تبیان، دستیار زندگی
فریبا وفی از معدود نویسندگان زنی ست كه طی سال های اخیر توانسته است با پرداختن به مسایل و معضلات اجتماعی در خانواده ها و اقشار مختلف جامعه، نظر مخاطبان و منتقدین را به خود جلب كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در زمانه‌ی فعلی فقط باید نوشت

فریبا وفی

فریبا وفی از معدود نویسندگان زنی ست كه طی سال های اخیر توانسته است با پرداختن به مسایل و معضلات اجتماعی در خانواده ها و اقشار مختلف جامعه، نظر مخاطبان و منتقدین را به خود جلب كند.

در قالب داستان های وی زن‌ها، شخصیت كلیدی را به خود اختصاص داده اند و از این حیث مولف سعی می كند زمانه خود را از دریچه ی نگاهی زنانه واكاوی كند. همچنین انتقاد به مشكلاتی كه به صورت اخص جامعه ی زن ایرانی با آن ها دست به گریبان است، ازجمله بارزه های مشترك در آثار این نویسنده است.

وفی كه طی سال های اخیر چندان به مصاحبه با رسانه ها و مطبوعات تن نداده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا درمورد آخرین آثارش افزود: حدودا سه ماه پیش آخرین رمان ام با نام «ماه كامل می شود» را به پایان رساندم و انتشار آن را به نشر مركز سپردم.

وی گفت: در این رمان كه ۱۱۰ صفحه است، بازهم مانند كارهای قبلی ام، راوی یك زن است و در طول داستان مسائل و معضلات جامعه از دریچه نگاه این زن، درك و روایت می شوند.

این نویسنده اگرچه از اوضاع و شرایط این رمان در ارشاد ابراز بی اطلاعی می كند اما می گوید: امیدوارم دست آخر این رمان نظر ممیزان كتاب را جلب كند تا در سال جاری امكان چاپ آن فراهم شود.

تاكنون رمان های «پرنده من»، «ترلان»، «رویای تبت»، «رازی در كوچه ها» و مجموعه داستان های «در عمق صحنه» و «حتی وقتی می خندیم» به چاپ رسیده است

وفی همچنین در مورد دیگر كتابش گفت: همچنین مدتی قبل مجموعه داستانی را با نام «همه ی افق» به انتشارات چشمه داده ام و درحال حاضر این كتاب نیز برای اخذ مجوز در ارشاد به سر می برد.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا غالبا از مصاحبه سر باز می زند، گفت: از مدت ها پیش(شاید ۱۰ سال قبل) تصمیم گرفتم از مصاحبه با مطبوعات پرهیز كنم. این تصمیم یك دلیل درونی در من دارد كه شخصی ست. اما به طور كلی ترجیح داده ام حرف هایم را در داستان هایم بزنم.

وفی كه كمتر در محافل ادبی و اجتماعی حاضر می شود، ادامه داد: به اعتقاد ما در زمانه فعلی، فقط باید نوشت. نمی دانم این موقعیت تا چه زمانی برای من ادامه خواهد داشت اما شاید در آینده شرایط متفاوتی ایجاد شود و من رویكرد خود را تغییر دهم.

تاكنون رمان های «پرنده من»، «ترلان»، «رویای تبت»، «رازی در كوچه ها» و مجموعه داستان های «در عمق صحنه» و «حتی وقتی می خندیم» به چاپ رسیده است.

گفتنی است نخستین رمان او «پرنده من» مورد استقبال منتقدین قرار گرفت. این کتاب برنده جایزه بهترین رمان سال ۱۳۸۱، جایزه سومین دوره جایزه هوشنگ گلشیری و جایزه دومین دوره جایزه ادبی یلدا شده است و از سوی بنیاد جایزه ادبی مهرگان و جایزه ادبی اصفهان مورد تقدیر واقع گشته است .

رمان سوم او«رویای تبت» نیز چندین جایزه ازجمله جایزه بهترین رمان هوشنگ گلشیری و مهرگان ادب را دریافت کرد و تا سال ۱۳۸۶ به چاپ چهارم رسید.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی