تبیان، دستیار زندگی
هر نوسان كامل از موج صوت مشتمل بر یك ناحیه متراكم و یك ناحیه انبساط یافته است و بسامد عبارت از تعداد نوسانات كاملی است كه در هر ثانیه از مكان معینی عبور می كند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسامد صوت

هر نوسان كامل از موج صوت مشتمل بر یك ناحیه متراكم و یك ناحیه انبساط یافته ‌است و بسامد عبارت از تعداد نوسانات كاملی است كه در هر ثانیه از مكان معینی عبور می ‌كند.

بسامد صوت

به عنوان مثال اگر صفحه بلندگو با بسامد 1000 هرتز به لرزش درآید (هزار بار در ثانیه به جلو و عقب برود) آن گاه ١٠٠٠ ناحیه متراكم (كه در پی هر كدام یك ناحیه انبساطی است) در هر ثانیه تولید می‌ شود و بدین ترتیب موج صوتی با بسامد 1000 هرتز شكل می ‌گیرد.

صوتی كه فقط مشتمل بر یك بسامد باشد به عنوان صدای خالص شناخته می ‌شود.
بسامد صوت

آزمایش نشان می ‌دهد كه یك فرد جوان سالم می ‌تواند اصواتی با بسامد‌های 20 تا 20000 را بشنود. البته قدرت شنوایی با افزایش سن كاهش می‌یابد. یك فرد میانسال اصواتی با بسامد‌های 12 کیلوهرتز را می‌تواند بشنود.

یكی از مواردی كه شما با اصوات خالص مواجه بوده ‌اید شماره گیر تلفن است. در این گوشی ‌ها با فشردن هر كلید دو صوت خالص با بسامد ‌های متفاوت تولید می ‌شود. البته صدای هر شماره با دیگری متفاوت است.

این اصوات به صورت الكترونیكی تولید شده و توسط سیم تلفن به ایستگاه مخابراتی ارسال می ‌گردد. به عنوان مثال وقتی شماره "٥" فشرده می ‌شود دو صدای خالص با بسامد‌های 770 هرتز  و 1336 هرتز تولید می ‌گردد و هنگامی كه شماره "٩" فشرده می ‌شود اصواتی با بسامد 1477 هرتز و 852 هرتز تولید می ‌گردد.

بسامد صوت

البته اصواتی با بسامد‌های پایین ‌تر از 20 هرتز  و بالاتر از 20 کیلو هرتز نیز قابل تولید هستند، اگر چه توسط گوش انسان (طبیعی) قابل شنیدن نباشند.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: سمیرا بادامستانی