تبیان، دستیار زندگی
شما قبلا گفته بودید که اخلاق شیعه شما را جذب کرد حال سؤال من این است که بعد از اینکه به تشیع مشرف شدید چه چیز شما را جذب کرد؟ اولین چیزی که در مواجه ی با آن حیرت زده شدم این بود که متوجه شدم که شیعه به جز قرآن کریم هیچ کتابی را کاملا صحیح و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر تیجانی سید است؟

مصاحبه تبیان با دکتر تیجانی

در قسمت اول و دوم این مصاحبه مطالبی در باب چگونگی تشرف دکتر تیجانی به مکتب تشیع و نقطه نظرات ایشان در باب اهل بیت علیهم السلام را خواندید در این شماره آخرین قسمت مصاحبه را مطالعه کنید.

چرا شیعه شدم؟

نوید امام علی علیه السلام به دکتر تیجانی

گالری تصاویر

- شما از فرزندان امام حسن علیه السلام هستید؟

خیر، جد ما ابراهیم الموجد از فرزندان امام حسین علیه السلام است. محمد موسی کاظم که در جوار امام حسین علیه السلام در کربلا مدفون شده است و بارها او را زیارت کرده ام .

ما در تونس سادات را اشراف می نامیم البته همه سادات با اسم سید خطاب میشوند. لکن اینها کسانی هستند که طبقه ی ساداتی شان از دیگران شناخته شده است. ما در تونس عمامه سیاه و سفید نداریم بلکه مثل بقیه اهل سنت در کشورهایی مثل لبنان و مصر یک کلاه قرمز می پوشیم که عمامه ای سفید رنگ اطراف آن پیچیده شده است لکن طبقه ی سادات به واسطه ی شجره ای که دارند شناخته میشوند.

در زمانهایی که حکومت سلطنتی در تونس برقرار بود هر حاکم جدیدی که می آمد باید شجره ی اشراف را مُهر میکرد و اینطور جا افتاده بود که اشراف از حقوق ویژه ای برخوردارند مثلا اگر کسی می مرد در حالی که هیچ وارثی نداشت اموالش را به نفع اشراف مصادره میکردند .

اما زمانی که حکومت جمهوری حاکم شد و حکومت سلطنتی برچیده شد رئیس جمهور این کار را نژادپرستانه دانست و باقی مانده ی رسوم جاهلیت برشمرد و دستور داد این نوع اموال به نفع دولت مصادره شوند .

الان اکثر حسنی ها در مغرب زندگی می کنند لکن از اهل سنت هستند و با شیعه دشمن هستند. در حقیقت باید اینها را گمراه دانست چرا که اینها با اصل و ریشه و مبدأ خودشان دشمنی می ورزند. من به یکی از اینها گفتم که اهل تشیع پدران و اجداد شما را دوست دارند و ایشان را احترام میکنند و آنها را معصوم تلقی میکنند پس چگونه است که شما با ایشان دشمنی می ورزید و ایشان را مورد لعن و دشنام قرار میدهید؟

همین اواخر بود که پادشاه مغرب سفیر ایران را به این بهانه که باعث گسترش تشیع است بیرون کرد و تمامی روابط خود با ایران را قطع کردند.

گسترش تشیع به این شکل حکومت مغرب را به خشم آورد و آن را نتیجه ی انقلاب اسلامی ایران که منسوب به امام خمینی بود دانستند و شیعیان را به سیاسی بودن متهم کردند.

اولین چیزی که در مواجه ی با آن حیرت زده شدم و باعث شیعه شدنم شد این بود که متوجه شدم که شیعه به جز قرآن کریم هیچ کتابی را کاملا صحیح و معتبر نمیداند و این بسیار مرا جذب کرد بر خلاف اهل سنت که صحاح سته را صحیح ترین کتابها بعد از قرآن میدانند.

در حقیقت هم اکنون شیعه در تمامی دنیا مورد هجوم گسترده و همه جانبه قرار گرفته است تا جایی که حتی کتابهای شیعه نیز ممنوع شده اند. کتاب من در تونس به چاپ رسید و علی رغم اینکه نامه ای در مدح ریاست جمهوری و همچنین حکم صادره از وکیل جمهوری تونس در آن وجود داشت ممنوع الانتشار شد. چون که دولت صعودی آن را منع کرده بود . متأسفانه دولت سعودی به خاطر اموال هنگفتی که به دولتهای عربی و اسلامی می بخشد نفوذ فوق العاده ای در این کشورها دارد . من وزیر داخلی تونس را دیدم و به این مضمون به من گفت که ما به خاطر تو دشمنی دولت سعودی را به جان نمی خریم چرا که در کتاب تو مذهب وهابیت مورد شتم و دشنام قرار گرفته است؛ و بعد از آن هم تمامی کتابهایم بلکه تمامی کتب شیعه را ممنوع اعلام کردند حتی کتابهایی مثل مفاتیح الجنان را هم ممنوع کردند چرا که اینها در کارگروهی که در سعودی حضور دارد مورد بررسی قرار میگیرد و می گوید این کتاب از کتب ضاله است و در آن لعن صحابه آمده است چرا که مراد از اولی و دومی عمر و ابوبکر است .

- شما تأثیرات رهبری امام خمینی در انقلاب اسلامی و نیز در حال حاضر رهبری آیت الله خامنه ای را بر روی حوادث عالم چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر تیجانی

در واقع اینها بسیار مؤثر بوده اند. رهبری شایسته ای که به زعامت امام خمینی شکل گرفت جوهر و شالوده ی وجودی اش اتحاد و همبستگی مسلمین بود. اولین باری که با امام رحمة الله علیه برخورد داشتم در نوفل لوشاتو بود که به همین دلیل بود که چاپ کتابم تا سال 82 به تاخیر افتاد و در آن هنگام دریافتم که دعوت امام به یکپارچگی و اتحاد مسلمین است و این تاثیر ویژه ای در حرکتهای اسلامی در مصر و تونس و الجزائر و بسیاری از مناطق جهان داشت لکن عکس العملها و فعالیتهای آمریکایی و برخی متعصبان باعث تشکیک در حرکت امام شد به گونه ای که گفته شد امام در پس پرده هدفی دیگر را پی گرفته بود چرا که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که مذهب رئیس جمهور فقط باید جعفری باشد و این همان قوم گرایی و مذهبی گری است و امام بعد از این برخی از همراهان خود را به دلیل اینگونه شایعات از دست داد .

و امروز نیز رهبر انقلاب همان راهی را که امام آغاز کرد در پیش گرفته است و مسئله ی وحدت اسلامی را بیشترین ارزش و اعتبار بخشیده است. و تمامی این کنفرانسهایی هم که با نام وحدت اسلامی برگزار میشود و من در چهار مورد از آنها به سخنرانی پرداخته ام دقیقا همین هدف را دنبال میکند. تمامی سخنرانی های رهبر انقلاب هم همگی به مسئله ی وحدت اسلامی اشاره دارد و نیز فتاوای ایشان مثل همین فتوایی که اخیرا اظهار داشتند نشانگر این حقیقت است که شعار ایشان وحدت مسلمین است، چنانکه امام هم در یک فتوای بی سابقه نماز پشت سر وهابی ها را در مراسم حج جائز شمردند که همه ی اینها به این خاطر است که دست توطئه طلب دشمن را که به دنبال سوء استفاده از اختلافات شیعه و سنی است برای همیشه قطع کنند .

من وزیر داخلی تونس را دیدم و به این مضمون به من گفت که ما به خاطر تو دشمنی دولت سعودی را به جان نمی خریم چرا که در کتاب تو مذهب وهابیت مورد شتم و دشنام قرار گرفته است؛ و بعد از آن هم تمامی کتابهایم بلکه تمامی کتب شیعه را ممنوع اعلام کردند حتی کتابهایی مثل مفاتیح الجنان را هم ممنوع کردند چرا که اینها در کارگروهی که در سعودی حضور دارد مورد بررسی قرار میگیرد و می گوید این کتاب از کتب ضاله است و در آن لعن صحابه آمده است چرا که مراد از اولی و دومی عمر و ابوبکر است .

- نظر شما در مورد دانشگاه الازهر چیست؟

دانشگاه الازهر پیش از هر چیز یک دانشگاه اسلامی است که به دست فاطمیون مهاجر از تونس و منسوب به حضرت زهرا سلام الله علیها تأسیس شد .

این دانشگاه هم اکنون به یک دانشگاه سنی تبدیل شده است چرا که فاطمیون اسماعیلی بودند و همانطور که میدانید اینها همان غُلات و  باطنیه هستند که عقائدشان با عقل انسان در تعارض است فلذا مردم به مبارزه با اینها پرداختند که در این بین دولت سنی ایشان را از این معرکه نجات داد و هم اکنون می بینیم که کلیه ی علوم اهل سنت در این دانشگاه تدریس میشود و از شیعه فقط در حاشیه ها و آن هم به بدنامی یاد میکند. اما در دوره های اخیر طبق مواضع سیاسی مواضع ایشان نیز مورد تغییر و تحول قرار میگیرد. مثلا جمال عبد الناصر که با یک خانواده ی شیعی وصلت کرده بود نرمش بیشتری نسبت به شیعیان نشان میداد چنانکه اجازه ی تاسیس مرکز تقریب مذاهب را صادر کرد و نیز اجازه داد محمد شلتوت فتوای مشهورش مبنی بر جواز تعبد به مذهب جعفری را صادر کند .

و معروف است که اینها کم کم به فتاوای شیعه رجوع میکنند مثل قضیه ی ازدواج عرفی را که در ابتدا حرام و زنا میدانستند بعدا امضاء کردند یا قضیه ی سه طلاق را بنا بر مذهب شیعه صحیح دانستند که طلاق باید بعد از طلاق و عده ی قبلی باشد یا در مسئله ی ارث که سلیم الحص در جایی که فقط یک دختر باقی مانده باشد تمام ارث را متعلق به او میداند در حالیکه اهل سنت فقط نصف را صحیح میدانند و در یک کلام میشود گفت که علما الازهر کم کم به حقیقت تشیع پی میبرند .

- شما قبلا گفته بودید که اخلاق شیعه شما را جذب کرد حال سؤال من این است که بعد از اینکه به تشیع

مصاحبه تبیان با دکتر تیجانی

مشرف شدید  چه چیز شما را جذب کرد؟

اولین چیزی که در مواجه ی با آن حیرت زده شدم این بود که متوجه شدم که شیعه به جز قرآن کریم هیچ کتابی را کاملا صحیح و معتبر نمیداند و این بسیار مرا جذب کرد بر خلاف اهل سنت که صحاح سته را صحیح ترین کتابها بعد از قرآن میدانند. البته برخی مسائل وجود دارد که هنوز نتوانسته ام قبول کنم مثل قضیه ی معراج که در آن موسی علیه السلام پنج یا ده بار به خداوند متعال مراجعه کرده و تقلیل نماز را از او میخواهد در حالیکه این موضوع با علم الهی سازگار نیست یعنی موسی میداند ولی خداوند آگاهی ندارد .

- بنابراین این مطلب باید باعث تردید شما می شد؟

خیر، چرا که من محقق هستم و هر حدیثی را که با قرآن در تعارض باشد رد میکنم و این دلیل نمیشود که اصل تشیع را انکار کنم. و متأسفانه برخی از عادات و امور خاص در شیعه وجود دارد که جزء مسلمات آنها به شمار می آید در حالی که به نظر من هیچ رنگ و بوی دینی ندارد .

در بین پرانتز هم به این مطلب اشاره میکنم که تعداد اشراف اهل سنت بسیار بیشتر از سادات شیعه است و اینها در پی نقاطی هستند که محل بحث و مناقشه باشد تا بتوانند بوسیله ی آن شیعه را مورد طعن قرار دهند .

وهابیت این چنین هستند و از کلام حق که همان توحید است برای اثبات باطل که نفی واسطه در اسلام است بهره میگیرند تا محمد و اهل بیتش را از صحنه اسلام محو کنند و این توطئه صهیونیستی به حساب می آید و من با استناد به قرآن و سنت نبوی ثابت کرده ام که توسل به واسطه نه تنها جائز بلکه واجب است. من به آن عالم وهابی گفتم اگر عمر مشرک بوده است پس من هم مشرک هستم چرا که عمر به عباس عموی پیامبر توسل جست و گفت: اللهم انا کنا نتوسل بحبیبک محمد .

و ما اهل توحید هستیم  و خداوند متعال میفرماید: «بسم الله الرحمن الرحیم ان الذین تدعون من دون الله بشر امثالکم» یعنی محمد و علی بشرند و من تمامی هر آنچه که در مورد واسطه در اسلام وارد شده است را قبول دارم اما خداوند متعال میفرماید: «اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان» این مسئله همانند قضیه ی خوارج است که می گفتند لا حکم لک یا علی انما الحکم الا لله  یعنی کلام حقی که بوسیله ی آن باطل اراده شده است؛ الان هم وهابیت این چنین هستند و از کلام حق که همان توحید است برای اثبات باطل که نفی واسطه در اسلام است بهره میگیرند تا محمد و اهل بیتش را از صحنه اسلام محو کنند و این توطئه صهیونیستی به حساب می آید و من با استناد به قرآن و سنت نبوی ثابت کرده ام که توسل به واسطه نه تنها جائز بلکه واجب است. من به آن عالم وهابی گفتم اگر عمر مشرک بوده است پس من هم مشرک هستم چرا که عمر به عباس عموی پیامبر توسل جست و گفت: اللهم انا کنا نتوسل بحبیبک محمد .

و به این شکل در مباحثات باید از نقاط ضعف و از خفایای اعتقادات طرف مقابل مطلع باشی تا بتوانی به نحو مطلوب او را اقناع کنی .

- همانطور که میدانید ماهواره ها و اینترنت رشته ی افکار عمومی و خصوصا فکر جوانان را در دست گرفته

مصاحبه تبیان با دکتر تیجانی

اند؛ حال شما نقش این مسائل را در نشان دادن حقانیت شیعه چطور ارزیابی میکنید؟

اینترنت به عنوان زبان رایج عصر ما مطرح است و بسیاری از جوانان شغلی که به آن به شکل جدی می پردازند نشستن جلوی صفحات اینترنت است. فلذا باید کلام شیعی در اینترنت کلامی قانع کننده باشد به دور از سب و لعن و شتم دیگران. و من یک نمونه از محاضرات اینترنتی خودم را بیان میکنم تا روش بحث و مناقشه را به خوبی در یابید .

در یکی از محاضرات بعد از این که حدود سه یا چهار ساعت صحبت کردم شخصی با من تماس گرفت و گفت: لعنت خدا بر تو تیجانی! تو یهودی هستی! من از عکس العمل منفی دیگران جلوگیری کرده و گفتم: برادر من اولا به خاطر اینکه مرا مورد سب و لعن قرار دادی از خداوند متعال برای تو طلب بخشش میکنم، اما در مورد اینکه مرا یهودی خطاب کردی بگو که چه چیزی گفته ام که مرا اینگونه متهم میسازی، من فقط گفتم که محمد و اهل بیتش علیهم السلام به عنوان واسطه هستند. والله اگر الان یک یهودی به من چنین توصیه ای بکند از او تبعیت میکنم و او را به عنوان بهترین دوستم انتخاب میکنم . در همین هنگام بود که شخصی از مصر تماس گرفت و گفت که همین الان شیعه شدم چرا که از کلام سید تیجانی اینطور فهمیدم که فقط این روش میتواند اسلوب و روش اهل بیت علیهم السلام باشد .

- نظر شما در مورد دو شبکه ی الکوثر و العالم چیست؟

این دو شبکه از شبکه هایی هستند که من شخصا به آنها علاقه مند هستم و در این دو شبکه سب و لعن و شتم راه ندارد و به واسطه ی همین دو کانال ماهواره ای است که خیلی ها جذب شده و به تحقیق پیرامون تشیع پرداخته اند و روشن شده اند .

اجر همگی با خداوند متعال و از خداوند متعال خواستارم که همگی را موفق بدارد و حق را آنگونه که هست به ما نشان دهد و توفیق تبعیت آن را روزی ما قرار دهد و باطل را آنگونه که هست به ما نشان دهد و توفیق اجتناب آن را به ما بدهد بحق محمد وال محمد.

- پیام شما به تمام کسانی که این مصاحبه را میخوانند چیست؟

باید به دنبال کلام صادقانه و مخلصانه ای که خالی از هرگونه سب و لعن و هر کلام سبک و زشتی که دیگران را تحریک میکند، باشیم. خداوند تبارک و تعالی میفرماید: «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ (1)» و باید مجاهدانه برای گسترش و ترویج علوم اهل بیت علیهم السلام تلاش کنیم و از همه برادران میخواهم که تقوا پیشه کنند و این همان پیام الهی به تمامی خلق است .

و من این کار جمهوری اسلامی را که اینترنت را بر بسیاری از مردم منع کرده است سرزنش نمیکنم چرا که در واقع میخواهد از گسترش این وبا و سرطان جلوگیری به عمل آورد

- به نظر شما جوانان چگونه باید در میدانهای علمی حاضر شوند؟

جوانان عمدتا به واسطه ظواهر دنیوی متاثر میشونند و این دلیل این مطلب است که اینها از دوران کودکی تربیت صحیح اسلامی را دریافت نکرده اند چرا که  "کل مولود یولد علی الفطره الا ان ابواه یهودانه او ینصرانه او یمجسانه(2)" و این همان چیزی است که امام خمینی هم در مورد آن نگران بودند و می فرمودند که بیشتر از این که از خارج بترسم از داخل نگرانم و در طول زمان هم دیدیم که جوانانی که از داخل به محاربه با نظام اسلامی پرداختند بسیار بیشتر از خارج و آمریکا بود و حتی آمریکا هم به واسطه همین ها میتواند به مقاصدش برسد .

- جوانان خودشان را چگونه مجهز کنند؟

جوانانی که مجهز به علم هستند و از علوم پاک و مطهر بهره برده اند حتی اگر کافر هم بشوند برمیگردند، اگر در سن کودکی تربیت صحیحی دریافت کرده باشند بالاخره باز میگردند و توبه میکنند .

- شما اساسی ترین مسئله ی فرهنگی جهان اسلام را چه می دانید؟

فرهنگی که جمهوری اسلامی بر آن متمرکز شده است همان فرهنگ ناب و حقیقی است و بنده و بسیاری از متفکرین، نسل آینده را بسیار نیکوتر از نسل فعلی میدانند چرا که این تربیت اخلاقی و فرهنگی که از طریق تلویزیون به جوانان منتقل میشود بسیار مؤثر است .

و من این کار جمهوری اسلامی را که اینترنت را بر بسیاری از مردم منع کرده است سرزنش نمیکنم چرا که در واقع میخواهد از گسترش این وبا و سرطان جلوگیری به عمل آورد .

لکن در مقابل هم باید توجه داشته باشیم که از سختگیری بیش از حد باید پرهیز کنیم چرا که با آسانگیری، مردم دین را قبول میکنند «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ (3)» و یا  «یُرِیدُ اللّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ (4)» و در دین به ما سفارش شده است که اهل آسانگیری باشیم نه سختگیری. در قضیه ای آمده است که شخصی وارد مسجد حضرت رسول صلوات الله علیه شد و بول کرد، اطرافیان حضرت خواستند او را بکشند اما حضرت ایشان را منع کردند و فرمودند انما بعثت لتیسروا لا لتعسروا ، لتبشروا لا لتنفروا، که این اخلاق نیکوی حضرت صلوات الله علیه و آله باعث جذب آن شخص شد .

- از اینکه این فرصت طلایی را در اختیار ما قرار دادید بسیار ممنونم و از دیدنتان و استماع کلام شیرینتان بسیار مسرور شدیم .

اجر همگی با خداوند متعال و از خداوند متعال خواستارم که همگی را موفق بدارد و حق را آنگونه که هست به ما نشان دهد و توفیق تبعیت آن را روزی ما قرار دهد و باطل را آنگونه که هست به ما نشان دهد و توفیق اجتناب آن را به ما بدهد بحق محمد وال محمد.

مصاحبه از گروه دین و اندیشه تبیان

پاورقی ها

---------------------------------------------------------------------------

(1)   آنهایى را كه جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهید كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد "انعام آیه 108"

(2)  هر کودکی بر حسب فطرت (خدا جوست و حقیقت طلب) آن چیزی که پیش می آید این است که پدر و مادرش او را یا یهودی می نمایندش و یا نصرانی و یا زردشتی.

(3) [اى پیامبر] بگو: «زیورهایى را كه خدا براى بندگانش پدید آورده، و [نیز] روزیهاى پاكیزه را چه كسى حرام گردانیده؟ "اعراف آیه 32"

(4) خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد"بقره آیه 185"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.