایرانی نسبت دهد.

اینترنت

در همین رابطه چندی پیش مسئول سایت گرداب در گفت‌وگویی اظهار داشت: به جهت حفظ و مراعات كیان جامعه از گفتن برخی آمار معذورم، ولی بر اساس اطلاع دقیق عرض می‌‌كنم غرب در اینترنت در پی "تشكیك و تخریب حوزه اخلاقیات و اعتقادات اسلامی " بوده و جایگزین آن نیز سكولاریسم و لیبرالیسم خواهد بود. وی گفت همه فعالیت‌های غرب در اینترنت، در راستای فعالیت‌های باطل گرایانه و شیطانی است.

لبه تیز انحراف شاید باور كردنی نباشد ولی امروز سایت‌هایی در ایران در حال فعالیت هستند كه استفاده ابزاری از اعضای خود را پیشه خود قرار داده‌اند.

استفاده‌ای به قیمت حیثیت وجودی فرد كه برای حفظ آن بسیاری از افراد از جان خود مایه می‌‌گذارند؛ ولی نكته اینجاست چگونه مشتریان این سایت‌های غیراخلاقی راضی می‌‌شوند تا این حیثیت را به بهای بی‌آبرویی به حراج بگذارند و كار و كاسبی را برای این سایت‌‌ها‌ پر رونق‌تر از قبل كنند؟

مهار كردن خواسته‌های نفسانی یكی از مهمترین عوامل این موضوع به حساب می‌‌آید. شاید در ابتدا افرادی برای گذر در صفحات اینترنت یا از سر كنجكاوی سری به این سایت‌ها بزنند اما با توجه به برنامه‌ای كه در پشت پرده این سایت‌ها و با تفكر حرفه‌ای طراحان آن وجود دارد بی‌شك جوانان و نوجوانان را به خود جذب می‌كند به طوری كه كم‌كم این افراد به عنوان مشتریان پر و پا قرص این سایت‌ها درآمده و خود عضوی از آن می‌شوند!

در همین رابطه طبق یك تحقیق علمی كه توسط سازمان harris interactive در امریكا صورت گرفته بود، نشان از آن دارد كه یك پنجم نوجوانانی كه در سن 13 تا 18 سال قرار دارند تصاویر برهنه خود را به شكل ایمیل برای دیگران ارسال می‌‌كنند. این تحقیقات نشان داده، 11 درصد این افراد تصاویر خود را برای افراد بیگانه می‌‌فرستند.

مهار كردن خواسته‌های نفسانی یكی از مهمترین عوامل این موضوع به حساب می‌‌آید

*فیلتری كه مؤثر نیست

دكتر یدالله نصر، جامعه شناس با بیان اینكه سایت‌های غیراخلاقی با سرمایه‌های كشورهای غربی به وجود می‌‌آید و حمایت‌های شدیدی از آنها می‌‌شود به "جوان " می‌‌گوید: متأسفانه امروز یكی از معضلات اساسی اینترنت در كشور رواج روز افزون سایت‌های ضد اخلاقی و مستهجن فارسی زبان است كه حتی فیلترینگ در برابر آنان كاربرد چندانی ندارد و مسئولان این سایت‌‌ها ‌با استفاده از نرم افزارهای مختلف و برنامه نویسی فیلترشكن‌های متعدد، عملاً فیلترینگ را دور می‌‌زدند.

وی ابراز می‌‌دارد: ما برای مبارزه با این پدیده شوم باید فرهنگ استفاده از اینترنت را ارتقا‌ دهیم وگرنه نمی‌توان به تنهایی با اقداماتی همچون فیلترینگ یا حذف دامنه با این پدیده برخورد كرد. این جامعه شناس به استفاده برخی از زوج‌‌ها ‌از این سایت‌‌ها ‌نیز اشاره می‌كند و می‌‌گوید: سایت‌های غیر اخلاقی پایبندی به عشق و زندگی مشترك را از بین می‌‌برد به نحوی كه امروز شاهد هستیم در دادگاه‌‌ها ‌پرونده‌هایی در حال بررسی است كه به علت بالا رفتن توقعات جنسی هر یك از طرفین به علت دیدن این سایت‌‌ها ‌كارشان به اینجا كشیده شده و زندگیشان در مرز نابودی قرار گرفته است.

اینترنت

نصر می‌‌افزاید: برای مقابله با این تخریب فرهنگی بهترین عامل بنیان خانواده است. باید این محیط كوچك جامعه را مستحكم كنیم. برای استقرار آرامش و دوام محیط خانواده، والدین باید در مدارس و خانه از وجود این اقلام ضد فرهنگی آگاه شوند تا گریبانگیر این اقلام هنجارشكنانه و ضد فرهنگی در خانه و مدرسه نشوند.

تنها با آگاهی دادن به والدین می‌توان خانه را مكانی امن برای رشد فرزندان ساخت. خانواده‌‌ها‌ باید كنترل كاملی بر نحوه استفاده كودكان و جوانانشان از اینترنت داشته باشند و راه‌های ورود آنان به سایت‌های غیر اخلاقی را مسدود كنند. اگر چنین نشود جوانان ما در بازی از پیش تعریف شده غرب گم خواهند شد و دیگر راه بازگشتی برای آنها وجود ندارد. سایت‌های مستهجن با ترویج انواع بی‌بندوباری‌های اخلاقی با هدف قبح زدایی از محرمات دینی، ترویج فساد در جامعه، سست كردن بنیان‌های اعتقادی و فروپاشی اساسی خانواده به خاطر پیشبرد اهداف ناتوی فرهنگی به فعالیت خود ادامه می‌‌دهند تا اینكه اساس و بنیان جامعه را متزلزل سازند. شاید نگاهی گذرا به برخی از حوادث تلخ جراید بتواند گوشه‌ای از این هجمه سنگین مجازی را به نمایش بگذارد كه یكی از نتایج تلخ آن زنا با محارم است.

حال سؤال اینجاست، ما برای برخورد با این سایت‌‌ها‌ جز فیلترینگ چه اقدام ضربتی را در دست داریم در حالی كه شمار این سایت‌‌ها‌ هر روز رو به افزایش گذاشته است. ندا شرفی، كارشناس علوم ارتباطات در این باره می‌‌گوید: فضای دیجیتال به علت نظارت نكردن صحیح در پاره‌ای از موارد به سمت انحراف كشیده شده است. ولی ما برای این انحراف نمی‌توانیم كل مزایای فضای مجازی را نادیده بگیریم. ما برای مقابله باید با یك بسیج عمومی خانواده‌‌ها ‌را آگاه سازیم و با همكاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه به صورت امنیتی با این تخریب فرهنگی مبارزه كنیم.

وی در ادامه می‌‌افزاید: سازمان‌های بسیاری در زمینه فرهنگی در حال فعالیت هستند كه از جمله آنها می‌‌توان به سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد اشاره كرد. اگر از پتانسیل‌های موجود در این سازمان‌‌ها‌ به نحو شایسته‌ای استفاده شود می‌‌توان این توقع را داشت كه این دست از رسانه‌های دیگر یارای هماوردی با سایت‌های اخلاقی را نداشته باشند. كاربران این سایت‌‌ها باید به این نكته توجه داشته باشند كه نمایش بدون محدودیت تصاویر مستهجن به هر قصد و نیتی، موجب ایجاد تغییرات روحی و شخصیتی در افراد شده و چنانچه افراد بدون چشم انداز مشخصی وارد این فضا شوند، احتمال آشفتگی آنها و استفاده از محتوای انحرافی بیش از حالت حضور هدفمند در این فضاست برایشان قابل تصور است.

اما نكته خطرناك اینجاست كه بسیاری از عكس‌های موجود در سایت‌های غیر اخلاقی فارسی زبان تصاویری است كه از روی غفلت برخی افراد از خود تهیه می‌‌كنند كه غالباً از آنها سوء استفاده شده و در فضای مجازی منعكس می‌‌شود

*غفلت و مرگ آبرو

اما نكته خطرناك اینجاست كه بسیاری از عكس‌های موجود در سایت‌های غیر اخلاقی فارسی زبان تصاویری است كه از روی غفلت برخی افراد از خود تهیه می‌‌كنند كه غالباً از آنها سوء استفاده شده و در فضای مجازی منعكس می‌‌شود.

توجه به این نكته ضروری است بر اساس ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای، هركس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف كند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر كند، به نحوی كه عرفاً موجب هتك حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

اما از آنجایی كه جرائم رایانه‌ای به علت پیشرفت هر روزه دنیای كامپیوتر ابعاد جدیدی به خود می‌‌گیرد لایحه "قانون جرائم رایانه‌ای " در سال 88 به مجلس شورای اسلامی تقدیم و این قانون در جلسه علنی روز سه‌شنبه 5 خرداد ماه 1388 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 20 خرداد 1388 به تأیید نهایی شورای نگهبان نیز رسید. قانون جرائم رایانه‌ای در سه بخش "جرائم و مجازات‌ها "، "آیین دادرسی " و بخش "سایر مقررات " تهیه و تدوین شده و شامل 56 ماده است.

‌چشم بادامی‌های اینترنت

*با عاملان این سایت‌‌ها‌ چه كردیم؟

از آنجایی كه برخی از سایت‌های غیراخلاقی توسط افرادی از داخل تهیه می‌‌شدند با انجام فعالیت‌های اطلاعاتی در سال 87 شناسایی شده و به مراجع قضایی تحویل داده شدند ولی از آن تاریخ تا كنون هیچ خبری مبنی بر حكم قطعی این افراد به گوش نرسیده است. این تعلل تا جایی ادامه یافته است كه هم اكنون یكی از مدیران اصلی سایت غیر اخلاقی آویزون به نام سعید ملك‌پور كه با نام مستعار سیاوش حسین خانی فعالیت می‌‌كرد به عنوان فردی سیاسی معرفی می‌‌شود و حامیان غربی وی در پی ایجاد فشار از طریق مجامع بین‌المللی بر قوه قضائیه هستند تا فضا را برای رهایی وی آماده كنند. اما مفسد فی الارض چه معنایی دارد؟ آیا كسی كه با فعالیت خود زمینه انحراف میلیون‌‌ها ‌انسان را فراهم آورده و با اقدامات خود برخی از جوانان بی‌تدبیر را تحریك به زنا با محارم كرده است باید در سایه امنیت قرار داد؟

این سؤالی است اساسی كه باید با برخوردی جدی و عملی پاسخ داده شود تا از این طریق بتوان درس عبرتی برای دیگر فعالان سایت‌های غیر اخلاقی فراهم آورد. اما سكوت دو ساله در برابر چنین فردی به همراه شركایش زمینه را برای فعالیت دیگر سایت‌‌ها‌ فراهم آورده است چرا كه امروز سایت‌های جدیدی متولد شده‌اند و همان مسیری را می‌‌روند كه سایت "آویزون " می‌‌رفت. حال خودمان كلاهمان را قاضی كنیم و برای این سوال پاسخی بدهیم كه تعلل و سكوت برای چه؟

*و اما ...

وجود برخی كمبودهای شخصیتی و دامن زدن به این نواقص و یافتن ما به ازای خارجی آن در فضای مجازی، یكی از آسیب‌‌های جدی در فضای مجازی به شمار می‌آید و كم توجهی خانواده‌‌ها‌ و خود افراد به این موارد می‌‌تواند موجب ایجاد مشكلات اساسی شود. آگاهی و شناخت دقیق زوایای مختلف فضای مجازی این امكان را به وجود می‌آورد كه اعمال مدیریت همه جانبه، به صورتی باشد كه اقدامات پاكسازی و سالم سازی این فضا همزمان با آموزش همه جانبه افراد در سنین مختلف انجام گیرد.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور