تبیان، دستیار زندگی
كمال تبریزی ، كارگردان سینما و تلویزیون كشورمان با این سریال بخشی از تاریخ پرافتخار سرزمین كهن ایران را ورق می‌زند. او از جمله كارگردان‌هایی است كه در تعدادی از كارهایش به عناصر هویت ایرانی توجه داشته و آنها را دستمایه كار قرار داده است. او در فیلم‌های شی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی تازه از تاریخ سیاسی ایران

سرزمین کهن

 تصویربرداری مرحله دوم سریال تاریخی سرزمین كهن‌ اوایل دی ماه آغاز می‌شود. این سریال به بررسی تاریخ سیاسی ـ اجتماعی ایران از سال 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یك پسربچه می‌پردازد.

كمال تبریزی ، كارگردان سینما و تلویزیون كشورمان با این سریال بخشی از تاریخ پرافتخار سرزمین كهن ایران را ورق می‌زند. او از جمله كارگردان‌هایی است كه در تعدادی از كارهایش به عناصر هویت ایرانی توجه داشته و آنها را دستمایه كار قرار داده است. او در فیلم‌های شیدا و لیلی با من است، سراغ مضمون دفاع مقدس رفت و داستانش را در بستر جنگ تحمیلی روایت كرد. در سریال شهریار نیز بینندگان تلویزیونی را با فراز و نشیب‌های زندگی یك شاعر اصیل و متعهد آشنا ساخت. حالا او سراغ پروژه‌ای رفته كه 24‌سال حساس از تاریخ معاصر ایران را شامل می‌شود.

ساخت دكور در شهرك غزالی

به گفته محمد مسعود، تهیه‌كننده سرزمین كهن هم‌اكنون تدوین فاز یك این مجموعه به پایان رسیده و اعضای گروه مشغول ساخت دكورهای مرحله جدید سریال در شهرك غزالی هستند. او به خبرنگار «جام‌جم» می‌گوید: مرحله دوم سریال شامل 54 لوكیشن مختلف می‌شود كه شهرك غزالی یكی از آنهاست. در ادامه كار سراغ لوكیشن‌هایی چون حسینیه زوار در تهران و راسته بزازها در قزوین خواهیم رفت.این تهیه‌كننده ادامه می‌دهد: فاز اول سریال 60 لوكیشن داشت كه تصویربرداری همه صحنه‌هایش به پایان رسید. هم‌اكنون تدوین 22 قسمت از سریال تمام شده و صداگذاری آن در حال انجام است. به گفته مسعود در فاز یك وقایع سال 1320 تا 1332 ایران روایت می‌شود. فاز دوم هم شامل وقایع سیاسی، اجتماعی سال‌های 1338 تا 1344 می‌شود.

سرزمین کهن

بازی شهاب حسینی در نقش قهرمان داستان

در این سریال به وقایع مهم سیاسی بین سال‌های 20 تا 44 همچون تبعید حضرت امام خمینی(ره) به تركیه و اشغال ایران توسط نیروهای متفقین اشاراتی می‌شود.

تصویربرداری مرحله اول «سرزمین كهن» از نیمه آذرماه سال 87 به سفارش شبكه 3 سیما آغاز شد و در اردیبهشت سال‌جاری در شهر كاشان به پایان رسید. شهاب حسینی، حسین محجوب، مهرداد ضیایی، جعفر دهقان، شبنم قلی‌خانی، حسن پورشیرازی و فرشته صدرعرفایی از جمله بازیگرانی هستند كه در مرحله جدید سریال جلوی دوربین می‌روند. شهاب حسینی نقش اصلی مرحله جدید سریال را بازی می‌كند. سرزمین كهن با فیلمنامه‌ای از علیرضا طالب‌زاده، داستان كودكی به نام رهی را روایت می‌كند كه بعد از بمباران دهكده‌ای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون كشیده می‌شود.

او در فیلم‌های شیدا و لیلی با من است، سراغ مضمون دفاع مقدس رفت و داستانش را در بستر جنگ تحمیلی روایت كرد. در سریال شهریار نیز بینندگان تلویزیونی را با فراز و نشیب‌های زندگی یك شاعر اصیل و متعهد آشنا ساخت. حالا او سراغ پروژه‌ای رفته كه 24‌سال حساس از تاریخ معاصر ایران را شامل می‌شود.

رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یك خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود؛ اما براثر به‌وقوع پیوستن ماجراهایی، او به یك خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است كه او رفته‌رفته به‌هویت خود پی می‌برد و همین باعث می‌شود به یك خانواده دیگر كه علقه‌های مذهبی دارند، سپرده شود؛ اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست. شهاب حسینی در این سریال ایفاگر نقش بزرگسالی شخصیت رهی است. نقش این قهرمان در زمان كودكی را علی شادمان بازی كرده است.

به گفته مسعود، تهیه‌كننده سرزمین كهن حسن پورشیرازی در نقش حاج مصطفی، حسین محجوب در نقش اوس‌ حسین، هومن سیدی در نقش عباس،‌ فرشته صدرعرفایی در نقش منیر و... در این سریال بازی خواهند كرد.

سرزمین کهن

تصویربرداری مرحله دوم یك سال زمان می‌برد

مسعود پیش‌بینی می‌كند كه تصویربرداری مرحله دوم یك سال زمان ببرد. او اظهار امیدواری می‌كند كه سریال در سال 91 در 40 قسمت روانه آنتن تلویزیون شود.

برخی از عوامل ساخت آن عبارتند از محمد مسعود (تهیه‌كننده و مجری طرح)، كیوان مقدم (طراح صحنه)، مجید لیلاجی (طراح لباس)، مجید اسكندری (طراح چهره‌پردازی)، محمدرضا سكوت (مدیر تصویربرداری)، بهمن اردلان (صدابردار صحنه)، رضا بختیارنیك‌ (دستیار اول كارگردان) و زهرا مصفا (عكاس). همچنین بازیگران دیگری چون بیتا فرهی، فرهاد قائمیان، پژمان بازغی، امیر آقایی، الهام حمیدی، محسن طنابنده، هومن سیدی، شبنم قلی‌خانی، علی شادمان، ثریا قاسمی و پرویز پورحسینی در این اثر تلویزیونی هنرنمایی می‌كنند.كمال تبریزی پیش از این سریال‌های «قصه‌های رودخانه»، «دوران سركشی» و «شهریار» را كارگردانی كرده است.

احسان رحیم‌زاده / جام جم

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی