تبیان، دستیار زندگی
پنجمین جشنواره‌ی سراسری «طنز مكتوب» 29 و 30 آبان‌ماه از سوی دفتر طنز حوزه‌ی هنری برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های جشنواره‌ی «طنز مكتوب» اعلام شد

پنجمین جشنواره‌ی سراسری «طنز مكتوب» 29 و 30 آبان‌ماه از سوی دفتر طنز حوزه‌ی هنری برگزار می‌شود.

ناصر فیض

به گزارش روابط عمومی، در نشست خبری جشنواره‌ی «طنز مكتوب» كه امروز برپا شد، «ناصر فیض» دبیر این جشنواره، به برگزاری مستمر جشنواره‌ی «طنز مكتوب» در پنج سال گذشته اشاره كرد و گفت: پیش از این جشنواره هم بنیان‌گذاران دفتر طنز، جشنواره‌ی بین‌المللی و دانشجویی برگزار كرده بودند؛ اما هیچ‌كدام مستمر و بی‌وقفه برگزار نشد.

او هدف از برگزاری جشنواره‌ی «طنز مكتوب» را حمایت از استعدادها، بویژه استعدادهای جوان، دانست و گفت: این جشنواره در بخش‌های شعر، داستان كوتاه، نثر و فیلم‌نامه‌ی كوتاه برگزار می‌شد كه از سال پیش برای ارتقای سطح جشنواره، بخش مقاله هم اضافه شده است.

فیض خاطرنشان كرد: سال پیش برخی به اشتباه فكر كردند كه قرار است مطالبی را به شكل مقاله به طنز بنویسند؛ اما منظور ما مقاله‌های جدی درباره‌ی اصول و مبانی طنز بود.

او با اشاره به مقالات رسیده به جشنواره‌ی امسال، گفت: امسال مقالات بسیار خوبی به جشنواره رسیده است كه حتا این مقالات پتانسیل این را دارند كه چاپ شوند و به عنوان كتاب در اختیار طنزنویسان قرار بگیرند.

دبیر جشنواره‌ی «طنز مكتوب» به بخش ویژه‌ی جشنواره در سال‌های پیش اشاره و اذعان كرد: هر سال در جشنواره‌ طنز مكتوب بخش ویژه‌ای با موضوع مشخص داشته‌ایم كه با مسائل سیاسی و اجتماعی روز مرتبط بوده است؛ مانند موضوع انتخابات، انرژی هسته‌یی و یا تروریسم؛ اما امسال به دلیل این كه برخی دوستان به شركت دادن آثار طنز محلی علاقه‌مند بودند، بخش ویژه را به «طنز محلی» اختصاص داده‌ایم.

او تأكید كرد: امسال بخش ویژه‌ی طنزهای محلی را در بخش نثر، شعر و داستان محلی درنظر گرفته‌ایم و اگر چه شاید حجم آثار شركت‌كرده زیاد نباشد؛ اما قابل قبول است.

فیض طنزهای محلی را به لهجه‌های محلی منحصر دانست و افزود: ما در فراخوان جشنواره اعلام كرده بودیم كه آثار طنز محلی شامل نثر یا شعری می‌شود كه در زبان معیار قابل فهم باشد و به سوی گویش نرود.

او در ادامه خاطرنشان كرد: ما از این جهت خواستیم كه آثار با لهجه باشند و نه به گویش دیگر؛ چون ما در كشور زبان‌های مختلفی مانند تركی و عربی داریم كه در این صورت، آثار ارائه‌شده دیگر فارسی نبودند و از سوی دیگر، داوری آن‌ها هم برای ما بسیار سخت می‌شد.

این شاعر طنزپرداز آثار شركت‌كرده در این جشنواره را شامل 308 اثر در بخش شعر، 319 اثر در بخش نثر، 274 اثر در بخش داستان كوتاه، 101 اثر در بخش فیلم‌نامه كوتاه، 45 اثر در بخش مقاله، 48 اثر در بخش شعر محلی و 43 اثر در بخش نثر محلی معرفی كرد و گفت: در برخی بخش‌ها نفر اول نداریم و تنها از برخی آثار تقدیر به عمل می‌آید.

او جایزه‌های برگزیدگان این جشنواره را معادل چهار سكه برای نفر اول، سه سكه برای نفر دوم و دو سكه برای نفر سوم و یك سكه هم برای نفرات تقدیرشده اعلام كرد و گفت: در بخش ویژه هم در هر بخش تنها یك نفر اول خواهیم داشت.

فیض همچنین از برگزاری نمایشگاهی از آثار طنز در كنار این جشنواره خبر داد و با اشاره به برنامه‌های آتی دفتر طنز حوزه‌ی هنری، گفت: در یكی از استان‌ها نشستی با موضوع آسیب‌شناسی و محدودیت‌های خلق اثر طنز برگزار می‌كنیم كه به خط قرمزها، رندی و تیزبینی در طنز و طنز در فقه پرداخته خواهد شد.

او در ادامه از برگزاری نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌های طنز خبر داد و گفت: در این جشنواره به وبلاگ‌هایی كه صرفا كار طنز می‌كنند، پرداخته می‌شود و به وبلاگ‌های برتر جوایزی داده می‌شود.

دبیر جشنواره‌ی «طنز مكتوب» علت برگزاری این جشنواره را ضرورت توجه به فضای مجازی توصیف كرد و افزود: وبلاگ‌های بد و خوب مانند آفت و شانس می‌مانند كه وبلاگ‌های خوب باید حمایت و دیده شوند.

تنظیم: هومن بهلولی