تبیان، دستیار زندگی
اشتباه کردن بخش جدایی ناپذیر زندگی ما انسانهاست. شاید در طی روز اشتباهات بسیاری را مرتکب شویم اما بر حسب عادت به راحتی از کنار آنها گذشته، و فراموش شان می کنیم و یا در بهترین شرایط به سرعت به جبران آن می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساسی آغشته به گناه

(من یک گناهکارم؛ یک زندگی خالی از احساس گناه)

مرد مبتلا به افسردگی

اشتباه کردن بخش جدایی ناپذیر زندگی ما انسانهاست. شاید در طی روز اشتباهات بسیاری را مرتکب شویم اما بر حسب عادت به راحتی از کنار آنها گذشته، و فراموش شان می کنیم و یا در بهترین شرایط به سرعت به جبران آن می پردازیم. البته برخی از ما نیز خیلی زیاد با اشتباهات خود انس گرفته و حتی انجام اشتباهات توجهمان را هم جلب نمی کند چه رسد به جبران آنها.

در هر حال اکثر ما این موضوع را پذیرفته ایم که بروز اشتباهات اجتناب ناپذیر است و مفری ازآن نیست. اما برای برخی از افراد انجام هر اشتباه و خطایی مساوی با یک ضربه روحی و حتی یک فاجعه است و بروز هر خطایی مدتها آنها را به فکر فروبرده و باعث افسردگی و ناراحتی شان می شود. در برخی دیگر بروز این اشتباهات رایج و طبیعی، موجب بروز اضطراب شده و انجام مجدد ان کار را با مشکلات حاد مواجه می کند.

برای مثال برخی از ترسهای مرضی مانند ترس از رانندگی و یا ترس از آتش و .. به علت اتفاقات و اشتباهاتی است که در گذشته برای فرد رخ داده و از آنجا که وی نتوانسته با این مساله مواجه شده و خود را ببخشد، توانایی انجام مجدد آن کار از وی گرفته می شود و یا در افسردگی های مختلف، مهمترین عامل برای ایجاد ناراحتی و ادامه دار شدن آن احساسا گناهی است که با دلیل و یا بی دلیل در فرد ایجاد شده و فرد توانایی بخشش خود را ندارد و به این ترتیب مدتهای طولانی در دام این احساسات می افتد.

نتیجه یادگیری از اشتباهات این خواهد بود که تغییراتی در رفتار شما(و یا حتی در سطح شناخت تان) رویت می گردد.

در ادامه این یادداشت سعی داریم به شما بیاموزیم که چگونه با اشتباهات طبیعی خود کنار آمده و با احساس گناه ناشی از آن کنار بیاییم:

آموختن از اشتباهات

سعی کنید از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید چرا که یکی از بهترین و سالمترین روشهای مواجه شدن با خطاهاست. مسلما نتیجه یادگیری از اشتباهات این خواهد بود که تغییراتی در رفتار شما(و یا حتی در سطح شناخت تان) رویت می گردد. به خاطر داشته باشید که مرتکب اشتباه شدن یک جنایت نیست اما تکرار اشتباهات گذشته دقیقا یک فاجعه است. ما می توانیم از اشتباهاتمان درس گرفته و تجربه بیاموزیم، همانطور که نتایج مثبت رفتارهایمان را می بینیم.

اشتباه مختص ما انسانهاست و اینکه چگونه از اشتباهات خود در گذشته درس گرفته و مانع از تکرار آن در آینده شویم، از استعدادها و توانایی هایی است که خداوند تنها در وجود انسانها قرار داده است.

تشویق خود برای حرکت کردن به جلو

به این مساله توجه داشته باشید که با انجام یک اشتباه زندگی شما به پایان نمی رسد. احتمالا بزرگترین درسی که این اشتباهات به ما می دهند آن است که "با دقت بیشتر به جلو حرکت کن".

فراموش کردن اشتباهات به طور کامل و در عوض توجه داشتن و برنامه ریزی برای آینده(با توجه به گذشته) نوید بخش یک زندگی روشن و سرشار از امیدواری است. در عوض اگر بیش از حد با گذشته خود درگیر شده و به خاطر اشتباهات و خطاهایتان افسرده و بی حال شوید، مسلما فرصت جبران اشتباهات را از خودتان گرفته اید.

خستگی در مردان

اشتباهاتتان را به مشارکت بگذارید

اگر اشتباهاتتان را را تنها برای خودتان در ذهن نگهدارید، فراموش کردن آنها و همچنین احساس گناه ناشی از آن نیز دشوار می شود. به خاطر داشته باشید که اشتباهات شما همیشه می تواند به اندوخته تجربه هایتان افزوده گردد.

شما می توانید اشتباهاتتان را با اطرافیان به مشارکت گذاشته و نتیجه اشتباهاتی که مرتکب می شوند را به آنها هشدار دهید و از طرف دیگر از نتیجه اشتباهات دیگران نیز استفاده کنید. از این طریق هم می توانید تجاربتان را با دیگرن سهیم شوید و هم برای اینکه از شدت ناکامی ها و احساس گناهتان کاسته شود، اعتراف کنید.

اگر اعتقاد دارید آن قدر اشتباهاتتان بزرگ است که فراموش کردن آنها و یا نگهداشتن شان برای خودتان کشنده و غیر ممکن است، سعی کنید در مورد آنها صحبت کرده و قلب تان را سبک کنید. اقرار و اعتراف به اشتباهات در برابر یک دوست قابل اعتماد(که توانایی حمایت و راهنمایی شما را داشته باشد) خالی از لطف نیست.

یکی زندگی خالی از احساس گناه(در حالی که اشتباهاتی مرتکب شده اید) تنها زمانی امکان پذیر است که شما دایما در ضمیر ناخودآگاه خود به وزن دادن و بزرگ کردن آن اشتباهات نپردازید.

قضاوت نکنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که در مورد خودتان بر اساس اشتباهاتتان قضاوت کنید. همانطور که کوچک شمردن و یا نادیده گرفتن اشتباهات عملی نکوهیده و ناپسند است، قضاوت کردن در مورد خود(بر اساس اشتباهات و کوچک شمردن و تحقیر خود) نیز بسیار ناپسند است.

شما انعکاسی از اشتباهاتتان نیستید بلکه جلوه ای از کارهای خوبی هستید که در زندگی تان انجام داده اید. اگر می خواهید به خودتان نمره دهید این کاررا به طور متعادل انجام داده و خودتان را در اشتباهاتتان مضمحل نکنید.

روشهای پیشنهادی ما برای بیان احساسات و مشکلات:

در مورد احساسات خود بنویسید

این یک روش بسیار مفید برای کشف احساسات است. بسیاری از افراد عادت دارند آنچه را که در ذهن شان می گذرد یا برایشان اتفاق می افتد را در دفترچه خاطرات روزانه شان بنویسند. این یک روش مناسب برای بیان احساسات است(البته شما می توانید دردها، احساسات و رنجهای خود را به صورت یک داستان نیز دراورید.

ورزش

انجام ورزشهای متناسب با حالات روحی شما می تواند بسیار موثر باشد. برای مثال به افراد افسرده پیشنهاد ورزشهای تند و فعال کننده داده می شود و به افراد مضطرب ورزشهای آرام. از طرف دیگر به افراد پرخاشگر و یا کسانی که از هیجانات منفی رنج می برند ورزشهای رزمی پیشنهاد می گردد تا با انجام آن انرژی منفی خود را تخلیه نمایند.

انجام فعالیتهای هنری

حتی اگر فکر می کنید یک هنرمند نیستید(مثلا یک نقاش) باز هم می توانید برای تخلیه هیجانات خود به انجام انواع فعالیتهای هنری بپردازید.

به خاطر داشته باشید که:

- صحبت کردن در مورد مشکلات، کاهش دهنده احساسات منفی تان خواهد بود.

- صحبت کردن با یک فرد متخصص باعث می شود که برای مشکلات خود راه حل منطقی پیدا کرده و احساس گناهتان کاهش یابد. از طرف دیگر اگر فکر می کنید صحبت کردن در مورد مشکل پیش آمده بسیار سخت است و یا اینکه احساس شرم و خجالت می کنید بهتر است که در اولین گام از مشاوره های تلفنی یا اینترنتی بهره بگیرید. در ضمن این نوع مشاوره ها برای دریافت کمکهای سریع السیر و یا کمکهای ابتدایی می توانند مفید واقع شوند.

و در نهایت فراموش نکنید که:

شما انعکاسی از اشتباهاتتان نیستید بلکه جلوه ای از کارهای خوبی هستید که در زندگی تان انجام داده اید. اگر می خواهید به خودتان نمره دهید این کاررا به طور متعادل انجام داده و خودتان را در اشتباهاتتان مضمحل نکنید.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- نوسنده : مریم عطاریان

تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

تیشه به ریشه اعتماد به نفس

احساس گناه می کنم

از زندگی لذت ببرید !!!